شنبه، 23 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عبدالله شهبازی

عبدالله شهبازی

عبدالله شهبازی در سال ۱۳۳۴ در شهر شیراز به دنیا آمد. پدرش حبیب الله شهبازی رئیس طوایف کوهمره سرخی بود که پس از شورش عشایر جنوب در سال‌های ۱۳۴۲-۱۳۴۱ علیه حکومت پهلوی تیرباران شد و به شهادت رسید. از سال ۱۳۴۸ وارد محافل مذهبی- سیاسی هوادار حضرت امام خمینی (ره) شد. در تابستان ۱۳۴۹ در چهارده سالگی برای نخستین بار به اتهام پخش اعلامیه مرجعیت امام خمینی (ره) در مجلس ختم آیت الله محسن حکیم (مسجد نو شیراز) دستگیر شد. وی پس از دو بازداشت دیگر در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱، سرانجام در تابستان ۱۳۵۲ به اتهام عضویت در گروهی با مرام ضدیت با مقام سلطنت به رغم صغر سن به یک سال و نیم زندان محکوم شد. او پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۵۴ وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شد.

شهبازی از اوایل دهه ۱۳۶۰ در عرصه تحقیقات مردم شناختی، تاریخی و سیاسی فعال بود. در سال ۱۳۶۷ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی را بنیان نهاد و به مدت یک دهه اداره امور پژوهشی این مؤسسه را به دست داشت. او در سال ۱۳۷۴، به دستور مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای، مرکز اسناد بنیاد مستضعفان و جانبازان را تحویل گرفت و آن را با نام مؤسسه تخصصی مطالعات تاریخ معاصر ایران تجدید سازمان داد. او در این موسسه فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران و ده‌ها طرح پژوهشی از جمله «فهرست نمایه مطبوعات ایران در دوره قاجاریه»، «دانشنامه ایلات و طوایف ایران» و «روزشمار تاریخ ایران در دوره قاجاریه» را طراحی کرد.

از شهبازی چند نوشتار و مصاحبه در دانشنامه‌ها و مطبوعات ایران منتشر شده‌است. دو کتاب خاطرات منتشر شده پس از انقلاب (خاطرات ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه پهلوی و خاطرات نورالدین کیانوری، دبیر اول حزب توده ایران) ویراسته او است. مهمترین کتاب وی «زرسالاران» است که پنج جلد آن منتشر شده و در مهر ۱۳۸۸ در وبگاه شهبازی نشر اینترنتی یافته. این کتاب در سال ۱۳۸۵ بعنوان «کتاب سال» برگزیده شد.

کتاب‌شناسی

1. ایل ناشناخته – پژوهشی در کوه نشینان سرخی فارس (۱۳۶۶)

2. کودتای نوژه (۱۳۶۷)

3. شناخت و سنجش مارکسیسم (احسان طبری) [ویرایش] (۱۳۶۸)

4. مقدمه‌ای بر شناخت ایلات و عشایر (۱۳۶۹)

5. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی در دو جلد: جلد اول: خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست، جلد دوم: جستارهایی از تاریخ معاصر ایران (۱۳۶۹)

6. حزب توده: از شکل گیری تا فروپاشی، ۱۳۲۰- ۱۳۶۸ (جلد اول ۱۳۷۰، متن کامل بدون ذکر نام نویسنده ۱۳۸۷)

7. خاطرات نورالدین کیانوری [ویرایش] (۱۳۷۱)

8. خاطرات ایرج اسکندری [ویرایش] (۱۳۷۲)

9. مطالعات سیاسی [مجموعه مقالات در دو جلد] (۱۳۷۰، ۱۳۷۲)

10. نظریه توطئه، صعود سلطنت پهلوی و تاریخنگاری جدید در ایران (۱۳۷۷)

11. مجموعه هفت جلدی زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران که مجلدات اول تا پنجم آن در سال‌های ۱۳۸۲-۱۳۷۷ منتشر شده و دو جلد بعدی هنوز انتشار نیافته‌است.

12. زندگی و زمانه علی دشتی (۱۳۸۶)

13. زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز (۱۳۸۷)

14. کودتای بیست و هشت مرداد (۱۳۸۷)

منابع:

1. آرشیو مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

2. کتاب «زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز» نوشته عبدالله شهبازی

3. سایت ویکی پدیا (فارسی)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.