شوهران دبیرستانی! (کلیپ تصویری)

شوهران دبیرستانی! (کلیپ تصویری)
کلیپی از سخنان استاد پناهیان

متن:
می‌فرماید: «لِتَسکُنوا إلَیها»، تا کنار زوج خودتان آرامش پیدا کنید، «وَ جعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَة»، و قرار داد بین زوجین مودّت را و ‏بعد می‌فرماید رحمت را. سه تا کارکرد خیلی مهمّ ازدواج را خداوند متعال اینجا مطرح می‌کنند. ‏مودّت یعنی چی؟ فرق محبّت با مودّت این است. مودّت با زبان ابراز می‌شود، محبّت با نگاه منتقل می‌شود. در لغت اینجور نوشتند. در روایت هست که بیشتر از ابراز محبت زن به مرد، ابراز محبت مرد به زن تأکید شده. حتی یک نفر آمد پیش امام صادق(ع) عرضه داشت که آقا خانمم من را اذیت می‌کند، آقا فرمود شما کم به خانمت می‌گویی من دوستت دارم. این را بگو. حتی شما بروید در آشپزخانه همۀ ظرف‌‌ها را هم بشورید به اندازۀ یک دانه دوستت دارم نمی‌شود.

یکی کسی می‌گفتش که خب ما همۀ این کارهایی که داریم انجام می‌دهیم، پول می‌بریم خانه و نمی‌دانم این همه زحمت و اینها همه‌اش مال این است که ایشان را دوست داریم حالا دیگر گفتن ندارد که. بله این آقا خانم را با خودش دارد مقایسه می‌کند. آقا زیاد نیاز ندارد خانم بهش بگوید دوستت دارم، ولی برعکسش هست. پیامبر گرامی اسلام فرمودند اگر یک آقایی به خانمش بگوید دوستت دارم تا آخر عمر از دلش بیرون نخواهد رفت آن خانم. یعنی یادش می‌ماند. بعضی از آقایان هم دیدی می‌گویند که یک‌بار گفتیم بس است دیگر. وقتی که می‌بینند اینقدر اثر دارد. نه، هر یک‌باری که گفته بشود اثرش چیز دیگری است.

مودّت یعنی اینکه این محبت‌ها ابراز بشود. بعضی از آقایان هستند که حالا دیگر من دعوا نمی‌خواهم راه بیاندازم، توی خانه‌ای بزرگ شدند که بابایشان زیاد ابراز محبت به مامانشان نکرده بلد نیستند. این آقایان باید دوره ببینند. بهترین مربّیان هم خود خانم‌هایشان هستند. باید با آن روش‌هایی که بلد هستند این آقا را راه بیاندازند و کم‌کم بهش یاد بدهند. خانم سه چهار مرتبه در وقت‌های مختلف بگوید یکی از خاطرات زیبای من آن روزی بود که تو گفتی دوستت دارم. این بگوید، کم‌کم متوجه می‌شود که اِ! بابا این خیلی مهم است برای این خانم.

بعضی‌ها واقعاً حالت دور...، دوران دبیرستان خودشان را حفظ کردند از این آقایانی که ازدواج می‌کنند. دوران دبیرستان آدم رفیق می‌خواهد. دوست دارد رفیقش هم تو مایه‌های خودش باشد. بعد که می‌خواهد ازدواج کند فکر می‌کند باز هم رفیق می‌خواهد، فقط این رفیقش ریش سبیل نباید داشته باشد، از جنس دیگری باشد. نه، زن متفاوت با مرد است و ما این تفاوت را باید درک بکنیم.

این آقایان باید دوره ببینند. بهترین مربّیان هم خود خانم‌هایشان هستند. باید با آن روش‌هایی که بلد هستند این آقا را راه بیاندازند و کم‌کم بهش یاد بدهند. خانم سه چهار مرتبه در وقت‌های مختلف بگوید یکی خاطرات زیبای من آن روزی بود که تو گفتی دوستت دارم. این بگوید، کم‌کم متوجه می‌شود که اِ! بابا این خیلی مهم است برای این خانم. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.