چرا پس از خوردن غذا دچار سردرد می‌شویم؟

یکی از مشکلات شایع که تقریباً همه ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌ایم، سردرد است. هر کدام از ما در موقعیت‌های خاصی ممکن است دچار سردرد شویم. یکی از این موقعیت‌ها که ممکن است افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم کنند، خوردن غذاست.
شنبه، 6 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا پس از خوردن غذا دچار سردرد می‌شویم؟
برای رفع سردردهای پس از غذا باید برخی خوردنی‌ها را از لیست غذایی حذف کنیم
 
چکیده
یکی از مشکلات شایع که تقریباً همه ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌ایم، سردرد است. هر کدام از ما در موقعیت‌های خاصی ممکن است دچار سردرد شویم. یکی از این موقعیت‌ها که ممکن است افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم کنند، خوردن غذاست. سردردِ پس از خوردن غذا ممکن است به دلایل مختلفی بوجود آید. در این مقاله به علل احتمالی بروز این مشکل و روش‌های کنترل و درمان آن خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 995/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا پس از خوردن غذا دچار سردرد می‌شویم؟
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری


مقدمه

اگر پس از غذا خوردن سرتان درد می‌گیرد، بدانید تنها نیستید. این در حقیقت مشکلی شایع است که سردرد پس از خوردن نامیده می‌شود.
اگر این نوع سردرد را به شکلی منظم و همیشگی تجربه می‌کنید، پس بی خیال آن نشوید. ممکن است برخی سردردها در اثر خوردن بعضی خوراکی‌ها و مواد غذاییِ خاص ایجاد شوند، ولی وقتی پس از خوردن هر وعده غذایی دچار سردرد می‌شوید بدانید که این سردرد نشانه‌ای از مشکل و یک بیماری زیربنایی است که نیاز به توجه و پیگیری دارد. به منظور آگاهی از علل سردرد بعد از خوردن غذا، این متن را تا انتها مطالعه کنید.
 

سردرد پس از خوردن غذا ممکن است ناشی از چه عواملی باشد؟

ممکن است سردردهای پس از خوردن غذا با شدت متنوعی رخ داده و علل مختلفی داشته باشند. ممکن است برخی افراد پس از مصرف برخی غذاهای خاص، مصرف شیرینی‌ها و یا کربوهیدرات‌ها، سردردشان تشدید شود ولی برخی افراد پس از خوردن هر وعده غذایی و خوردن هر غذایی، الگوی سردرد مشابهی را تجربه کنند.
این سردردها ممکن است ناشی از علل مختلفی باشند که در زیر به شایع‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
افت قند خون پس از خوردن غذا
این مشکل که کاهش قند خون واکنشی نیز نامیده می‌شود، موجب می‌شود تا 4 ساعت پس از صرف غذا، فرد دچار سردرد شود. در حقیقت این سردرد در اثر کاهش قند خون اتفاق می‌افتد. برخی علل این مشکل از این قرارند:
   • دیابت
    • تومورهای دستگاه گوارش
    • سطح غیر طبیعی هورمون

 

آلرژی غذایی

ممکن است گمان کنید همیشه آلرژی با علائمی چون عطسه و آب‌ریزش بینی، خود را نشان می‌دهد، اما باید بدانید که همیشه چنین نیست. در حقیقت آلرژی‌های غذایی ممکن است واکنش‌هایی مختلفی را موجب شود و سردرد یکی از این واکنش‌هاست.
اگر پس از خوردن یک غذای خاص دچار سردرد می‌شوید، بدانید احتمالاً به آن ماده غذایی آلرژی دارید.

 

عدم تحمل غذا

علائم عدم تحمل غذا با آلرژی به غذا متفاوت خواهد بود، زیرا معمولاً اثرشان در سیستم گوارشی ظاهر می‌شود. با این حال، در برخی افراد، مشکل عدم تحمل غذا، خود را به شکل سردرد پس از خوردن نشان می‌دهد.
 

اختلال مفصل فکی گیج‌گاهی

مفصل فکی گیج‌گاهی (TMJ) مفصلی است که فک پایینی (آرواره) را به قسمتی از اسکلت سر در جلوی گوش‌ها (استخوان گیج‌گاهی)، وصل می‌کند.
مشخصه اختلال مفصل فکی گیج‌گاهی صدای تق تق کردن در این ناحیه از صورت و یا احساس درد در هنگام باز و بسته کردن دهان است. از آن‌جا که این ناحیه از صورت، ارتباطی تنگاتنگ با سر دارد، جویدن غذا ممکن است سبب سردرد گردد.

 

محرک‌های سرد

این نوع سردرد به "سردرد بستنی" یا "انجماد مغز" مشهور است. این سردرد در اثر خوردن و یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های یخ زده و یا بسیار سرد ایجاد می‌شود.
متخصصان بر این باورند که این سردرد در اثر تغییرات رگ‌های خونیِ اطراف برخی عصب‌ها و در واکنش به دمای سرد، ایجاد می‌شود. ممکن است این سردرد بسیار شدید باشد و معمولاً چند ثانیه تا چند دقیقه به طول می‌انجامد، اما نیاز به درمان خاصی نخواهد داشت و خود به خود رفع می‌گردد.

 

 بیشتر بخوانید: احساس سبکی سر یا سرگیجه پس از غذا خوردن


درمان و کنترل سردردهای ناشی از خوردن غذا

رطوبت بدن خود را حفظ کنید
در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید و به تشنگی خود توجه نمایید. حفظ رطوبت بدن یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل سردردها به شمار می‌آید. عدم نوشیدن کافی آب، خصوصاً در هوای گرم، می‌تواند موجب کاهش رطوبت بدن شده و موجب تشدید سردردها گردد.
باید توجه نمود در میان مایعات، آب بهترین گزینه است زیرا که آب میوه‌ها، قهوه، چای شیرین و دیگر نوشیدنی‌های شیرین، بر خلاف آب، حاوی شکر بوده که مصرف زیاد آن‌ها برای سلامتی مضر خواهد بود.
سعی کنید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید، زیرا مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی موجب تشدید سردرد در برخی افراد می‌شوند.

 

رژیم حذفی را در پیش بگیرید

داشتن یک رژیم سالم و متعادل ضروری است. اما در صورتی‌که رعایت یک رژیم متعادل موجب بهبود سردرد بعد از خوردنتان نشد، درباره در پیش گرفتن یک رژیم حذفی با پزشک خود مشورت کنید.
انتخاب رژیم حذفی مناسب، شبیه یک آزمایش تجربی است که در آن باید غذاهای مختلف را یک به یک از رژیم غذایی خود حذف نموده تا به تأثیر هر کدام بر سردردهایتان آگاه شوید و در نهایت غذایی را که موجب سردردتان می‌شود پیدا کرده و آن را از برنامه غذایی‌تان حذف نمایید.
با انجام این کار می‌توانید غذاهایی را که بدنتان تحمل آن‌ها را نداشته و یا نسبت به آن‌ها آلرژی دارد، کشف کنید.
مثلاً ممکن است مدتی لبنیات را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید تا ببینید آیا لبنیات بر سردردهای شما تأثیری دارد یا خیر. اگر پس از حذف لبنیات سردردتان نیز کاهش یافت، احتمالاً به مصرف لبنیات حساسیت دارید.
اما در صورتی‌که با حذف لبنیات سردردهایتان کماکان استمرار داشت، می‌توانید لبنیات را به رژیم غذایی‌تان اضافه نموده و یک ماده غذایی دیگر را امتحان کنید. این فرآیند باید ادامه یابد تا غذاهای مشکل‌ساز پیدا شوند. باید توجه داشت که حذف مواد غذایی از رژیم غذایی باید همواره تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام پذیرد.

 

سخن پایانی

اگر پس از مصرف غذا دچار سردرد می‌شوید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر علت سردرد شما عواملی چون سطح غیر‌طبیعی قند خون، اختلالات مفصل فکی گیج‌گاهی، عدم تحمل غذا و آلرژی غذایی باشد، تشخیص و درمان آن‌ها ضروری است.
خوشبختانه، بسیاری از سردردهای پس از غذا به راحتی قابل درمانند.


منبع: www.healthline.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.