يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ایرج پارسی نژاد

ایرج پارسی نژاد
خلاصه : ايرج پارسي نژاد درسال 1317 در شهر آبادان ديده به جهان گشود. وي بعد از تحصيلات متوسطه وارد دانشگاه تهران شد و فوق ليسانس خود را در رشته زبان شناسي از همان دانشگاه اخذ نمود، وي براي ادامه تحصيل به انگلستان سفر كرد و با اخذمدرك دكتراي ادبيات تطبيقي از دانشگاه آكسفورد انگليس تدريس در دانشگاه مطالعات توكيو را به مدت 17 سال شروع كرد. بعد از بازنشستگي و عزيمت مجدد به آمريكا در دانشگاه ucla به تدريس مروري بر ادبيات كلاسيك فارسي به زبان انگليسي را آغاز نمود. از وي آثار متعددي به جامانده است. گروه : علوم انساني رشته : زبان شناسي تحصيلات رسمي و حرفه اي : ايرج پارسي نژاد پس از پايان تحصيلات متوسطه در زادگاه ،براي ادامه تحصيل در رشته ادبيات به تهران مي آيد و موفق به اخذ مدرك فوق ليسانس زبان شناسي دانشگاه تهران مي شود.شوق تحصيل اما ماجراي تحصيلات پارسي نژاد را به اين مختصر ختم نمي كند و او را ترغيب به عزيمت به انگلستان مي كند.او به دانشگاه آكسفورد مي رود تا در رشته ادبيات تطبيقي ادامه تحصيل دهد.پارسي نژاد موفق به اخذ مدرك دكتراي ادبيات تطبيقي از دانشگاه آكسفورد انگليس مي شود استادان و مربيان : از استادان ايرج پارسي نژاد مي توان به استاد زرين كوب اشاره كرد. فعاليتهاي آموزشي : ايرج پارسي نژاد پس از اخذ مدرك دكتراي خود وارد توكيو شد و به مدت 17 سال شروع به تدريس در دانشگاه مطالعات خارجي گرديد. وي سخنراني هاي متعددي در مراكز گسترش زبان و ادبيات فارسي در خارج از ايران داشت. پس از بازنشستگي عزيمت به آمريكا كرد و تدريس « مروري بر ادبيات كلاسيك فارسي» به زبان انگليسي در دانشگاه ucla را آغاز نمود. آرا و گرايشهاي خاص : ، آراي ايرج پارسي نژاد هم در مورد اهميت نقد ادبي در تاريخ ايران روشن تر مي شود. به نظر او نقد جديد فقط ابزاري براي بهبود ادبيات فارسي نيست، امري كه آن را از نقد پيش از قرن نوزدهم جدا مي كند كه چيزي جز تملق گويي و تعريف و تكذيب شخصي نبود، بلكه پيشرفت سياسي و اجتماعي مملكت نيز پيوندي استوار داشت. به گمانم او نقد ادبي حاصل «مبارزه اجتماعي ـ انتقادي روشنفكران ايران با استعداد قرن نوزدهم » بود چون ادبيات در شكل گيري فرهنگ ايراني سهم به سزايي داشته و دارد و «تفكر ادبي، كه محصول نگرش عقلايي است، پيش از هر چيز بر ضد نهادهاي سياسي و اقتصادي حاكم دست به اعتراض مي زند». پارسي نژاددر تأييد ارتباط ميان نقد و پيشرفت مملكت در مقامي مناسب به قول طالبوف استناد مي كند: «اگر در اعمال و اقوال دايره منافع ملي«كريتيكه»، يعني تشريح معايب و محسنات، نباشد در آن ملت ترقي نمي شود».او معتقد است مبحث «نقد ادبي جديد» با آنچه در سنت ادبي فارسي در اين زمينه وجود دارد از بنياد متفاوت است: «آثاري كه به عنوان مباحث انتقاد ادبي از گذشتگان ما به جا مانده، همچنان كه استاد زرين كوب ياد كرده، يا از نوع «نقد ذوقي» است كه شاعران از سر ذوق به كنايه و تعريض به خرده گيري از يكديگر پرداخته اند، مانند اشاره انتقادي فردوسي به ناتندرستي شعر دقيقي و نكته گيري هاي عنصري و غضائري از يكديگر و يا از مقوله «نقد فني» است كه در كتاب هاي بلاغت و بديع و قافيه از مقدمات ظاهري كلام سخن رفته. مانند ترجمان ابلاغي از محمد بن عمر رادوياني و حدائق السحر از رشيد وطواط و چهار مقاله نظامي عروضي و لباب الالباب محمد عوفي و المعجم في معايير اشعار العجم شمس قيس رازي. اما در همه اين آثار كمتر نشاني از تحليل موضوع و قضاوت درباره ارزش ذاتي آثار ادبي ديده مي شود.» چگونگي عرضه آثار : ايرج پارسي نژاد نوشتن را به جد و جهد از دوران دبيرستان آغاز كرده و از همان آغاز نيز گرايش نقد ادبي داشته است.زنده ياد سيروس طاهباز كه او نيز متولد آبادان بود، از تأسيس انجمن ادبي دبيرستان رازي آبادان ياد مي كرد كه مهم ترين كار آن تهيه يك روزنامه ديواري بود و ايرج پارسي نژاد با آن همكاري داشت. ايرج پارسي نژاد در اين سال ها علاوه بر تدريس پيوسته،ازنگارش مقالات متعدد در حوزه ادبيات و زبان شناسي در نشريات تخصصي ادبيات نيز غافل نمانده و همچنين ارتباط پيوسته اش با مراكزآكادميك ، نشريات تخصصي و همكارانش در حوزه ادبيات در ايران را حفظ كرده و هر از چند گاهي براي كارهاي تحقيقي و پژوهشي به ايران مي آيد. پارسي نژاد در اين سال ها علاوه بر حفظ پيوند هايش با جريان نقد ادبي در ايران،از تحقيق و مداقه در وضع ادبيات كلاسيك ايران در خارج از ايران نيز غافل نمانده و به نقد آنان نيز پرداخته است.از آن جمله است ديدگاهي كه او درباره ترجمه امروزين آثارمولانا در آمريكا دارد: «كلمن باركس براي آن كه شعر مولانا را با ذائقه زمانه تطبيق دهد و آن را باب روز بازار آمريكا بگرداند، مضامين عرفاني آن عارف آزاده را از خاستگاه تاريخي و اجتماعي او جدا مي كند و آن را با فرهنگ دنياي معاصر تطبيق مي دهد . باركس به جاي آن كه مفهــوم « عشق » در مثنوي را ، همان گونه كه هست باز نمايــد، دست به تحريف آن مي زند . در سرآغاز فصل ششم زير عنوان « مهارتمنيات جسماني » وانمود مي كند كه در طريق تصوف، برآوردن اميال نفساني، مرحله اي از وصول به حق و رسيدن به عشق الهي است! آثار : 1 تاريخ نقد ادبي در ايران ويژگي اثر : پارسي نژاد ترجمه اي از كتاب روشنگران ايراني را با عنوان «تاريخ نقد ادبي در ايران» از سوي انتشارات آيسبك در واشنگتن منتشر كرده و هم اكنون در تدارك جلد دوم «روشنگران ايراني و نقد ادبي» است.در جلد نخست اين كتاب تا هدايت مورد بررسي و پژوهش قرارگرفته بود و جلد دوم اختصاص دارد به دوره هدايت تا روز گار ما. » 2 ترجمه به انگليسي«تاريخ نقد ادبي در ايران ????-????» ويژگي اثر : انتشار آن از سوي IBEX در مريلند آمريكا 3 روشنگران ايراني و نقد ادبي در دو جلد ويژگي اثر : اما يكي از مباحثي كه سال هاست به موضوع اصلي نقد ها و نوشته هاي پارسي نژاد بدل شده، همانا تاريخ نقد ادبي در ايران است.مبحثي كه عنوان مهم ترين كتاب او نيز هست. «روشنگران ايراني و نقد ادبي» اثري تحقيقي از ايرج پارسي نژاد پيرامون شكل گيري جريان نقد ادبي به همت نويسندگان و منتقداني است كه انتشارات سخن مسئوليت چاپ و توزيع آن را به عهده دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.