مستند فرمانده

مستند فرمانده
مستند فرمانده

الیور استون و گروه فیلم‌سازی‌اش در سال ۲۰۰۲ برای سه روز به کوبا سفر کردند و به دیدار فیدل کاسترو رفتند تا مصاحبه‌ها و تصاویر موردنیازشان را برای مستندی با عنوان «فرمانده» ضبط کنند. استون و رهبر فقید کوبا درباره‌ی مسائل مختلفی از جمله روابط عاشقانه‌اش، سرکوبگری‌های سیاسی و انتخابات آزاد با هم گفت‌وگو کردند.
مستند استون که شبکه‌ی اچ‌بی‌او از تهیه‌کننده‌هایش بود، در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار در جشنواره‌ی ساندنس به نمایش درآمد و بعد از آن هم قرار شد در شبکه‌های کابلی پخش شود اما همه‌چیز طبق انتظارشان پیش نرفت.
دو هفته قبل از اینکه فیلم فرصت پخش در تلویزیون را پیدا کند، کاسترو سه آدم‌ربای یک کشتی آمریکایی را اعدام کرد و بیش از ۷۰ معترض سیاسی را به زندان انداخت و فیلم استون از برنامه‌های پخش بیرون کشیده شد و هیچ‌وقت به نمایش عمومی درنیامد. الیور استون در آن زمان به نیویورک‌تایمز گفت که قلبش از این اقدام شکسته است.
«فرمانده» هیچ‌وقت در آمریکا به نمایش درنیامد اما استون دو مستند دیگر هم درباره‌ی فیدل کاسترو ساخت. «در جستجوی فیدل» و «کاسترو در زمستان» که سلامت رو به وخامت کاسترو و نیز موقعیتش در کوبا را روایت می‌کردند.
فیدل کاسترو، رهبر جنجالی کوبا و رهبر حزب کمونیست این کشور بود که طی دوران رهبری‌اش بارها هدف چندین ترور نافرجام قرار گرفت. او در دوران جنگ سرد از هم‌پیمانان اصلی شوروی سابق به‌حساب می‌آمده است. بااین‌حال نظرها نسبت به او همیشه یکسان نبوده و بعد از مرگش هم نخواهد بود. عده‌ای او را فردی انقلابی می‌دانستند که با مبارزه علیه سلطه گری کشورهایی چون آمریکا موجب تعالی کوبا شد، و عده‌ای هم او را دیکتاتوری خودکامه می‌دیدند که تصمیمات خطرناکش زندگی مردم را به چالش می‌کشید. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط