مستند «راز مزار» - روند تخریب و یکسان‌سازی قبور شهدا

مستند «راز مزار» - روند تخریب و یکسان‌سازی قبور شهدا
دانلود مستند راز مزار
مستند «راز مزار» می‌کوشد تا ضمن بازخوانی ارزش‌های متنوع و ارزشمند مزارهای اصیلِ شهدا، روند تخریب و یکسان‌سازی این مزارها را به‌نقد بنشیند. با این امید که این روند، متوقف شود.

مستند «راز مزار» نگرشی نقدگرایانه در باب پروژه تخریب و یکسان سازی مزار شهدا است.
غلبه نگرش مدرن باعث شده تا در یک اقدام ناشیانه و متاثر از فرهنگ مدرن طرح یکسان سازی مزار شهدا با محوریت ایجاد زیبایی ظاهری بر اساس نظم و یکسان سازی به اجرا در آید. مزار شهدا در تاریخ انقلاب اسلامی، تبدیل به یک نماد و نشانه‌ی ویژه شد. نماد و نشانه‌ای که حاملِ بسیاری از ارزش‌های فکری، فرهنگی و هنری مردمِ انقلابی است. می‌شود این مزارها را منظومه‌ی درخشانِ حرکت جوشنده‌ی انقلاب اسلامی دانست که همواره می‌تواند زبان گویای سلسله‌ی شهدای این سرزمین باشد. از حجله و محتوای خیره‌کننده‌اش گرفته تا سنگ‌نوشته‌های ارزشمند و پرمغزِ مزارهای شهدا، همگی به سانِ گنجی بی‌مثال است که باید با وسواس حفظش کرد و روی چشم گذاشت.

با همه‌ی این اوصاف و احوال، در مهروموم‌های اخیر با جریانی عجیب و حیرت‌انگیز روبروییم که با اصرار، در پی دگرگونی و تخریب این گنجینه‌های بی‌مانند است. به نام «بهسازی» وارد شدند و با فضاهایی «یکسان‌سازی» شده روبرویمان کردند. در این فرآیند تخریبی، بسیاری از مواریث فرهنگی، اعتقادی و هنری مزارهای شهدا از بین رفت؛ اما در گوشه و کنار کشور، هنوز هستند مزارهایی که اصالت و هویت خود را حفظ کرده‌اند.
مستند «راز مزار» می‌کوشد تا ضمن بازخوانی ارزش‌های متنوع و ارزشمند مزارهای اصیلِ شهدا، روند تخریب و یکسان‌سازی این مزارها را به‌نقد بنشیند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.