مزایا و آسیب های شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ارتباطات مردم با یکدیگر را متحول کرده است. اولین بار در سال 1975 رایانامه (ایمیل) به عنوان اولین شبکه اجتماعی اختراع شد. از سال 2006 نیز معروفترین آنها به نام فیس بوک مورد استفاده عموم قرار گرفت.
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
مزایا و آسیب های شبکه های اجتماعی
آیا استقبال مردم از شبکه­‌های اجتماعی باعث نادیده گرفتن آسیب­های آن نشده است؟
 
چکیده: شبکه­های اجتماعی ارتباطات مردم با یکدیگر را متحول کرده است. اولین بار در سال 1975 رایانامه (ایمیل) به عنوان اولین شبکه اجتماعی اختراع شد. در طی سال­های بعد، پیشرفت­هایی مانند ایجاد پروفایل در شبکه­های اجتماعی شکل گرفت. در پروفایل، کاربر می­توانست اطلاعاتی در خصوص خود و علایقش را در ایمیل اضافه نماید. در سال 2003 شبکه­های اجتماعی مای اسپیس و فرندزتر شکل گرفتند. از سال 2006 نیز معروفترین آنها به نام فیس بوک مورد استفاده عموم قرار گرفت. این شبکه­ها از آن زمان تا کنون مزایا و آسیب­های زیادی برای کاربران ایجاد نموده­اند. نمونه­هایی از آن در ذیل اشاره شده­ است.

تعداد کلمات : 1133  تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
یسب
 
مترجم: حسین باقری
 
 
اولین نمونه از شبکه­‌های اجتماعی، رایانامه یا همان ایمیل بود که در سال 1975 اختراع شد. از آن زمان تا کنون این شبکه اجتماعی با اضافه شدن ویژگی­هایی در اطلاعات پروفایل توانسته است کاربست خود را تکمیل کند. شبکه­های اجتماعی به تناسب تعامل دنیا با مردم در حال تغییر است و ابزارهای زیادی را برای استفاده کاربران ارایه می­دهد. روز به روز شبکه­های اجتماعی در حال پیشرفت جهت خدمت­رسانی مناسب­تر به کابرانشان هستند. چنین سایت­های محبوبی در حال رشد کردن و بزرگتر شدن هستند. اگرچه استفاده از شبکه­های اجتماعی پیامدهای منفی نیز مانند هدر رفت زمان و انتشار اطلاعات خصوصی را در پی دارد اما در زمینه­هایی مانند ایجاد ارتباطات مناسب بسیار مثبت عمل کرده است و تعامل با دوستان را بسیار ساده­تر و در دسترس­تر نموده است.

در مقاله «آیا شبکه­های اجتماعی برای جامعه مفید هستند؟» (2009)، شبکه­ های اجتماعی (یا رسانه­های اجتماعی) این چنین تعریف شده­اند: «انجمنی برخط که به مردم اجازه توسعه اطلاعات پروفایلشان را در خصوص سابقه، علاقمندی­ها، ارتباط با دوستان و ناآشنایان و در اشتراک گذاشتن افکار، عکس­ها، پیوندهای اینترنتی، موسیقی و غیره می­دهد.» با راه­اندازی شبکه­های اجتماعی، کاربران این امکان را پیدا می­کنند که به وسیله این سیستم، سایر افراد را شناسایی نموده و با افرادی که آنها را نوعاً «دوست» می­خوانند ارتباط برقرار کنند. سایت­های شبکه­های اجتماعی به فراخور ویژگی­هایی که دارند بسیار با یکدیگر تفاوت دارند. اولین شبکه اجتماعی مهمی که تأسیس گردید سیکس دیگریز نام داشت. در سال 1997 این شبکه اجتماعی که شبیه همسان­های امروزی خود است مورد بهره­برداری قرار گرفت. اما آن چه ما امروزه از آن به عنوان شبکه­های اجتماعی یاد می­کنیم تا سال 2003 طول کشید تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد. در این سال دو سایت فرندزتر مای اسپیس  و لینکد این راه­اندازی شدند. در ادامه در سال 2004، فیس بوک شروع به کار کرد اما تنها برای دانشجویان و به وسیله یک ایمیل دانشگاهی معتبر فعال می­شد. در سال 2006 فیس بوک از حالت یک شبکه اجتماعی درون دانشگاهی خارج شد و استفاده از آن برای عموم مردم آزاد گشت. 
 شبکه­های اجتماعی آسیب­هایی نیز در پی دارند. این سایت­ها ارتباط اجتماعی چهره به چهره را میان افراد کاهش می­دهند. ارتباط جایگزین شده­ی برخط باعث کاهش کیفیت ارتباطات اجتماعی با سایر مردم می­شود. انتشار اطلاعات شخصی نوجوان در اینترنت، احتمال سوء استفاده از آن را در آینده در پی دارد. به عنوان مثال پیدا کردن شغل برای آنها تحت تأثیر اطلاعاتی قرار خواهد گرفت که حتی پاک کردن آنها از شبکه­های اجتماعی نیز سودی به حال آنان نخواهد داشت.
مزایای شبکه­‌های اجتماعی
این شبکه­‌ها به مردم این امکان را می­دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با دوستان خود در تماس باشند. همچنین امکان ملاقات افراد جدید را نیز فراهم می­آورد. این سایت­های اجتماعی این اجازه را به کاربران خود می­دهند تا افرادی را با سلایق مشابه خود پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار نموده و با هم آشنا شوند. افراد می­توانند گروه­هایی تشکیل داده تا افرادی را با علایق و دیدگاه­های مشترک در آن عضو نمایند. با ایجاد بلاگ­ها و قرار دادن پیام­ها، ایده­های نوینی شکل گرفته و اندیشه­های آنها مبادله می­شود. کاربران، اطلاعات دیگری مانند شعر، موسیقی، برنامه­های تلویزیونی، سرگرمی­ها، عکس­ها و ... را از این طریق با یکدیگر به اشتراک می­گذارند. همچنین امکان دعوت از افراد برای شرکت در مراسم­ها و همایش­ها از این طریق امکان­پذیر است.

آسیب­‌های شبکه­‌های اجتماعی
شبکه­‌های اجتماعی آسیب­‌هایی نیز در پی دارند. این سایت­ها ارتباط اجتماعی چهره به چهره را میان افراد کاهش می­دهند. ارتباط جایگزین شده­ی برخط باعث کاهش کیفیت ارتباطات اجتماعی با سایر مردم می­شود. انتشار اطلاعات شخصی نوجوان در اینترنت، احتمال سوء استفاده از آن را در آینده در پی دارد. به عنوان مثال پیدا کردن شغل برای آنها تحت تأثیر اطلاعاتی قرار خواهد گرفت که حتی پاک کردن آنها از شبکه­های اجتماعی نیز سودی به حال آنان نخواهد داشت.
از طرفی امکان زورگیری­های سایبری در آینده وجود خواهد داشت. هر چند که احتمال وقوع آن زیاد نیست اما چنین رفتارهای خطرناکی در اینترنت اتفاق می­افتد.

افرادی که به طور مستمر در شبکه­‌های برخط اجتماعی فعال هستند مستعد مخاطراتی همچون منزوی شدن اجتماعی قرار دارند. این امر سبب می­شود تا این افراد دچار افسردگی و کاهش مهارت­های اجتماعی شوند. امنیت پایین شبکه­‌های اجتماعی، کاربران آن را در برابر حمله­‌های امنیتی آسیب­پذیر می­کند. این حملات شامل هک شدن، درز کردن اطلاعات حساس و ارسال ویروس است. دزدی هویت نیز هنگامی که مجرمان سایبری در شبکه­‌های اجتماعی به جمع­‌آوری اطلاعات شخصی انتشار یافته از افراد مبادرت نمایند اتفاق می­افتد.
 

بیشتر بخوانید : انواع کاربران شبکه‌های اجتماعی

 
از دیگر مخاطراتی که برای شبکه­های اجتماعی بر شمرده شده است، امکان سوء استفاده برای افرادی است که به دنبال بهره­برداری جنسی از کودکان هستند. والدین در کنترل و هدایت کردن فرزندان در استفاده از شبکه­های اجتماعی نقش مهمی را بر عهده دارند.
 
اسی
 
از آنجایی که افراد، امروزه تمایل زیادی به استفاده از این شبکه­های اجتماعی در تلفن­های همراه خود دارد ارسال و بازبینی پیام­ها هنگام رانندگی یکی از خطرات جدید این پدیده شمرده می­شود. متأسفانه این کار اکنون بسیار رواج یافته است.
استفاده از تلفن­های همراه برای بهره­مندی از شبکه­های اجتماعی انسان­ها را در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار داده است. گفته می­شود این امواج به وسیله بدن و مغز جذب می­شوند. این امواج سبب اختلال در حافظه و یادگیری شده و باعث گیجی و فراموشی می­شوند.

همچنین گزارش شده است که تلفن­های همراه یکی از عوامل ایجاد سرطان هستند. اما متأسفانه به این قضیه توجه زیادی نمی­شود. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا شواهد کافی را برای اثبات این که تلفن­های همراه سلامتی انسان را به خطر انداخته و باعث سرطان می­شوند مورد نیاز است اما این امر حتمی است که تلفن­های همراه، امواجی را به طور مدام دریافت و ارسال می­کنند و انسان را در معرض دائمی امواج قرار می­دهند که شاید یکی از عوامل ایجاد سرطان در انسان باشد.

سخن پایانی
شبکه­‌های اجتماعی مانند هر چیز دیگری فواید و آسیب­های خاص خود را دارند. این شبکه­ها دائماً در حال پیشرفت هستند و در صدد هستند تا مشکلات منفی خود را اصلاح کنند. بسیاری از مردم اعلام می­کنند که تجربه­های مثبتی از شبکه­های اجتماعی دارند و تنها عده کمی خود را در معرض خطر حس می­کنند. مشکلات زیادی باید هنوز حل شوند. نمونه بارز آنها انتشار اطلاعات خصوصی کاربران به وسیله مسئولان دست­اندرکار فیس بوک در سال­های اخیر بوده است که اخیرا فاش شده است. کاربران شبکه­های اجتماعی نگران اطلاعات افشا شده خود هستند. هر چند مدیر فیس بوک از این مشکل پیش آمده عذرخواهی کرده اما چه کسی مسئول حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران شبکه­های اجتماعی می­باشد؟
 

برگرفته از سایت: www.ukessays.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.