فیلم سینمائی بازمانده

فیلم سینمائی بازمانده
فیلم سینمائی بازمانده
نویسنده ، کارگردان و تدوینگر: سیف الله داد

بازمانده یک فیلم سینمایی تاریخی در مورد تجاوزاتو اشغال گری رژیم صهیونیستی در ابتدای تشکیل دولت جعلی اسرائیل درفلسطین اشغالی در سال ۱۹۴۸ است که در سال ۱۳۷۳ به کارگردانی سیف‌ الله داد ساخته شد.
زبان اصلی این فیلم عربی است و دوبله آن به فارسی توسط گوینده‌های ایرانی انجام شده است.
فیلمبرداری این فیلم را علیرضا زرین‌دست به انجام رسانده، موسیقی آن ساخته مجید انتظامی و چهره‌پردازی آن هم بر عهده عبدالله اسکندری بوده‌است. بازیگران فیلم از بازیگران عرب استفاده شده و تصویربرداری آن هم در شهرهای لاذقیه و دمشق در کشور سوریه انجام شده است.
سیف‌ الله داد فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسنده مصری به نام بازگشت به حیفا نوشته است که موضوع آن به سال ۱۹۴۸ و تشکیل دولت جعلی رژیم صهیونیستی ، اشغال شهر حیفا و شروع اشغال گری در فلسطین باز می‌گردد….

بازیگران:
سلما مصری، جیانا عید، بسام کوسا، جمال سلیمان و غسان مسعود
گویندگان:
رفعت هاشم پور (صفیه)، ناصر تهماسب (شمعون)، منوچهر والی زاده (سعید)، مرحومه ژاله کاظمی (لطیفه)، سعید مظفری (مرد یهودی)، مینو غزنوی (همسر مرد یهودی)، احمد رسول زاده (رشید)، ژرژ پطروسی (مرد مسیحی همسایه)، ایران بزرگمهر (همسر مرد مسیحی) دوبلور نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیات داوران را کسب کرد و کاندیداای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد. سلما مصری هم بخاطر بازی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کرد.
«بازمانده» به روایت انتظامی
فیلم‌سینمایی «بازمانده»‌ به عنوان یکی از بهترین آثار ساخته شده درباره جنایات رژیم صهیونیستی، ادای دینی است که سینمای ایران به این وقایع دلخراش داشته است.
فیلمی که زنده‌یاد سیف‌الله داد آن را به یادگار گذاشت و با گذشت سال‌ها و ساخت فیلم‌های دیگری درباره موضوع مظلومیت مردم فلسطین، هنوز به عنوان تأثیرگذارترین اثر محسوب می‌شود.
موسیقی این فیلم ساخته مجید انتظامی در تأثیرگذاری آن نقش بسزایی را ایفا می‌کند و خود این آهنگساز هم از «بازمانده» به عنوان یکی از بهترین موسیقی‌هایی که برای آثار سینمایی ساخته، یاد می‌کند.
انتظامی پس از گذشت سال‌ها با مرور خاطرات ساخت موسیقی این فیلم به ایسنا گفت: سیف‌الله داد اصرار داشت تِم کار خیلی عربی نباشد، ایشان یک موسیقی کلاسیک می‌خواست که آن حالت را بیان کند.
وی یادآور شد: کار را با کامپیوتر ضبط می‌کردیم و بعد از گذاشتن روی فیلم، کارگردان نقطه نظراتش را می‌گفت و اگر راهی برای بهتر شدن داشت آن را انجام می‌دادم و کار را در استودیو ضبط می‌کردیم.
این آهنگساز با بیان اینکه خیلی دیر در جریان ساخت موسیقی متن این فیلم قرار گرفته است، ادامه داد: تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم اما سیف‌الله داد دوست نداشت از نی واقعی استفاده کنیم و به علت اینکه خیلی عربی می‌شد، خواست با دستگاه انجام شود. در اصل موسیقی که در استودیو ضبط کرده بودیم، نی ضبط شده با دستگاه را بر روی آن گذاشتیم.
وی افزود: قرار بود موسیقی تکه‌تکه باشد و از تصاویر گذر کند که خوشبختانه روی فیلم هم خوب چفت شد. آن موقع یک دستگاه سیتی سایزر کوچک داشتم و با اندازه گرفتن پلان‌ها سعی می‌کردم، موسیقی سر موقع عوض شود. سیف‌الله داد هم وسواس زیادی داشت و تأکید می‌کرد ساز همان جایی بیاید که باید بیاید.
انتظامی نقش سیف‌الله داد را در موسیقی «بازمانده» بسیار تأثیرگذار دانست و به ایسنا گفت: او پشتکار زیادی داشت و می‌دانست چه می‌خواهد و آنچه می‌خواست از عوامل می‌گرفت. هنگام ضبط موسیقی هم هر روز به استودیو می‌آمده و نقطه نظراتش را منتقل می‌کرد.
وی با بیان اینکه تا زمانیکه موسیقی به دلش ننشیند و با آن ارتباط برقرار نکند ضبط‌ آن را آغاز نمی‌کند،‌ادامه داد: هر کدام از موسیقی‌هایی که برای فیلم ساخته‌ام 6،5 بار نوشته و پاره شده است و به جایی رسیده که حس من و کارگردان به هم نزدیک شده تا توانستیم آن را در استودیو ضبط کنیم.
مجید انتظامی
این آهنگساز ،بزرگترین مشکل در راه ساخت موسیقی «بازمانده» را معمول نبودن برخی سازها عنوان کرد و گفت: برخی سازها معمول نیست و هر کسی آن را نمی‌زند. ضمن آنکه با سازهای آرکستر سمفونیک هم همخوان نمی‌شود. مانند نی عربی و من معمولا خیلی با رغبت سمت این کارها که ساز محلی دارد نمی‌روم.
مجید انتظامی با اظهار رضایت از موسیقی فیلم «بازمانده» در بین کارنامه هنری‌اش خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که این فیلم ماندگار و اثرگذار شد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.