دوشنبه، 12 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حکیم‌ مسعود صوابی‌

حکیم‌ مسعود صوابی‌

 

 فخرالزمان‌ ابوالمحاسن‌ مسعودبن‌ حکیم‌ علی­ صوابی‌، عالم‌ و ادیب‌ و شاعر و مفسّر و فقیه‌ نامی‌ قرن‌ ششم‌ و از اولاد «عزیزیان‌» و از شاگردان‌ ابوحامد ‌محمدغزالی‌ (متوفی ‌505هـ) بوده است. پدرش حکیم علی­بن احمدبن علی­بن عباس‌ صوابی‌، نیز از حکما و متکلمین و شعرای نامی دوران خود در سبزوار بود.

ابوالحسن بیهقی‌ درباره‌ فخرالزمان‌ صوابی می‌نویسد: «یگانه‌ عهد بود و محترم‌ به‌ نزدیک‌ وزراء و اکابر، و او را ثروتی‌ و بسیاری‌ تمام‌ مساعدت‌ نمود...». یکی‌ از فُضلا در هنگام‌ فوت‌ به‌ دیدارش‌ رفت‌. مسعود صوابی‌ به‌ او گفته‌ بود: «خوش‌ سفری‌ در پیش‌ دارم‌، به‌ عالمی‌ می‌روم‌ که‌ آنجا ظلم‌ نیست‌، «لاظلم‌ الیوم‌»؛ هراس‌ من‌ از عدل‌ است‌ و امید به‌ فضل‌ است‌ و عالَمی‌ را وداع‌ می‌کنم‌ که‌ بیم‌ از ظلم‌ است‌ و به‌ عدل‌ و فضل‌ هیچ‌ امید نیست‌، اگر هیچ‌ نیست‌ نه‌ مرجع‌ و مآب‌ من‌ با رَبّ­العزّه‌ است»‌.. سرانجام وی در روز هیجدهم‌ محرم‌ 544 درگذشته‌ است‌.

آثار علمی و تفسیری

فخرالزمان‌ مسعود صوابی‌، شاعری سرشناس درعصر خود بوده و اشعارش به‌ عربی‌ شهرت‌ بسیار داشته است. دیوان‌ اشعار او مجلدی‌ بزرگ بوده و علاوه برآن، آثار و تصانیف‌ بسیاری به رشته تحریر در آورده است؛ از جمله‌ صیقل‌الالباب‌، قوامع‌­و لوامع‌ در علوم‌ اصول‌،‌ التنقیح‌ در اصول‌ فقه‌، تذکیر درچهارمجلد، نفثة‌المصدور، اعلاق­‌الملوّین‌ و اخلاق‌الاخوین‌ و شرح‌ الحماسه و تفسیر کتاب ‌الله‌تعالی‌ که مهمترین اثر قرآنی وی بوده است‌.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.