يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

رضا قاسمی

رضا قاسمی
رضا قاسمي در سال 1328 در شهر اصفهان به دنيا آمده است. وي داراي كارشناسي تئاتر از دانشكده هنرهاي زيبا تهران است. رضا قاسمي يكي از نويسندگاني است كه دغدغه هاي انساني اش او را بر آن داشته تا با جامعه ذهني اش انسان را به سوي آن دركي كه او از هستي دارد، هدايت كند. او از جمله نويسندگان و نمايشنامه نويساني است كه به روح انسان و هدف والاي هستي احترام مي گذارد و سعي كرده است تا در اين مسير متعهد و خدمتگزار باشد. گروه : هنررشته : سينما و تئاترگرايش : نمايشنامه نويسي تئاترتحصيلات رسمي و حرفه اي : رضا قاسمي در سال ،۱۳۲۸ دوران كودكي و نوجواني را در بندر ماهشهر گذراند و در سال ۱۳۴۸ براي ادامه تحصيلاتش به تهران آمد و در دانشكده هنرهاي زيبا تئاتر خوانده است. فعاليت هاي تئاتري رضا قاسمي به طور رسمي از سال ۱۳۴۷ با انتشار نمايشنامه «كسوف» در مجله خوشه آغاز شد. وي دو سال در دانشگاه «ونسن» در مقطع دكترا تحصيل كرد؛ اما دوره را ناتمام رها كرد.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سال۱۳۵۳ «گروه بازيگران شهر» به سرپرستي آربي آوانسيان از رضا قاسمي دعوت به عمل آورد تا او به عنوان كارگردان ميهمان با آنها همكاري كند. بعد از دوران خدمت در سال ۱۳۵۷ به عنوان مسؤول بخش تئاتر ايراني فرهنگسراي نياوران مشغول به كار شد. سال ۱۳۵۸ نمايشنامه «اتاق تمشيت» را نوشت و به سال ۱۳۶۰ در تئاتر شهر به روي صحنه آورد. در سال ۱۳۶۱ به اداره تئاتر رفت. در سال ۱۳۶۳ «ماهان كوشيار» و سال ۱۳۶۴ «معماي ماهيار معمار» را نوشت و در تئاتر شهر به روي صحنه آورد. ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : فعاليت هاي تئاتري رضا قاسمي به طور رسمي از سال ۱۳۴۷ با انتشار نمايشنامه «كسوف» در مجله خوشه آغاز شد. در سال ۱۳۴۸ كارگرداني تئاتر را با اجراي دو نمايشنامه «آمد و رفت» اثر ساموئل بكت و «كسوف» نوشته خودش آغاز كرد، قاسمي تا زماني كه در ايران بود آثار جذابي در زمينه تئاتر از خود به جا گذاشته و در اين راستا جمعاً ۸ نمايشنامه را به صحنه برده است. سال ۱۳۵۱ به كارگاه نمايش رفت و در «گروه تئاتر تجربي» به سرپرستي شهره خردمند و ايرج انور به بازيگري پرداخت. سال۱۳۵۳ «گروه بازيگران شهر» به سرپرستي آربي آوانسيان از او دعوت به عمل آورد تا او به عنوان كارگردان ميهمان با آنها همكاري كند. بعد از نوشتن چند نمايشنامه مانند «نامه هايي بدون تاريخ از من به خانواده ام و بالعكس» و «چو ضحاك شد بر جهان شهريار» ، دغدغه هاي نمايش او را رها نمي كرد، به طوري كه نمايشنامه «چاه» از داود دانشور را به صورت تئاتر آزمايشگاهي و تجربي با نوجوانان شاهرود به صحنه آورد كه تجربه او در اين اجرا تأثير عميقي در روند كاري اش گذاشت. بعد از دوران خدمت در سال ۱۳۵۷ به عنوان مسؤول بخش تئاتر ايراني فرهنگسراي نياوران مشغول به كار شد. سال ۱۳۵۸ نمايشنامه «اتاق تمشيت» را نوشت و به سال ۱۳۶۰ در تئاتر شهر به روي صحنه آورد. در سال ۱۳۶۱ به اداره تئاتر رفت. در سال ۱۳۶۳ «ماهان كوشيار» و سال ۱۳۶۴ «معماي ماهيار معمار» را نوشت و در تئاتر شهر به روي صحنه آورد. علاوه بر نوشتن نمايشنامه و داستان از ديگر فعاليتهاي رضا قاسمي همكاري او با گروههاي موسيقي است. رضا قاسمي آموزش سه تار را از سال ۱۳۵۱ آغاز كرد. از استادان او مي توان به جلال ذوالفنون و محمدرضا لطفي اشاره كرد. او مدتها تحت تعليم اساتيد بنام قرار گرفت و در همين راستا نزد استاد عبادي هم آموزش ديد. قاسمي در كنار ديگر فعاليت هايش كار حرفه اي موسيقي را با آهنگسازي، نوازندگي و همكاري در تنظيم قطعات نوار «گل صدبرگ» آغاز كرد و با آهنگسازي براي نمايش هاي خود و ديگران ادامه داد. گروه «مشتاق» را به وجود آورد و همراه با خوانندگاني چون محمدرضا شجريان و شهرام ناظري، بيژن كامكار و ... به اجراي كنسرت در كشورهاي مختلف اروپا، آمريكا و شوروي سابق پرداخت. در همين زمينه مي توان به CD دشتي - ماهور در پاريس، نوار بداهه نوازي اصفهان - راست پنجگاه، پاريس ،۱۹۸۷ نوار سياوش خواني، پاريس ،۱۹۹۰ نوارگل صدبرگ، ،۱۳۶۱ و اجراي دهها كنسرت در كشورهاي مختلف اشاره كرد. و همانطور كه خودش اظهار مي دارد، طي سالهايي كه خارج از ايران زندگي مي كرده، زندگي را از راه موسيقي گذرانده به موسيقي پرداخته است و بعد از آن فعاليت موسيقي اش را منحصر به يكي، دو روز تدريس در هفته تقليل داده است. آرا و گرايشهاي خاص : قاسمي درباره داستان پست مدرن، داستان مدرن و سنتي مي گويد: «حدود چهار قرن است كه رمان نوشته مي شود. تمام اين راهپيمايي عظيم و پرفراز و نشيب رمان را اگر بخواهيم خلاصه كنيم در مدرن و پست مدرن به راستي چه چيزي را بيان كرده ايم؟ ما اگر همان محدوده اواخر قرن نوزده و اوايل قرن بيستم را هم بخواهيم در نظر بگيريم به راستي چه وجه مشتركي هست، ميان كارهاي نويسندگاني مثل جويس، ويرجينيا وولف و پروست با رمان هايي كه در قرن نوزدهم نوشته مي شد؟ تازه تفاوت هاي كار خود اينها با هم مگر كم است؟ مثلاً يكي از مؤلفه هايي كه بعضي از منتقدان براي رمان پست مدرن در نظر مي گيرد حضور نويسنده در رمان است. اين چه چيزي را تعيين مي كند. وقتي ما در «دون كيشوت» كه چهار قرن پيش نوشته شده است حضور نويسنده را مي بينيم. اما مهمترين دغدغه پست مدرنيسم يعني «واقعيت» را كه از قضا دغدغه دائمي رمان نويسان هم بود در نظر بگيريم باز هم به جايي نخواهيم رسيد. چرا كه به يك معنا تاريخ رمان چيزي نيست مگر تاريخ دغدغه هاي رمان نويسان براي جست وجوي تعريف تازه اي از واقعيت.» جوائز و نشانها : - برنده جايزه بهترين رمان اول سال ۱۳۸۰ (بنياد گلشيري) - رمان تحسين شده سال ۱۳۸۰ (جايزه مهرگان ادب) - برنده بهترين رمان سال ۱۳۸۰ (منتقدين مطبوعات) چگونگي عرضه آثار : عمده فعاليتهاي رضا قاسمي در زمينه نمايشنامه نويسي و كارگرداني تئاتر، نويشتن رمان، داستان در زمنيه كودك و آثار موسيقي و پژوهشهايي درباره موسيقي ميباشد. آثار او در زمينه نمايشنامه: كسوف ،۱۳۴۷ صفيه موعود ،۱۳۵۰ نامه هايي بدون تاريخ از من به خانواده ام و بالعكس ،۱۳۵۳ چو ضحاك شد بر جهان شهريار ،۱۳۵۵ اتاق تمشيت ،۱۳۵۱ خوابگردها ،۱۳۶۱ ماهان كوشيار ،۱۳۶۳ معماي ماهيار معمار ،۱۳۶۴ حركت با شماست مركوشيو ،۱۳۶۹ تمثال ۱۳۷۰. در زمينه رمان: هنوايي شبانه اركستر چوب ها ۱۳۷۴ - ،۱۳۷۰ چاه بابل، ديوان و برج مونپارناس در زمينه كودك: نارون كوچك، نارون تنها (داستاني براي كودكان ۱۳۴۹) در زمينه پژوهشي: تأملاتي درباب موسيقي ايراني (پژوهش ۱۳۶۹ - ۱۳۵۹) حلقه گمشده آمار (مقالاتي درباب رمان ۱۳۸۱ - ۱۳۷۵) در زمينه موسيقي: نوار گل صدبرگ ،۱۳۶۱ نوار بداهه نوازي اصفهان - راست پنجگاه (پاريس) نوار سياوش خواني (پاريس) CD ماهور - دشتي (پاريس) و... ________________________________________ آثار :  1 CD ماهور - دشتي (پاريس)  2 اتاق تمشيت ويژگي اثر : نمايشنامه 13513 تأملاتي درباب موسيقي ايراني ويژگي اثر : پژوهش ???? - ????)4 تمثال ويژگي اثر : نمايشنامه 13705 چاه بابل ويژگي اثر : از ديگر آثار رضا قاسمي رمان «چاه بابل» است كه پس از آنكه اجازه چاپ نگرفت به صورت pdf در دوات - وب سايت ادبي و پايگاه اينترنتي رضا قاسمي - منتشر گرديد و اين اثر هم مانند رمان قبلي از محبوبيت و مقبوليت خاصي برخوردار شد، اما در سوئد چاپ و منتشر گرديد. نويسنده در رمان «چاه بابل» سعي بر آن دارد تا در مسير روايت داستان از افسانه و اسطوره وام گيرد و با نگاهي خاص به پيرامونش مي نگرد؛ نگاهي كه مختص خود اوست و توانسته همين محبوبيت را براي او به ارمغان بياورد. از نظر خودش «چاه بابل» جست وجويي است براي تكامل تكنيكي كه در «همنوايي شبانه اركستر چوب ها» پيدا شده بود. روايت رمان در چاه بابل در سه سطح پيش رفته است؛ روزمره، تاريخ، اسطوره. 6 چو ضحاك شد بر جهان شهريار ويژگي اثر : در سال ???? «چو ضحاك شد بر جهان شهريار» را براساس شاهنامه فردوسي به صورت متني رئاليست نوشت كه در مسابقه نمايشنامه نويسي جشن توس وابسته به تلويزيون ملي ايران برنده جايزه اول شد.7 حركت با شماست مركوشيو ويژگي اثر : «حركت با شماست مركوشيو» نيز عنوان مجموعه اي از نمايشنامه هاي رضا قاسمي است كه نمايشنامه هاي «فرشته اي با پاهاي چوبي، نامه هايي بدون تاريخ از من به خانواده ام و بالعكس و كسوف» را دربرمي گيرد. مركوشيو در نمايشنامه قاسمي يكي از اشخاص نمايش هاي پينتر است كه با همان حال و هوا گره خورده است اما آنچه در آثار قاسمي نمود و ارزش خاصي دارد استفاده او از اسطوره است 8 حلقه گمشده آمار ويژگي اثر : مقالاتي درباب رمان ???? - ????)9 حلقه گمشده آمار ويژگي اثر : از ديگر آثار او مي توان به «حلقه گمشده آمار» مقالاتي درباب رمان كه بين سال ???? - ???? نوشته شده است اشاره كرد. 10 خوابگردها ويژگي اثر : نمايشنامه 136111 ديوانه و برج مونپارناس (????) ويژگي اثر : رمان آن لاين در سايت رضا قاسمي است كه ميتوان آن را خواند.12 صفيه موعود ويژگي اثر : در نمايشنامه «صفيه موعود» كه در سال ???? توسط قاسمي نوشته شد روي «منطق الطير» و «گيلگمش» كار كرده است. 13 ماهان كوشيار ويژگي اثر : نمايشنامه، در سال 1363 «ماهان كوشيار» برداشتي از يكي از افسانه هاي هفت گنبد نظامي است. براي آشنايي با مضمون نمايشنامه هاي قاسمي نوازنده اي به نام ماهان كه دستي هم در تجارت دارد در مجلسي با دوستانش به سبب هجوم افكار و طغياني ناگاه جمع را ترك مي كند تا در تنهايي به فكر بپردازد و پاسخ چراهاي زندگي اش را دريابد. ماهان در راه به مرد و زن چوپاني برمي خورد كه آرام راه خود را طي مي كنند. آن دو در مسير ماهان راه را براو مي بندند و وقتي ماهان قضايا را براي آنها تعريف مي كند آنها ابوالحق را ديوي فريبكار به نام هائل معرفي مي كنند و مي گويند گيرنده جان انسانهاست. اما در انتها او را در بيابان تنها رها مي كنند. فريب بعدي توسط هاني صورت مي گيرد كه زن و مرد چوپان را ديو مي خوانند و خود ماهان را سوار بر اژدهايي هفت سر در پستي و بلندي ها رها مي سازند. پس زن زيبا و دلربا به نام چگن ماه كه خود ديوي است در پيكره انساني او را فريب مي دهد و در پايان خضر كه تصويري از خود ماهان است وي را از سرگشتگي ها رها مي كند. 14 معماي ماهيار معمار ويژگي اثر : درسال 1364، در نمايشنامه «معماي ماهيار معمار» طرح زيبا و تعليق فضا باعث مي شود مخاطب با نمايشنامه رابطه خوبي برقرار كند. اين نمايشنامه پيش از آنكه فضاي نمايشي داشته باشد داستاني است كه مي توان نمايش از آن تهيه كرد و روايت نمايشي آن از زبان شخصيت هاي نمايش حكايت مي شود. نمايشنامه «معماي ماهيار معمار» در سال ???? در تهران نوشته شد و در سال ???? توسط انتشارات نيلوفر به چاپ رسيد. اين نمايشنامه كه از ده صحنه تشكيل شده است نخستين بار در تيرماه ???? با طراحي، آهنگسازي و كارگرداني رضا قاسمي، به مدت ?? شب، در سالن اصلي تئاتر شهر به صحنه آمد. 15 موسيقي در تعزيه ويژگي اثر : : آشنايي رضا قاسمي با موسيقي، آموزش در ايران نزد اساتيد بنام تدريس و اجراي كنسرت در خارج از ايران باعث تأليف يك كار پژوهشي در همين باب شد و كتابي تحت عنوان «موسيقي در تعزيه» از او منتشر شده است16 نارون كوچك، نارون تنها ويژگي اثر : داستاني براي كودكان ????)17 نامه هايي بدون تاريخ از من به خانواده ام و بالعكس ويژگي اثر : عنوان نمايشنامه اي از رضا قاسمي است كه او در ?? سالگي آن را نوشت و در نوع خود از كارهاي مهم و تأثيرگذار او به حساب مي آيد و همين امر سبب شد وقتي اين كار به اجرا رفت «گروه بازيگران شهر» اين كار را بسيار پسنديد و مورد قبول آنها واقع شد، اين اثر در سال ???? توسط رضا قاسمي كارگرداني شده است. 18 نوار بداهه نوازي اصفهان - راست پنجگاه (پاريس)  19 نوار سياوش خواني (پاريس)  20 نوار گل صدبرگ ويژگي اثر : ????21 همنوايي شبانه اركستر چوب ها ويژگي اثر : اما «همنوايي شبانه اركستر چوب ها» نخستين رمان او در سال ???? در ايران منتشر شد كه توانست توجه بسياري از منتقدان را به خود جلب كند و مورد توجه جايزه «كتاب سال منتقدان و نويسندگان مطبوعات» و «بنياد گلشيري» قرار گيرد و از سوي جايزه «مهرگان ادب (پكا)» نيز تحسين شد. رمان «همنوايي شبانه اركستر چوب ها» از آن جهت كه موضوعي خرد و كوچك است و نويسنده اش آن را با هوشياري تمام به وضعيت كل بشري نسبت داده است خاصيت ميكروكوسم (Microcosme) دارد و كمتر نويسنده اي مي تواند از اين ويژگي بهره بجويد و اين رمان از اين حيث بسيار قابل توجه است. رضا قاسمي توانسته دو عامل تخيل و دانش را با هم بياميزد و حاصل آن رماني شود كه توجه بسياري را در داخل و خارج از كشور به خود جلب كند. او نويسنده اي است كه آثارش از همان ابتدا رئاليست بود ولي دغدغه شديدي براي ايجاد فرم داشته اما اين دغدغه هيچ گاه او را پايبند فرم نكرده است تا او تفكر و اصالت را زير پا ببرد. او نويسنده اي متعهد از آن دست نويسنده هايي است كه اسطوره ها و نمادها ركن اصلي آثارشان محسوب مي شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما