تحریم های آمریکا تهدیدی علیه واردات هند از نفت ایران می باشد

به دنبال تحریم آمریکا علیه ایران و تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، کشورهای اروپایی اقداماتی را جهت ترغیب شرکت های خود برای معامله انرژی با ایران، انجام دادند که عمدتا شامل شرکت های کوچک می شود. به اعتقاد نویسنده، در کنار شرکت های کوچک تجاری، هند به عنوان یکی از بزرگترین وارد کننده های نفت ایران، تحریم های اخیر دونالد ترامپ می تواند منافع این کشور را به صورت جدی به خطر بیاندازد. نویسنده با اشاره به دور زدن تحریم های نفتی ایران توسط هند قبل از توافق هسته ای در سال 2015، معتقد است که اکنون این امر برای هند بسیار دشوار است. این در حالی است که هند منافع مهمی در ایران از جمله مشارکت در ساخت پروژه ای در بندر چابهار، دارد.
چهارشنبه، 9 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
تحریم های آمریکا تهدیدی علیه واردات هند از نفت ایران می باشد
واشنگتن گفته است که برای دستیابی به کاهش قابل توجه در صادرات نفت ایران، لازم است که هند این تحریم ها را رعایت کند
 
چکیده: به دنبال تحریم آمریکا علیه ایران و تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، کشورهای اروپایی اقداماتی را جهت ترغیب شرکت های خود برای معامله انرژی با ایران، انجام دادند که عمدتا شامل شرکت های کوچک می شود. به اعتقاد نویسنده، در کنار شرکت های کوچک تجاری، هند به عنوان یکی از بزرگترین وارد کننده های نفت ایران، تحریم های اخیر دونالد ترامپ می تواند منافع این کشور را به صورت جدی به خطر بیاندازد. نویسنده با اشاره به دور زدن تحریم های نفتی ایران توسط هند قبل از توافق هسته ای در سال 2015، معتقد است که اکنون این امر برای هند بسیار دشوار است. این در حالی است که هند منافع مهمی در ایران از جمله مشارکت در ساخت پروژه ای در بندر چابهار، دارد.

تعداد کلمات : 1523 / تخکین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
شسی
 
نویسنده: امید شکری کاله سر و رئوف ممدوف
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
نویسنده در کنار نقش تحریم های آمریکا در کاهش واردات نفت ایران توسط هند، به نقش عربستان سعودی در تامین نفت هند جهت کاهش نفوذ ایران در منطقه و ایجاد بازار مصرفی برای انرژی خود اشاره می کند.
......
 زمانی که ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران در ماه می، خارج گردید، این کشور به سایر کشورهایی که با ایران تجارت دارند، گفت که یا باید سریع تجارت خود با ایران را متوقف کرده و یا با تحریم های آمریکا مواجهه خواهند گردید.
در حالی که دوره زمانی 90 روزه ترامپ برای متوقف کردن تجارت با ایران در حال پایان است، واشنگتن در حال تشدید فشار بر وارد کنندگان اصلی نفت خام ایران است.
در حالی که بسیاری از کشورهایی که توافق هسته ای را امضاء کردند و بسیاری از آنها اروپایی هستند، به حمایت از این توافق ادامه می دهند. اما شرکت ها و نه دولت ها که نفت وارد می کنند، احتمالا تحت فشارهای آمریکا، کوتاه خواهند آمد.

یک استثنای کلیدی، شرکت های چینی هستند که جمعا به بزرگترین خریدار نفت ایران در سطح جهان می رسند. آنها مخالف و بی اعتناء نسبت به تهدیدات تحریم های آمریکا هستند و موضعی را اتخاذ می کنند که دولت آنها آشکار از آن حمایت می کند. این مقاومت و مبارزه طلبی به دنبال تنشی است که بعد از جنگ اقتصادی فزاینده که آمریکا شروع کرد. اتحادیه اروپا نیز گرفتار جنگ اقتصادی با آمریکا گردیده است. این باعث افزایش فشار بر شرکت های اروپایی می شود که با دستور واشنگتن مبنی بر عدم تجارت با ایران موافقت کنند. بسیاری از این شرکت ها اعلام کردند که با این دستور موافقت می کنند.

یکی دیگر از بازیگران مهم در بازی تحریم های ایران، هند است. در واقع، ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که برای دستیابی به کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران، لازم است که هند این تحریم ها را رعایت کند. نزدیکی جغرافیایی ایران به هند، با درخواست فزاینده هند برای نفت خام، همراه شده است و همین امر باعث شده که همکاری دو کشور در تجارت نفت تقریبا اجتناب ناپذیر باشد.
در سال 2017، کشور هند تقریبا 40 درصد از نفت خود را از ایران وارد کرد و این کشور را پس از چین، تبدیل به دومین کشور وارد کننده نفت خام ایران، کرد. هند در سال گذشته، محصولات نفت خام به ارزش 13 میلیارد دلار از ایران خریداری کرد.

اگرچه، همکاری انرژی بین تهران و دهلی نو منحصر به تجارت نفت و گاز نبوده است. بعد از امضای توافق هسته ای ایران در تابستان 2015، هند شروع به سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت ایران کرد که از جمله شامل تاسیسات پتروشیمی و کود شیمیایی می شد.

بیشتر بخوانید : تحریم‌های غرب علیه ایران، فشار اقتصادی بر خود تحریم کنندگان را افزایش داده است


هند همچنین درخواست سرمایه گذاری در میدان گازی B فرزاد کرده بود. یک کنسرسیوم هندی که تحت مدیریت شرکت دولتی نفت و گاز بود، این میدان را در سال 2012 کشف کرد و شروع به تولید آن در سال 2013 کرد. اگرچه، اختلاف بر سر شرایط مشارکت هند در تولید این میدان، مانع به نتیجه رسیدن توافق شد. علاوه بر این، طرح ایران برای ساخت خط لوله گاز از مسیر افغانستان و پاکستان به سوی هند به سبب عدم توافق نسبت به شرایط قرارداد، متوقف شده است.

علاوه بر این، بعد دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران از هند در ماه فوریه، دو کشور اظهار خوشبینی کردند که تجارت میان دو کشور دو برابر گردد.
اما دو اتفاق باعث تضعیف این خوشبینی گردیده است. اتفاق اول، افزایش تهدیدات آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای با ایران بود که در نهایت در ماه می محقق گردید. اتفاق دیگر، عربستان سعودی به عنوان رقیب عمده سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه است که دیپلماسی انرژی خود را به سمت چین، تقویت کرده است.

در آوریل، شرکت ملی نفت عربستانی آرامکو، قراردادی را با کنسرسیوم شرکت های هندی به رهبری شرکت دولتی هند امضاء کرد که به موجب آن 50 درصد سهام در پالایشگاه مگا و مجموعه پتروشیمی در اختیار بگیرد که در شهر بندی رانتاگیری، ساخته می شود. عربستانی ها محاسبه کردند که با کمک کردن به هند در ساخت یکی از بزرگترین پالایشگاه ها و مجموعه های پتروشیمی نه تنها باعث دور کردن هند از ایران می شوند، بلکه همچنین فروش نفت خام عربستان به صورت بلند مدت به هند را تضمین می کنند.

در همین حال، ایالات متحده امریکا دیپلماسی خود با هند با هدف کلیدی ترغیب هند برای موافقت با تحریم های ایران را افزایش داده است.
علاوه بر این، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، که دارای نسب هندی است، در بازدید ماه گذشته اش از هند، از دهلی نو خواست که واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.
مارشال بیلینگزلی ،دستیار بخش تامین مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در دیدار خود از هند، این موضوع را دنبال کرد که ایران و هند به دنبال بررسی راهکارهای جلوگیری از تحریم آمریکا بودند.

پالایشگاه های هند قراردادهای واردات نفت از ایران را لغو کرده اند. شرکت پترولیوم هندوستان که سومین پالایشگاه بزرگ هند را در اختیار دارد، واردات یک محموله نفت ایران را از طریق کشتی در جولای لغو کرد، چرا شرکت بیمه آن برای پوشش فروش آن با توجه به اعمال تحریم های آمریکا، امتناع کرد.
علاوه بر این، اخبار نشان می دهد که شرکت صنایع ریلاینس یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی-بازرگانی در کشور هند که بزرگترین مجموعه پالایشگاه را در دنیا دارد، همچنین برنامه توقف واردات نفت ایران را در دستور کار قرار داد.

با وجود اینکه بسیاری از کشورهای آمریکا، عربستان سعودی،ایران، چین و پاکستان که تلاش می کنند در منطقه نفوذ بیشتری از خود نشان دهند، احتمالا برای هند تعادل در منافع رقابتی در منطقه خاورمیانه آسیای جنوب غربی، امری دشوار است.
این کشور به همسازی خود با ایران از طریق حمایت از توافق هسته و شرکت در پروژه های متقابل سودمند همچون گسترش بندر چابهار، ادامه خواهد داد.
اما به طور فزاینده ای برای شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه های هند یافتن راهکارهایی جهت دوری از تحریم های آمریکا، چنانکه گذشته انجام دادند، سخت خواهد شد.


منابع ایرانی می گویند با توجه به ترس از سیاست های تهاجمی دولت ترامپ نسبت به ایران انتظار می رود که هند توافق تجاری که بر اساس روپیه در سه سال گذشته، را کنار بگذارد.
هند قبل از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران در سال 2016، بر اساس توافقی که مبتنی بر ریال- روپیه بود، نفت ایران را خریداری می کرد. هر دو طرف، از بانک هالک به عنوان واسطه در تجارتشان استفاده می کردند.
در ماه می، یک قاضی فدرال در نیویورک، مدیر اجرایی بانک هالک را به مدت سه سال به دلیل طراحی و اجرای این طرح، محکوم کرد. دادستان های ایالات متحده ادعا کرده اند که این قرار برای طفره رفتن از تحریم های دولت اوباما قبل از امضای توافق هسته ای بوده است.
قبل از اینکه بیلینگزلی مسئولیت دستیار بخش تامین مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا برعهده بگیرد، او مدیر عامل خدمات اطلاعاتی تجارت برای شرکت دیلویت بود که بر امور مالی غیرقانونی تمرکز کرده بود.
در پی صدور حکم زندان بر علیه مدیر اجرایی بانک هالک به دلیل طرح روپیه- ریال، این موضوع مهمی بود که بعد از ترک هند توسط بیلینگزلی، مقصد بعدی وی ترکیه بود.
با این حال، هند یک پیروزی در ارتباط با تحریم ها به دست آورده است. واشنگتن با دادن مجوز به هند برای سرمایه گذاری در گسترش بندر چابهار ایران در صورت موافقت با تحریم های آمریکا بر علیه واردات ایران، موافقت کرد.

بندر چابهار برای سیاست هند در راستای جبران استفاده هند و پاکستان از بندر گوادر برای تولید قدرت بیشتر در منطقه، کلیدی است. چین بازسازی و گسترش بندر گوادر به عنوان بخش جدایی ناپذیر از پروژه 62 میلیارد دلاری اقتصادی خود انجام داده است. این پروژه شامل پایگاه نیروی دریایی می شود.
چابهار فقط 107 مایل از گوادر فاصله دارد. ایران از هند برای ساخت نیروگاه های فولادی و پتروشیمی در این بندر در راستای افزایش اقتصاد و توسعه در ساحل مکران، کمک خواسته است. این کشور همچنین قصد دارد یک منطقه تجاری آزاد را در بندر برای رشد اقتصادی ایجاد کند.

با وجود اینکه بسیاری از کشورهای آمریکا، عربستان سعودی،ایران، چین و پاکستان که تلاش می کنند در منطقه نفوذ بیشتری از خود نشان دهند، احتمالا برای هند تعادل در منافع رقابتی در منطقه خاورمیانه آسیای جنوب غربی، امری دشوار است.
این کشور به همسازی خود با ایران از طریق حمایت از توافق هسته و شرکت در پروژه های متقابل سودمند همچون گسترش بندر چابهار، ادامه خواهد داد.
اما به طور فزاینده ای برای شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه های هند یافتن راهکارهایی جهت دوری از تحریم های آمریکا، چنانکه گذشته انجام دادند، سخت خواهد شد.

 

برگرفته از سایت: www. nationalinterest.org



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.