فیلم سینمائی ستارگان خاک

فیلم سینمائی ستارگان خاک
فیلم سینمائی ستارگان خاک

کارگردان: عزیزالله حمیدنژاد
فیلمنامه: عزیزالله حمیدنژاد
تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
مدیران فیلمبرداری: مهدی شکیبا، فرهاد صبا
تدوین: یاور تورنگ
موسیقی متن: سید محمد میرزمانی
طراح صحنه: جمشید گشتاسبی
چهره‌پردازان: محسن ملکی، محمد قمی
صدابرداران: احمد عسگری، محمدرضا دلپاک
صداگذار: مهدی دژبدی
جلوه‌های ویژه: محمدرضا شرف‌الدین
جانشین مدیر تولید: غفار رضائی

بازیگران:
مهدی قلی پور ، محمد کمالی ، ناصر ندافیان ، مهدی فقیه ، مجتبی فیاض ، رضا زیتونی ، محمد سینا ، مرتضی فیروزی ، نورمحمد کاظم‌زاده ، علی شجاعی ، سکینه محبی ، زهرا مظلومی ، بنیامین ، رمضان امیری ، امان اله نیکنام

داستان فیلم:
همدم و مونس جوان جانبازی که در میان کوه‌های دشتستان به چوپانی روزگار می‌گذراند، صدای فایز خوانی دوستی است که در جنگ شهید شده است. در این حال بر اثر حادثه‌ای موقعیت کارش به خطر می‌افتد و مورد سرزنش اطرافیان قرار می‌گیرد تا این که ...
ده سال پس از شهادت عبدالنبی در جنگ، پدر عبدالنبی و دوست صمیمی اش عیسی که یک پایش را در جنگ از دست داده و پای مصنوعی دارد به همراه اهالی روستا تصمیم می گیرند مزار او را عوض کنند. عیسی می خواهد به شهر برود و با پدر عبدالنبی سنگ بخرد، اما ارباب اجازه نمی دهد او به عنوان چوپان روستا، کارش را رها کند؛ به خصوص که قرار است عده ای برای خرید گوسفندها از شهر بیایند. با وجود این مخالفت، عیسی به شهر می رود و ارباب هم او را از چوپانی بر کنار می کند. نبش قبر آغاز می شود و اهالی روستا در کمال تعجب، پیکر عبدالنبی را سالم و دست نخورده می یابند. از طرفی، ارباب که از جستجوی چوپان خسته شده و نتیجه ای نگرفته، از عیسی می خواهد به سر کارش برگردد.

بیوگرافی کارگردان:
عزیزالله حمیدنژاد در سال 1338 در گرمسار متولد شد. از سال 1356 به فیلم‌سازی آماتوری مشغول شد و تعدادی فیلم هشت میلی‌متری در سینمای آزاد ساخت. از سال 62 در تلویزیون آغاز به کار کرد و فیلم مستند «زندگی در ارتفاعات» (1364) او در جشنواره پنجم فیلم فجر برنده لوح زرین بهترین فیلم مستند شد. فیلم دیگر وی «مرثیه حلبچه» (1367) در جشنواره هفتم فیلم فجر از سوی مرکز گسترش سینمای تجربی و نیمه‌حرفه‌ای به عنوان بهترین فیلم مستند انتخاب گردید. وی نخستین فیلم خود را به نام «هور در آتش» در سال 1370 ساخت. برخی از دیگر فیلم‌های او عبارت‌اند از «ستارگان خاک» (1373) و «قله‌ی دنیا» (1374)

درباره یک داستان واقعی:
مهدی فقیه از بازیگران شاخص این فیلم و سینمایی " هور در آتش " در مراسم اکران و نقد فیلم "ضد گلوله " در دانشگاه مفید یکشنبه ۹۱/۷/۱۶ با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که' بچه های ما یک شبه ره صد ساله را طی کردند' بیان داشت: فیلم ستارگان خاک قصه نیست، بلکه یک واقعیت است که به مرور داستان زندگی شهید عبدالنبی یحیایی می پردازدکه بعد از گذشت 10 سال از شهادتش، هنگامی که به مرمت قبراو می پردازند ، متوجه می شوند که هنوز بدن او صحیح و سالم است. وی همچنبن در انتقاد به ترویج صوفی گری و تقابل آن با شیعه گفت: این روزها در کارهای سینمایی جدید برای نشان دادن یک عارف، از نمادهایی چون لباس سفید بلند ، دف و تار و این گونه نشانه های تصویری استفاده می شود که به نوعی ترویج صوفی گری است در حالی که در "هور در آتش " ، عارف ما نشانه ای نداشت بلکه عرفای ما در طول تاریخ همچون حضرت امام (ره) بعد از ارتحالشان معلوم شد چه مقام بالایی در شعر و عرفان داشتند.

شهید عبدالنبی یحیایی:
تولد:1342 روستای تنگ ارم برازجان بوشهر
شهادت:8/5/1362
منطقه عملیاتی حاج عمران
محل دفن:قبرستان روستای تنگ ارم
9سالی بود که خاکش کرده بودیم.همون جنازه ای که 18روز توی ارتفاعات کردستان مونده بود.تازه بعد از 28روز که برای دفن آوردنش،تغییری که نکرده بود هیچ،بوی خوشی هم می داد.
بارون زده بود وقبرش رو خراب کرده بود باید تعمیرش می کردیم.
سنگ قبرش رو برداشتیم.زیر سنگ خالی شده بود.دیواره های قبر و سنگ لحد بهم ریخته بود.برادر و پسرم رفتند توی قبر.جنازه سالم بود.نمی شد کاری کرد باید می آوردنش بیرون.وقتی خواستند جنازه رو بدند بالا،دست هردوشون خونی شد.
اینا رو پدرش می گفت.با همون لهجه بوشهری ادامه داد:«شبا کا از بیرون می اومد تا دیر وقت می نشست زیر نور چراغ فانوس،می خوند و می نوشت.بهش می گفتم:بابا خسته ی کاری،برو بخواب.برای چی خودتو اذیت می کنی؟»
می گفت:«بابا می خوام خوندن و نوشتن یاد بگیرم،روضه خون امام حسین(ع)بشم.»آخر به آرزوش رسید.محرم که می شد مردم رو جمع می کرد براشون نوحه می خوند،روضه می خوند.عبدالنبی هر چی داره از امام حسین(ع)داره...»

*منبع:
روزنامه رسالت:4آبان1371و وقوع آن را 19/7/1371عنوان کرده است.
و هم:کتاب خط عاشقی:حسین کاجی -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.