دوشنبه، 12 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حافظ‌­ بیهقی‌‌ خسروجردی

حافظ‌­ بیهقی‌‌ خسروجردی

 

حافظ‌­ احمد بن‌­ حسین‌ بن‌­ علی ‌بن‌­ عبدالله‌ بن‌ موسی ­بیهقی‌‌ خسروجردی، یکی‌ از بزرگترین‌ علما و محدثین‌ وپیشوایان‌ بزرگ‌ مذهب‌ شافعی درقرن‌ پنجم‌ است که به سال 384 در خسروجرد دیده‌ به‌ جهان‌­گشود. پدرش‌ از بزرگان‌ شامکان‌ سبزوار بوده‌ و به‌ خسروجرد مهاجرت‌ کرده‌ و احمد بیهقی‌ در آنجا نشو و نما یافته‌ و مقدمات‌ علوم‌ دینی‌ را از علمای‌ آنجا فراگرفته‌ است‌.

حافظ بیهقی برای‌ تکمیل‌ دانش‌ خود، به‌ نیشابور رفت‌ وحدیث‌ وفقه‌ و... را فراگرفت‌. در دانش‌ دین‌ سرآمد اقران‌ شد و درنیشابور به‌ تدریس‌ پرداخت‌ و تا آخر عمر به‌ تدریس‌ و تألیف‌ و تحقیق‌ مشغول‌ بود. سرانجام، در‌ سال 458 در نیشابور دیده‌ ازجهان‌ فروبست‌. جنازه‌ وی‌ را از آنجا به‌ بیهق‌ آورده، در خسروجرد به‌ خاک‌ سپردند.

آثار علمی و قرآنی

حافظ بیهقی آثار متعددی در زمینه حدیث دارد. از جمله آثار حدیثی وی، السُنَن‌­الکُبری یا سُنَن‌ کبیر‌ می­باشد که به‌ سُنَن‌­بیهقی‌ نیز مشهور است‌. دلائل‌النبوّة‌ درشرح‌ احوال‌ پیامبراسلام‌(ص)، البعث‌­والنشور، معرفة‌‌السنن‌ و الآثار یا المعرفه‌، شُعَب ‌‌الایمان‌، معرفة‌ علوم­‌الاحادیث و... از آثار قابل ذکر اوست.

ازجمله آثار وی با رویکرد قرآنی، شرح‌­الاسماء الحسنی‌، الاسماء­ والصفات‌، القرائة‌ خَلف‌‌ الامام‌، احکام‌القرآن‌ للشافعی‌و... است

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.