حجت الاسلام کشوری - تربیت و اداره جامعه (هیأت انصارالحسین علیه السلام اصفهان – شب چهارم محرم ۱۳۹۶)

حجت الاسلام کشوری - تربیت و اداره جامعه (هیأت انصارالحسین علیه السلام اصفهان – شب چهارم محرم ۱۳۹۶)
شب چهارم محرم ۱۳۹۶

بسم الله الرحمن الرحیم

چهارمین جلسه هیأت انصارالحسین علیه السلام – محرم ۹۶



تربیت و اداره جامعه

خانواده مهمترین نهاد متکفل تربیت است. معادله پیشرفت، رفق ضربدر فکر است.

سؤال: چگونه خانواده را تقویت کنیم؟

دو دسته عامل در نهاد خانواده تأثیر می گذارد، پس با تنظیم این ها، خانواده محکم می شود.

عوامل تحکیم خانواده:

عوامل درونی - عواملی که در اختیار اعضای خانواده است. تکنیک هایی وجود دارد که با دانستن و اجرای آن باعث تحکیم خانواده می شویم.

چند مثال از عوامل درونی مؤثر بر خانواده:

زن و شوهری که موقع به هم رسیدن و موقع جدا شدن به هم لبخند میزنند، در روایات اجر زیادی برایشان ذکر شده است. بیش از پنجاه درصد برخوردهای انسانی متأثر از برخورد اول است.

در حدیث است که اگر زن از مردش بابت کار در خانه، جارو کشیدن، شیردادن به فرزند و ... طلب مزد کرد، باید قبول کرد. اگر به این سنت عمل کنیم یک احترام عملی است به زن، البته به خانمها توصیه می کنم که طلب مزد نکنند. خانمها لازم است مورد توجه واقع شوند.

اکنون بعضی خانمها خارج از خانه تبرّج دارند، اما خودنمایی در خانه توصیه شده است.

اگر مردی به زنش بگوید دوستت دارم، تا آخر عمر در ذهن خانمش می ماند.

اگر کسی می خواهد خانواده اش تقویت کند، به دنبال شناسایی و اجرای عوامل درونی برود.

عوامل بیرونی - عواملی که در اختیار اعضای خانواده نیست. این عوامل به دست حکومت است.

مثال: تفکر غربی می گوید تمرکز برای توسعه جامعه، بهبود محیط کسب و کار است. یکی از تفاوتهای دیدگاه اسلامی این است که اسلام می گوید مهمترین عامل پیشرفت جامعه، "بهبود محیط خانواده" است. ما میگوییم سلول اولیه خانواده است نه کسب و کار.

عوامل مؤثر بر محیط کسب و کار به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود. بهبود عوامل بیرونی با دولت است، مثلا توسعه زیرساخت راه برای ترانزیت کالای تولید کننده. حال، مشابه فضای کسب و کار، دولتها برای بهبود خانواده نیز مؤثرند و وظایفی دارند.

اکنون دو مکتب اقتصادی نهاد گرا ها و نئوکنزیها در دولت و کشور ما هستند که سیاست های اقتصادی آنها در حال اجرا است. اما راهبردهای آنها تاکنون جواب نداده است.

مثلاً اکنون مرد خانه مجبور است دو یا سه شیفت کار کند تا بتواند خانواده را اداره کند، چرا؟ چون راهبردهای دو مکتب ذکر شده نتوانسته است فاصله فقیر و غنی را کم کند.

اقتصاد ناعادلانه از عوامل بیرونی مؤثر بر خانواده است. عوامل بیرونی مؤثر بر خانواده نیاز به برنامه ریزی دولت دارند.

ما باید برای اقتصاد معیشت محور برنامه داشته باشیم. ما اقتصاد خوب را اقتصادی می دانیم که همه فعالان اقتصادی، در آن با ضریب ۲ تا ۵ برابر نیاز معیشت یک خانواده تأمین شوند. نه اینکه عده ای فقط در حد بخور و نمیر! درآمد داشته باشند.

اگر تولید تبدیل به تولید خانوادگی شود، خیلی از مشکلات حل می شود و در همین شرایط اقتصادی، می توان به دو تا پنج برابر معیشت یک خانواده رسید. در مدل های تولید سرمایه داری، اول باید سود سرمایه دار تأمین شود، لذا سود کارگر تحت الشعاع قرار می گیرد. در بعضی بنگاهها در همین شرایط بد اقتصادی، صاحب بنگاه ۱۰۰ برابر تکنسین فنی همان کارگاه است. وضعیت برای کارگر ساده حتی از این هم بدتر است. این روش عملاً همان نظام ارباب و رعیتی است. قبلا اگر کشاورز اول باید مبلغی به خان میداد، اما یک خان بود، حالا در هر قسمتی خان داریم! بخش خصوصی مشکلش همین است.

اقتصاد را به دوگانه دولتی و خصوصی تقسیم می کنند. اما ما الگویی داریم که خانواده را محور بنگاه قرار می دهد، این فقط تئوری هم نیست، ما بنگاههایی شناسایی کردیم که فامیلی کار می کنند، در اینها فقط سود اصلی را یک نفر نمی برد، چون روابط دوستی و فامیلی برقرار است، لذا اگر مشکلی برای کارگر پیش بیاید، برای صاحب کار به دلیل مسایل اجتماعی مهم است و تنش ها بین کارگر و کارفرما کم می شود و مشکلات هردو حل می شود. ما باید صد هزار از این نوع بنگاه تولید خانوادگی داشته باشیم. به دلیل اصل تازه خوری، نرخ عدالت و ... حیطه توزیع محصول محدود می شود. باید ثروت تولید شود، نه رقابت بین ثروتمندان. دیگر کارتلهای بزرگ اقتصادی ایجاد نمی شود. اکنون چون رقابت بین سرمایه دارها است، همدیگر را نابود و تضعیف می کنند.

پس یک راه تقویت خانواده، تقویت اقتصاد خانواده است. از راه های تقویت خانواده، عادلانه کردن اقتصاد جامعه است. اما روش ایجاد عدالت در حوزه اقتصاد چیست؟ عده ای گفته اند اول ثروت تولید شود، بعداً در هنگام بازتوزیع درآمدها به صورت عادلانه در جامعه اقدام می کنیم. اما اگر عدالت در فرایند تولید نرود، ثروتمندان آنرا بازتوزیع نمی کنند. اکنون چرا اینقدر فرار مالیاتی داریم، بخصوص در سه دهک بالای جامعه؟

الگوی تولید جدید در جامعه ایجاد می کنیم. مثلاَ نفت در کجا باید هزینه شود؟ نفت جزو انفال است که خداوند تکلیفش را در قرآن مشخص کرده، برای "اصلاح بین مردم" است. یعنی برای بهبود روابط انسانی، برای بهبود خانواده استفاده شود. البته یارانه مستقیم به همه درست نیست، اما به افراد پایین جامعه مثل زنان سرپرست خانوار باید یارانه مستقیم داد.

تا هنگامی که الگوی تولید به محوریت سرمایه داران هست، کشور تقویت نمی شود. مدل های اقتصادی کشور باید تغییر پیدا کند.

در سال ۹۵ وزارت کار و رفاه کتابی به نام اقتصاد مقاومتی چاپ کرده که چاپ واشنگتن است! و به پیشنهاد بعضی سازمانهای بین المللی بود و در آن چگونگی بسط نظام سرمایه داری توضیح داده شده است!!!

اگر با سازمان برنامه و بودجه مشکل داریم سر این تحلیل ها است. و در الگوی پیشرفت طرح هایی برای رفع مشکلات داریم.

حداقل یک سوم درآمد هر خانوار طبق محاسبات بانک مرکزی، در بخش مسکن خانوار هزینه می شود که البته ما در کلانشهرها آنرا بیش از نیمی از هزینه محاسبه کرده ایم. اما در این بخش، اکنون دولت خودش را کنار کشیده است. اما برای تقویت خانواده، دولت باید ورود کند.

دولت قبل هزینه ای کرد و از منابع بانکها، طرحی در مسکن اجرا کرد. ما اصل دخالت دولت را قبول داریم، اما پیشنهاد ما آن است که از بخش وقف هزینه آن تأمین شود. طبق برخی آمارها حدود نصف کشور ما وقف است. در اصفهان بیش از نصف قسمت قدیم شهر، وقف است، یعنی اصفهانیها دیده اند سود زیادی در وقف وجود دارد!

پیشنهاد ما آن است که از محل موقوفات، دولت طبق طرح خاصی، خانه سازی کند و با شرایطی واگذار کند به زوج های جوان، تا موقعی که نیازمند هستند. در کمتر از ده سال مشکل مسکن حل می شود. همین الان آستان قدس دارد مسکن می سازد. اگر روی آن کار و اطلاع رسانی شود، مردم سود اجتماعی و اخروی وقف را می بینند و کمک می کنند و اگر این کار حل شود نیمی از هزینه های ازدواج و خانواده حل می شود.

وقتی می گوییم خانواده را تقویت کنید یعنی طرحهایی اجرا شود که عوامل بیرونی مؤثر بر خانواده را بهبود دهد.

در نقشه راه ما تاکنون ۸۱ عامل مضرّ در نهاد خانواده شناسایی شده است. بی دلیل نیست که اینقدر طلاق زیاد شده است. ما شهری را بررسی کردیم، دیدیم ۸۰ درصد خانواده ها دچار چالش هستند. علت آن بهینه نکردن فضای حاکم بر خانواده است. ما برای هر ۸۱ مشکل مربوط به خانواده، طرح عملیاتی ارائه کرده ایم!

ما طرح برنامه هفتم پیشرفت کشور را داریم تدوین می کنیم و بعداَ به مجلس می بریم. قم به صورت جدی وارد کار برنامه ریزی بری کشور شده است. برنامه ششم را که دولت به مجلس برد، چرا برای اولین بار رد شد؟ به خاطر فعالیتهایی بود که سال ۹۴ و ۹۵ طرحهایی برای پیشرفت ارایه شد. از همین جا به آقای نوبخت و سازمان برنامه و بودجه می گویم، بیایید با قم گفتگو کنید برای برنامه هفتم پیشرفت کشور. این مبارزه مقدس را ما تعطیل نمی کنیم. مشکل ها برمیگردد به نگاههای حاکم بر برنامه ریزی کشور. برنامه ریزی کشور باید به نگاه اسلامی برگردد. آینده روشن است و ان شالله سایه الگوهای غربی از برنامه ریزی و دانشگاههای ما برداشته خواهد شد.

ایدئولوژیک ترین دانشگاهها، دانشگاههای فنی هستند. من تعمد دارم که از دانشگاههای فنی نام می برم.

پس برای خاواده چه کار باید کرد؟ بهبود مستمر فضای حاکم مؤثر بر نهاد خانواده

آینده روشن است. جوانها بیایید در پایان نامه هایتان این الگوی اسلامی پیشرفت را کار کنید.

یکی از عوامل بیرونی دیگر مؤثر بر خانواده، دستگاه آموزش و پرورش است و نقش خیلی مهمی دارد.

ان شا الله شب آینده یک عامل مؤثر بیرونی دیگر مؤثر در نهاد خانواده را توضیح می دهیم. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط