بازدید : 5326 بار

يکشنبه، 21 فروردين 1390

علی اکبر قرشی

ملیت :  ایرانی   -   قرن : 14 منبع :
سيد علي اكبر قرشي فرزند سيد محمد از اولادان امام موسي بن جعفر (ع) در سال 1307 شمسي برابر با 1347 قمري در شهر بناب آذربايجان شرقي در يك خانواده روحاني چشم به جهان گشود ، دروس فارسي را در مدارس ملي و مقدمات عربي را نزد پدر و مدرسه علوم ديني بناب فرا گرفت و سپس جهت تكميل تحصيلات خود در سال 1324 روانه حوزه علميه قم گرديد ، حجت الاسلام قرشي در مدت هشت سال تحصيل در حوزه قم از محضر اساتيدي چون حضرت آيت اله بروجردي ، آيت اله سلطاني و آيت اله مجاهدي استفاده نمود آنگاه در سال 1332 كمي پيش از وقوع كودتاي آمريكايي 28 مرداد و سقوط دولت دكتر مصدق به دعوت عده اي از اهالي اروميه رحل اقامت در اين شهر افكند و به كار تبليغ و ارشاد و اقامه شعائر ديني پرداخت . وي در كنار انجام وظايف معمول يك روحاني به كار مطالعه و تحقيق و نويسندگي همواره اهتمام ورزيده و آثار گرانقدري چون قاموس قرآن و تفسير احسن الحديث را تقديم علاقمندان علوم قرآني نموده است در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي ، سيد علي اكبر قرشي در اثر مخالفت با رژيم پهلوي ممنوع المنبر گرديده و در ارديبهشت ماه سال 1357 به بافت كرمان تبعيد گرديد كه اين تبعيد تنها چند ماه بطول انجاميد و همزمان با اوج گيري انقلاب اسلامي از تبعيد آزاد و به اروميه مراجعت نمود ، وي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با راي مردم به مجلس خبرگان قانون اساسي راه يافت و در تدوين قانون اساسي مشاركت نمود و نيز در دوره هاي اول و دوم به نمايندگي مردم استان در مجلس خبرگان رهبري برگزيده شد سيد علي اكبر قرشي در سايه مجاهدتهاي قلمي خود در سال 1375 بعنوان محقق نمونه سال كشور انتخاب شد ، وي همه روزه ضمن اقامه نماز در مسجد اعظم اروميه در محل دفتر خود در اين مسجد ساعاتي را براي مراجعات مردم و رفع مشكل آنان اختصاص مي دهد .گروه : علوم انسانيرشته : حوزوي گرايش : حوزوي والدين و انساب : پدر سيد علي اكبر قرشي، سيد محمد قرشي از روحانيون و خيرين شهر بناب بود او خود درباره پدرش چنين مي گويد : (( آن مرحوم يكي از اخيار شهر بود ، در كمك به فقراء و نيازمندان حتي از آبروي خود مايه مي گذاشت ، در ميان مردم بسيار محبوب و زبانزد بود ، بطوريكه وقتي در سال 1323 شمسي از دنيا رفت شهر بناب يكپارچه حركت شد و تا آنروز نظير آن تشييع جنازه در بناب ديده نشده بود ، من هنوز آن سر و صدا و آن ازدحام را در ياد دارم ، تا آنجائيكه در اثر آن تشييع جنازه يك خانواده بهايي همه مسلمان شدند ))خاطرات کودکي : ذشته از خاطرات همراه پدر بودن در مجالس وعظ و خطابه و نيز هنگام كار كردن در باغ انگور ، بطور عمده خاطرات دوران كودكي وي متاثر حوادث دوره رضا خان مي باشد . او خود در بيان حوادث سال هاي 1312 تا 1320 جنين مي گويد : (( خوب به خاطر دارم كه رضاخان مراسم عاشورا را تعطيل كرده بود ، مردم بطور مخفي در خانه ها عزاداري مي كردند ، ژاندارمها و پاسبانها مانند جلادها همه جا را مي گشتند ، 17 دي (1314 ش) را خود بخاطر دارم كه روز كشف حجاب اعلام شده بود ، آن روز زن رضا خان با دخترهايش بدون حجاب در ميان مردم ظاهر شدند ، بخشدار بناب آنطور كه پدرم مي گفت با مردم خوب رفتار كرد ، بنا بود زنان در محل باغ ملي جمع شده همه حجاب را از سر بردارند ، براي مسلمانان روز سختي بود ، يادم هست كه زن برادرم را شبها از بيراهه و از ميان باغات به خانه پدرش مي برديم چون روزها از ترس پاسبانها امكان نداشت . تمام علماي بناب عمامه برداشته و كلاه گذاشته بودند ، فقط چند نفري مجاز بودند كه عمامه به سر داشته باشند ، يكي پدر من بود ، روزي با پدرم مي رفتم و او عبا را بر سر خود كشيده بود كه يك نفر فراش بنام (( يوسف وكيل )) پيش پدرم آمد ، تا پدرم را شناخت برگشت و او همان بود كه روزي در محله ما به يك زن با حجاب كه بيرون آمده بود حمله كرد و زن ناچار به خانه اش فرار كرد . با خروج رضا خان از ايران مراسم مذهبي ، عزاداري ابا عبدالله (ع) و كارهاي ديگر ديني با ذوق و شوق عجيبي از سر گرفته شد ، اما بدنبال اشغال ايران مسائل حزب توده و پيشه وري در آذربايجان شرقي و غربي بوجود آمد ، مردم از اين لحاظ در درياي غم فرورفتند ، از نفوذ شوروي همه هراس داشتند ، ولي ديري نپاييد كه قواء تهران به آذربايجان حمله كرد ، پيشه وري فرار نمود ، طلسم حزب توده شكسته شد .اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : بالندگي سيد علي اكبر قرشي در دوران كودكي در خانواده اي صورت مي گرفت كه عبادت حق تعالي و ذكر معصومين (ع) ، دانش اندوزي و خدمت به ديگران وجهه همت ساكنين اش بوده است .تحصيلات رسمي و حرفه اي : سيد علي اكبر قرشي دروس فارسي را در مدرسه ملي تمام كرد آنگاه شروع به فراگيري علوم حوزوي نزد پدرشان ( كه در بين علماء بناب با ام النحو مشهور بود ) و در مدرسه علوم ديني بناب پرداخت و در اين مقطع مقداري از علوم صرف و نحو . مقدمات عربي يعني جامع المقدمات ، سيوطي ، جامي ، حاشيه ملا عبدالله و معالم را فرا گرفت ، سپس براي ادامه تحصيلات بهمراه چند تن از طلاب بناب به قم عزيمت كرد و اين در حالي بود كه خانواده بعلت فوت پدر با تنگدستي روبرو بود و همين تنگدستي نهايتا موجب گرديد كه وي بيش از هشت سال در قم نماند ، در اين مدت او تمام سطح لمعتين ، مطول ، رسائل و مكاسب و كفايتين ، مقداري از شرح تجريد و منظومه سبزواري را خواند و مقداري هم در درس خارج آيت اله بروجردي شركت كرد و بعد در اثر فشار زندگي ناگزير از ترك قم و اقامت در اروميه گرديد ، وي در اين رابطه مي گويد : متاسفانه من نتوانستم زياد در حوزه پاك قم اقامت داشته باشم ، فشار بي امان زندگي مانع از آن بود ، چند سالي كه در ماههاي محرم براي ارشاد و تبليغ به اروميه مي رفتم ، در يكي از اين سالها عده اي از اهالي از من خواستند كه در اروميه اقامت كنم من هم قبول كرده ، در آن ديار اقامت كردم از حسن تصادف چند نفر از آقايان نيز كه ظاهرا در شرايط من بودند در اروميه اقامت كردند و آن كمي پيش از سال 1332 شمسي بود يعني سالي كه كودتاي 28 مرداد بوقوع پيوست و مصدق سقوط كرد و زاهدي نخست وزير شد . ما در اروميه با آن چند نفر بحث تفسير را شروع كرديم و اين كار بطور مستمر تا حدود سال 1350 و بلكه بيشتر ادامه يافت و كمبود حوزه قم را جبران كرد ، بحث ها بسيار آزاد بود ، به بحث روايت و فقه نيز كشيده شد و حتي خواندن روايات وسائل الشيعه و تحقيق در صحت و سقم آنها ، من هفتاد درصد موفقيت خود را از آن بحثها مي دانم خاطرات و وقايع تحصيل : سيد علي اكبر قرشي از خاطرات وقايع دوران تحصيل خود نمونه اي راچنين بيان مي كند : در حوزه قم بوديم كه بنا بود جنازه رضا خان را از مصر به ايران آورده و در صحن حضرت عبدالعظيم دفن كنند ، مراجع قم هيچ يك از جمله آيت اله بروجردي و آيت اله حجت حاضر به استقبال يا تشييع جنازه و يا نماز ميت نشده و از قم خارج شده درهاي مدرسه فيضيه را هم بستند . به هيچ يك از طلاب اجازه خروج از مدرسه داده نشد ، درآوردن جنازه مطلقا اهل علمي ديده نمي شد تنها از مسئله گوهاي حرم حضرت معصومه (س) يك نفر معمم بنام شيخ عبدالرزاق با آنها بود كه تشييع كنندگان جنازه او را به حساب آيت اله گذاشته و با وي معانقه كردند . استادان و مربيان : اساتيد سيد علي اكبر قرشي در مقاطع مختلف تحصيلي عبارت بودند از سيد محمد قرشي ( پدرشان ) آيت اله سلطاني ، آيت اله بروجردي ، آيت اله مجاهدي ، آيت اله سيد حسين قاضي ، آيت اله ميرزا تقي برزگر ، آيت اله سيد بيوك قاضي ، شهيد آيت اله صدوقي . همسر و فرزندان : سيد علي اكبر قرشي بار اول در دوران تحصيل در قم ازدواج نمود كه ثمره آن دو فرزند دختر بود ، همسر اول وي متاسفانه در واقعه آتش سوزي كه حين پخت غذا در شب عيد سال 1335 شمسي رخ داد مصدوم و بعد از چهل روز چشم از جهان فرو بست . وي بعد از مدتي با نوه عمويشان ازدواج نمودند كه حاصل آن سه فرزند دختر و دو فرزند پسر بود . همسر و دختران ايشان همگي خانه دار مي باشند ، يكي از پسران ايشان با نام سيد مهدي در حوزه علميه قم تحصيل كرده و در كسوت روحاني است و پسر ديگرشان يعني سيد فضل اله دانش آموخته دانشگاه در رشته دامپروري است .وقايع ميانسالي : سيد علي اكبر قرشي در اين خصوص خود مي گويد : از سال 1342 كه امام خميني قيام خود را شروع فرمود ماهم به پيروي از آن رهبر بزرگ مبارزه با طاغوت را شروع كرديم در آن زمان به دفعات از منبر محروم شدم كه حتي اين محروميت يك بار به يك سال انجاميد ، در سال 1357 به مدت يكسال به بافت كرمان تبعيد شدم ولي بعد از چند ماه تبعيد شكسته شد و به اروميه برگشتيم تا اينكه 22 بهمن 57 فرا رسيد و انقلاب پيروز شد ، در سال 1358 ش براي نوشتن قانون اساسي از طرف مردم انتخاب شده و به تهران رفتم سه ماه تنظيم قانون اساسي طول كشيد . مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سيد علي اكبر قرشي بعد از انقلاب مشاغل زير را كه تاكنون نيز ادامه دارد عهده دار بوده است - نمايندگي مردم استان در مجلس خبرگان رهبري - مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه اروميه - مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزيفعاليتهاي آموزشي : از جمله فعاليتهاي آموزشي سيد علي اكبر قرشي كه بصورت غير رسمي و مستمر از پيش از انقلاب تا به حال ادامه يافته است ، برگزاري جلسات تفسير قرآن در مساجد و خانه ها مي باشد و تاكنون بيش از پنج بار كل قرآن از اول تا آخر توسط وي تفسير كرده است . جوائز و نشانها : 1- دريافت جايزه زيارت حج عمره به مناسبت انتخاب وي بعنوان محقق سال كشور در سال75 ش 2- دريافت جايزه زيارت حج عمره به مناسبت انتخاب وي بعنوان خادم القرآن سال 75 ش 3- دريافت لوح تقدير بعنوان واقف بزرگ ________________________________________ آثار : اتفاق در مهدي موعود المعجم المفهوس لالفاظ الصحيفه السجاديه ويژگي اثر : اين كتاب 823 صفحه اي در اصل كاشفي براي صحيفه حضرت امام علي بن الحسين (ع) مي باشد كه نظير المعجم المفهرس محمد فواد عبد الباقي نگاشته شده است .3 امير المومنين (ع) تفسير احسن الحديث ويژگي اثر : اين تفسير 13 جلد ي كه دربردارنده تفسير تمام قرآن كريم مي باشد درمدت 9 سال يعني از سال 1355ش تا 1364 ش نگارش يافته است . سبك تفسير چنين است كه هم هستند نوشته شده و بلافاصله ترجمه مي شوند و در (شرحها ) آيات تفسير مي شوند و در (نكته ها ) برداشتهايي از آيات و مطالبي ذكرمي شود كه اگر در شرحها گفته مي شد مطلب طولاني مي گرديد .5 خاندان وحي ويژگي اثر : اين كتاب در 850 ص نگاشته شده و در بردارنده شرح حالي از 14 معصوم (ع) مي باشد .6 سيري در اسلام سيري در عالم برزخ شخصيت حضرت مجتبي (ع) قاموس قرآن ويژگي اثر : قرآن مجيد با حذف مكررات و مشتقات هزار و هشتصد و شصت كلمه مي باشد در قاموس قرآن همه اين كلمات و مشتقات آنها از منظر قرآن ، روايات و تفاسير بررسي شده است اين كتاب كه دايره المعارف كوچكي براي كلام الله مجيد مي باشد در 7 جلد و جمعا 3000 صفحه نگارش يافته و مدت تاليف آن حدود 5 سال يعني از سال 1349 ش تا 1354 ش بطول انجاميده است10 مرد مافوق انسان ويژگي اثر : شرح قيام حضرت امام حسين (ع) و تحليل واقعه عاشورا11 معاد از نظر قرآن مفردات نهج البلاغه ويژگي اثر : نهج البلاغه علي (ع) با حذف كلمات تكراري و مشتقات آنها در حدود 2300 كلمه مي باشد كه در اين كتاب دو جلدي همه آنها بررسي شده و براي دانستن نهج البلاغه وسيله كاملي است ، اين كتاب اخير ا توسط نشر قبله به زيور تبع آراسته شده است13 نگاهي به قرآن ويژگي اثر : اين كتاب دربردارنده تاريخ كوتاهي از قرآن مجيد و بررسي حدود هفتاد موضوع از موضوعات قرآني مي باشد و در حقيقت يك تفسير موضوعي مختصر است . ________________________________________
نظرات کاربران
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.
توجه داشته باشید که به سوالاتی که در قسمت نظرات پرسیده میشود، جواب داده نخواهد شد، لطفا پیشنهادات و انتقادات را از طریق ارتباط با ما و سوالات خود را از طریق ارسال سوال و مشاوره ارسال نمایید.