فیلم سینمائی برج مینو

فیلم سینمائی برج مینو
فیلم سینمائی برج مینو:

نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
سال تولید: 1374

خلاصه داستان:
مینو که به تازگی با موسی ازدواج کرده در حال جابجا کردن جهیزیه خود در خانه جدید است. موسی طی نامه‌ای باخبر می‌شود که باید دکل ققنوس در جزیرهٔ مینو را جمع کنند، اما موسی حاضر نیست این کار را بکند و دوست دارد حالا که جنگ تمام شده او دیگر به خاطراتش برنگردد و برای ماه عسل به اصفهان برود. اما صبح زود حرکت علیرغم میل موسی و به اصرار مینو به جزیرهٔ مینو می‌روند و آنجا موسی در خیال به زمانی برمی گردد که با منصور، برادر مینو که در جنگ به شهادت رسیده در حال ساختن دکلی برای شناسائی بهتر دشمن هستند...

نقد فیلم:
«برج مینو» یکی دیگر از فیلم‌های حاتمی کیا در ژانر دفاع مقدس است. بهرام بیضایی تدوین فیلم را به عهده داشته و ریتم و ضرباهنگ مناسب فیلم به کلیت اثر کمک زیادی کرده و به جذابیت برج مینو افزوده‌است. داستان این فیلم ۹۵ دقیقه‌ای درباره مینو دختری است که به تازگی با موسی ازدواج کرده و در حال جابجا کردن جهیزیه خود در خانه جدید است. موسی طی نامه‌ای باخبر می‌شود که باید دکل ققنوس در جزیره مینو را جمع کنند، اما موسی حاضر نیست این کار را بکند و دوست دارد حالا که جنگ تمام شده او دیگر به خاطراتش برنگردد و برای ماه عسل به اصفهان برود. اما صبح زود حرکت علیرغم میل موسی و به اصرار مینو به جزیره مینو می‌روند و آنجا موسی در خیال به زمانی برمی گردد که با منصور، برادر مینو که شهید شده در حال ساختن دکلی برای شناسائی بهتر دشمن هستند. مینو هم همراه موسی منصور را می‌بیند و از موسی می‌خواهد که باز هم در دکل بمانند تا او بیشتر برادرش را ملاقات کند. او لحظه شهادت برادر را هم می‌بیند، اما تاب نمی‌آورد و در موقع پائین آمدن از دکل زخمی می‌شود. و وقتی کمی بهبود می‌یابد در بیمارستان به دنبال موسی می‌گردد اما.... نیکی کریمی، علی مصفا، محمدرضا شریفی نیا، پریسا شاهنده، علی نصیریان، توران مهرزاد، مینو جعفرزاده، نازنین کریمی، جهان نعمتی، ناهید صداقتی، بهناز فرهنگ دوست، ساناز موحد، حمید آریاپور، فرشید قربانی و لیلا فلاح بازیگران این فیلم هستند. فیلم «برج مینو» پس از توفیق و استقبال از فیلم های «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» و پیش از موج خبر ساز آژانس شیشه ای ساخته شد. درست در میانه ایامی که سینمای حاتمی کیا، هنرمند هفته شبکه نمایش در حال تکامل بود و هر فیلم اثر بهتر و دلچسب تری چه از منظر تکنیکی و چه بر اساس ملودرام ساخته می شد. نکته جالب درباره برج مینو این است که این فیلم در همان سالی ساخته شده که نجات یافتگان و سفر به چزابه ملاقلی پور ساخته می شود. فضای حاکم بر برح مینو هم به شدت شبیه سفر به چزابه است. بازگشت آدم های درگیر در دفاع مقدس از زمان حال به همان فضا و ایام و ملاقات با آدم هایی که راه شهادت را رفته اند. جالب اینجاست که ملاقلی پور چند سال بعد هیوا را هم ساخت که شباهت زیادی از منظر روایی به برج مینو دارد و فیلم بسیار موفقی است. فضایی پر از تعلیق و رفت آمد میان گذشته و حال و واقعیت و رویا. با این حال حاتمی کیا که پس از موفقیت کرخه تا راین به مسیر جدیدی از فیلمسازی رسید و شکل و فرم کارش را تغییر داد در برج مینو هم تلاش کرد تا هم از منظر روایت قصه و هم در فرم و تکنیک کارش به تکامل برسد اما با این حال هر چند که فیلم «برج مینو» از بسیاری از آثار مشابه که درباره رزمندگان و موقعیت شهادت و لحظات تلخ و طاقت فرسای نبرد ساخته شده اثر بهتر و خوش ساخت تری است اما در کارنامه پرستاره فیلمسازش فیلم چندان درخشانی نیست.
نقد نقل شده از: namayeshtv.ir

جشنواره‌ها:
برنده سیمرغ بلورین نمونه فیلم (آنونس) (ایرج گل‌افشان) در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر - ۱۳۷۵
کاندیدا بهترین کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا) در ششمین دوره جشنواره دفاع مقدس - ۱۳۷۵
کاندیدا بهترین فیلمبرداری (عزیز ساعتی) در ششمین دوره جشنواره دفاع مقدس - ۱۳۷۵
کاندیدا بهترین صدابرداری (محمود سماک‌باشی) در ششمین دوره جشنواره دفاع مقدس - ۱۳۷۵

ابراهیم حاتمی کیا:
ابراهیم حاتمی‌کیا متولد 1340در تهران از کارگردانان ایرانی است. او دانش‌آموخته رشته فیلمنامه‌نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است.
وی فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد.و بجز کارگرانی به فیلمنامه‌نویسی و تدوین فیلم‌های سینمایی نیز پرداخته‌است.
او برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
او تا کنون موفق شده برای فیلم‌های (دیده‌بان)، (مهاجر)، (آژانس شیشه‌ای)، (از کرخه تا راین)،(به نام پدر) و به رنگ ارغوان برنده جایزه از جشنواره فیلم فجر گردد.

فیلم‌های سینمایی:
هویت (۱۳۶۵)
دیده بان (۱۳۶۷)
مهاجر (۱۳۶۸)
وصل نیکان (۱۳۷۰)
از کرخه تا راین (۱۳۷۱)
خاکستر سبز (۱۳۷۲)
بوی پیراهن یوسف (۷۴/۱۳۷۳)
برج مینو (۱۳۷۴)
آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)
روبان قرمز (۱۳۷۷)
موج مرده (۱۳۷۹)
ارتفاع پست (۱۳۸۰)
به رنگ ارغوان (۱۳۸۳)
به نام پدر (۱۳۸۴)
دعوت (۱۳۸۷)
گزارش یک جشن (۱۳۸۹)
چمران (۱۳۹۱)
سریال‌های تلویزیونی
خاک سرخ (۱۳۸۱)
حلقهٔ سبز (۱۳۸۵) -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.