تقوا یک روش است برای زندگی! (کلیپ تصویری)

تقوا یک روش است برای زندگی! (کلیپ تصویری)
دانلود کلیپ تصویری بگذار خودش...
از سخنان حجت الاسلام پناهیان، بخشی از سخنرانی مبحث تقوا، طراحی برای ادارۀ جامعه - جلسه 3


متن:
تقوا یک روش است برای زندگی! روش انگیزه‌مند شدن آدم‌ها. بگذار خودش، خودش، بگذار خودش. تقوا طرحی برای ادارۀ جامعه. تا حدّی بنده بررسی کردم دیدم در کتب متأسفانه تقوا را اینجوری معرفی نکردند. ازش نه روش استنتاج کردند، نه آن را به عنوان یک روش مطالعه کردند. تقوا روش انگیزه‌مند شدن انسان است. این روش در زندگی فردی یا در زندگی اجتماعی منجر به آداب و آئین‌‌هایی می‌شود. شیوۀ حقوق دادن را شما باید تغییر بدهی. شیوۀ کارت ساعت‌زنی را باید تغییر بدهی. شیوۀ گزارش کار گرفتن را باید تغییر بدهی. همۀ اینها متفاوت می‌شود.

حالا چه‌جوری؟ این یک روش است. ببینید این یک روش است برای تربیت آدم‌ها؛ یک روش است برای انگیزه‌مند کردن آدم‌ها. این روش استفاده نشود آدم‌ها را از آدمیّت درآوردیم. ما اگر اینجوری تربیت بشویم که من کاری را که انجام می‌دهم به خاطر تشویق فوری نیست. به خاطر تنبیه فوری هم نیست. آقا تو تا همین جایش آدم شدی. خدا چرا پاداش و جزا را گذاشت تو قیامت؟ برای اینکه آدمیّت به این است که انگیزه‌های طولانی داشته باشد! تو هم باید همین روش را با بچه‌ات برخورد کنی. این روش است! یاد بگیر روش را. این فقط اختصاص به خدا ندارد، تو سیرۀ اولیاء خدا هم همین بوده.

امیرالمؤمنین اینقدر تشویق نکرد لشکرش از هم پاچید. معاویه تشویق می‌کرد حسابی. امیرالمؤمنین اینقدر تنبیه نکرد آدم‌ها لشکرش از هم پاچید. معاویه تنبیه می‌کرد؟ سرش را به سقف می‌چسباند. یعنی من روش مدیریتی‌‌ام تقواست می‌فهمی؟ این یک روش است. زود مچ نمی‌گیرم. خب آقا زود مچ نمی‌گیری می‌آید داغون می‌کند! خب بیاید داغون کند. ما ریسکش را می‌پذیریم.

خوارج یکی از بی‌شعوری‌هایشان همین بود. می‌گفتند تو چرا مهلت می‌دهی به اشعث؟ درست می گفتند، اشعث خیلی خبیث بود. ولی مدیریت تقوایی امیرالمؤمنین را نمی‌دانستند. اینقدر مهلت می‌داد تا مردم اشعث را بشناسند. آقا نتیجۀ مهلت امیرالمؤمنین قتل خودش، قتل امام حسن و قتل امام حسین شد! عیبی ندارد ما از روش دست برنمی‌داریم! مردم باید شعورشان برسد! مردم باید شعورشان برسد.

این روش را ما نشناختیم. همین‌جوری تحسین می‌کنیم تو هوا امیرالمؤمنین علی(ع) فدایش بشوم را. آقای ما مظلوم بود! برای چی مظلوم بود؟ برای اینکه من و تو نفهمیدیمش. اگر فهمیده بودیم که به همان روش عمل می‌کردیم. ما نمی‌فهمیم این روش را! ما بلد نیستیم این روش را. ما تو حوزۀ علمیه با طلبه‌ها با این روش برخورد نمی‌کنیم.

ما با کارمندهایمان با این روش برخورد نمی‌کنیم. ما کارت ساعت‌زنی می‌گذارند دم در، یک دقیقه تأخیر حقوقش را کم می‌کنند، یک دقیقه اضافه‌کار حقوقش را اضافه می‌کنند، بعد می‌خواهند تو این ادارات آدم رشد کند! ولمان کن تو رو خدا بابا. شما خودتان همدیگر را آدم حساب نمی‌کنید، بعد می‌خواهید خدمت صورت بگیرد، خلّاقیت صورت بگیرد، خیانت نشود. شما از دم همه را گفتی گرگ هستند! مبنای قانونگزاری تو این بوده! من به چه انگیزه‌ای یک کاری کنم این منظّم باشد؟ بیا من به تو بگویم.

امیرالمؤمنین در صدر وصیتنامه‌اش فرمود «أوصیکُما بِتَقَوَا الله وَ نَظمِ أمرِکُم»؛ خودت شعور داشته باش منظم باش. نیاز به تشویق و تنبیه فوری و عینی نداشته باشی برای نظم. بعد برای اینکه بچه‌ات را آدم حساب بکنی بچه‌ات هر موقع خطا کرد مچش را نگیر، بگذار خودش بیاید. بعد هر موقع هم کار خوب کرد تشویقش نکن، بگذار برود رو پای خودش بایستد. همیشه بهش محبت کن. اِ! بچۀ‌مان را تشویق نکنیم؟ همیشه تشویق کن کلاً. کلاً من برایت بستنی می‌خرم همیشه! بگذار بچه‌ات آدم بار بیاید.

ما اگر اینجوری تربیت بشویم که من کاری را که انجام می‌دهم به خاطر تشویق فوری نیست. به خاطر تنبیه فوری هم نیست. آقا تو تا همین جایش آدم شدی. خدا چرا پاداش و جزا را گذاشت تو قیامت؟ برای اینکه آدمیّت به این است که انگیزه‌های طولانی داشته باشد! تقوا یک روش است برای زندگی. روش انگیزه‌مند شدن آدم‌ها. بگذار خودش، خودش، بگذار خودش. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.