مستند راه فیروزه

مستند راه فیروزه
مستند راه فیروزه

مستند«راه فیروزه» برای اولین بار از سینما حقیقت در تلویزیون، این مستند مروری دارد بر سفر کاروان امام رضا (ع) به ایران و حکایت هایی از حضور ایشان در شهرهای مختلف کشور را حکایت می کند.
کارگردان «راه فیروزه»، این مستند را مروری بر سفر کاروان امام رضا(ع) به ایران و حکایت‌هایی از حضور ایشان در شهرهای مختلف کشور معرفی کرد.
«راه فیروزه» مستندی درباره خط سیر کاروان امام رضا (ع) در ایران در 1200 سال قبل و حکایت‌ها و باورهای عامیانه پیرامون این حضور و عبور است.
با وجود روایت‌های مختلف بر مسیرهای گوناگون منسوب به هجرت امام رضا (ع) خط سیر جنوب که از جنوب غربی ایران در شلمچه آغاز شده و بعد از عبور از شهرهای پیرامون کویر در مرکز ایران به خراسان و سپس شهر مرو می‌رسید و با شواهد تاریخی و دلایل سیاسی آن عصر انطباق بیشتری داشت مرکز توجه قرار گرفت.
تصویربرداری در 5 استان ایران و یک شهر خارجی
تصویربرداری این مستند در استان‌های خوزستان، فارس، یزد، خراسان رضوی و خراسان شمالی و شهر مرو در کشور ترکمنستان صورت گرفته است.
در «راه فیروزه» تلاش شد با بهره‌گیری از روایت‌های این سفر در نمایش، تعزیه و پرده‌خوانی به تصویر و تصور این هجرت در فرهنگ شفاهی و عامیانه مردم نزدیک شد.
همچنین تلاش شد با بهره‌گیری از توصیفات تاریخی متون کهن تصویری، تاریخی از شهرهای مسیر در دوران عبور امام رضا (ع) و یا ایام نزدیک به آن ارائه شود. روایت‌های سیاحان از احترام و توجه ویژه مردم به این مکان مقدس در شهر مشهد نیز از دیگر بخش‌های این مستند است.
عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تحقیق: علی‌اصغر سالاری، تصویربردار: رضا تیموری، کارگردان: مهدی اسدی -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.