واکنش های آلرژیک صورت

از آنجا که زیبایی هر شخصی از صورت او نمایان است، هر گونه مشکل پوستی مرتبط با صورت از اهمیت خاصی برخوردار می شود. واکنش های آلرژیک که بر صورت تاثیر می گذارند، می تواند موجب افزایش تاول، لب های تورم و چشم های آبگونه شود.
شنبه، 12 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
واکنش های آلرژیک صورت
چگونگی رهایی از واکنش های آلرژیک بر روی صورت
 
چکیده :
از آنجا که زیبایی هر شخصی از صورت او نمایان است، هر گونه مشکل پوستی مرتبط با صورت از اهمیت خاصی برخوردار می شود. واکنش های آلرژیک که بر صورت تاثیر می گذارند، می تواند موجب افزایش تاول، لب های تورم و چشم های آبگونه شود. محصولات زیبایی یا تب یونجه اغلب این واکنش ها را ایجاد می کنند. ما در این مقاله به بررسی علائم، علل واکنش های آلرژیک بر روی صورت، نحوه درمان و پیشگیری از آن می پردازیم.

تعداد کلمات : 1454 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

پوستی

نویسنده: استفن گیل
   مترجم: علی مهربانی

 
یک فرد می تواند آلرژی های خود را درمان کند و از آنها پیشگیری کند، در حالی که می داند علت آنها چیست، هرچند زمانی که اتفاق می افتد، ناراحت کننده هستند. آلرژی ممکن است به طور خاص بر روی صورت تاثیر بگذارد، زیرا پوست حساس تر از سایر نقاط بدن است و به علت کرم های مختلف صورت و سایر محصولاتی که مردم در چهره خود استفاده می کنند، این مشکلات پیش می آید.

علائم
علائم یک واکنش آلرژیک، بسته به ماده  استفاده شده بر روی صورت متغیر است. پس از استفاده از کرم صورت، ممکن است یک کهیر قرمز در یک ناحیه از بدن ایجاد کند، در حالی که فرد دیگری که گرده را وارد می کند، می تواند کهیرات گسترده ای داشته باشد. نشانه های واکنش آلرژیک روی صورت می تواند شامل موارد زیر باشد:
     کهیر یا جوش دانه
     پف کردن
     لکه های کوچک و قرمز روی پوست
     احساس خارش یا سوزش
     متورم شدن لب ها و چشم ها
     زبان متورم شده
     قرمزی و خارش چشمها
    آبگونه شدن چشم
    ترک خوردگی و خشکی پوست
علائم یک واکنش آلرژیک ممکن است در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه، یا به تدریج طی چند ساعت ایجاد شوند. علائم معمولا خفیف هستند، اما در موارد نادر ممکن است باعث ایجاد آنافیلاکسی شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

راه درمان
درمان بستگی به نوع آلرژی، موقعیت و شدت علائم دارد. درمان اصلی شامل موارد زیر است:
آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها می توانند تورم، قرمزی و خارش کهیرهای روی صورت را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند با علائمی مانند آب ریزش چشمان، بینی و مشکل تنفسی، مقابله کنند. اگر فرد می داند که با یک آلرژن روبرو می شود، می تواند آنتی هیستامین را پیش از مواجهه آن، برای پیشگیری یا کاهش واکنش آلرژیک، مصرف کند. آنتی هیستامین ها به عنوان قرص، کرم، قطره چشمی و اسپری بینی مورد استفاده قرار می گیرند.

کورتیکواستروئیدها
کرم ها، اسپری ها و قطره های چشم حاوی کورتیکواسترون می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. آنها می توانند مجاری تنفسی را در بینی باز کرده تا با مشکلات تنفسی مقابله کنند. کرم کورتیکواستروئید ملایم در دسترس همگی هستند، در حالی که کرم های قوی و استروئیدهای خوراکی معمولا به نسخه نیاز دارند.

مرطوب کننده ها
مرطوب کننده های بدون نسخه یا تجدید پذیر می توانند پوست خشک را خنک کنند و خارش را کاهش دهند. آنها همچنین یک لایه ای را تولید می کنند که از صورت در مقابل آلرژن ها محافظت می کند.

کمپرس آب سرد
پارچه خنک و مرطوب می تواند کاهش التهاب و خارش را به همراه داشته باشد. که می تواند بر روی پوست هر زمان که لازم باشد برای کاهش ناراحتی قرار داده شود.

ایمن درمانی (ایمونوتراپی)
برای آلرژی شدید یا مداوم، پزشک ممکن است ایمونوتراپی را توصیه کند. در اینجا، فرد به تدریج در معرض افزایش دوز آلرژن تا 3 سال قرار می گیرد تا بدن بتواند از آن استفاده کند. که این امر سبب کاهش شدت علائم و کاهش طول دوره درمان می شود.
واکنش های آلرژیک هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن یک ماده بی ضرر مانند غذا یا گرده را با ماده خطرناک دیگر اشتباه می گیرد و تلاش می کند تا با آن مبارزه کند.
پیشگیری
معمولا، با مصرف آنتی هیستامین ها قبل از تماس با آلرژن ها یا با اجتناب از آلرژن ها، می توان از واکنش های آلرژیک پیشگیری کرد. آلرژی های مختلف ممکن است از راه های مختلف قابلیت پیشگیری را داشته باشد.
  • حساسیت غذایی. همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید و هنگام غذا خوردن در رستوران ها و محیط های عمومی مراقب باشید. اطمینان حاصل کنید که مردم از آلرژی آگاه هستند. در صورت عدم اطمینان در مورد غذا، اطلاعات بیشتری بخواهید و یا آن را نخورید.
  • حیوانات حیوانات خانگی را محدود به یک منطقه از خانه کرده یا سعی کنید آنها را در خارج از خانه نگه دارید. آنها را به طور مرتب شستشو دهید.
  • تب یونجه. در زمانی که تعداد گرده ها در فضا زیاد است در خانه بمانید و از چمن زارها اجتناب کنید. اگر این کارها اجتناب ناپذیر باشد، آنتی هیستامین را مصرف کنید و از عینک آفتابی عینک استفاده کنید تا گرده به چشم برخورد نکنند.
  • گرد و غبار. استفاده از بالشت و لحاف ضد حساسیت. در صورت امکان، فرش ها و کف پوش های چوبی مناسب را حذف کنید. کف اتاق را جارو کرده و جای خواب را تغییر دهید.  قالب اتاق ها و کمد لباس ها را خشک نگه دارید.
علل ابتلا به این آلرژی
واکنش های آلرژیک روی صورت می تواند بواسطه خوردن ماده غذایی، استنشاق و یا مالیدن چیزی بر روی پوست ایجاد شود. یک فرد ممکن است بواسطه یکی از دلایل زیر واکنش آلرژیک را روی صورتش تجربه کند، که عبارتند از:
تماس مستقیم با آلرژن
وقتی پوست پس از تماس مستقیم با یک ماده واکنش نشان می دهد، آن را التهاب یا آماس پوست می نامند. این در دست و صورت شایع است. این واکنش آلرژیک می تواند پس از تماس با یکی از مواد زیر رخ بدهد:
    صابون و مواد شوینده
    محصولات آرایشی و زیبایی دیگر
    طلا و جواهر فلزی
    لاتکس و لاستیک
    حلالها یا مواد شیمیایی
    گرد و غبار و خاک
    گیاهان
علائم التهاب پوستی عبارتند از: کهیر زدن، قرمزی، خارش، پوست ملتهب، در بعضی موارد تاول های کوچک
این علائم معمولا در عرض 48 ساعت ظاهر می شود اما تقریبا بلافاصله می توانند ظاهر شوند.

حساسیت یا آلرژی غذایی
آلرژی غذایی ناشی از سیستم ایمنی بدن است که به اشتباه به یک غذای خاص یا مواد تشکیل دهنده آن واکنش نشان می دهد. آنها در کودکان شایع ترهستند، اما آلرژی غذایی جدید در بزرگسالان نیز می تواند رشد کند.
آلرژی غذایی می تواند سبب علائم زیر بشود:
     قرمزی و خارش پوست
    متورم شدن لب ها و چشم ها
    تورم زبان
     مشکلات تنفسی
     پوست رنگ پریده یا آبی
آلرژن های غذای رایج شامل تخم مرغ، شیر، آجیل و صدف می باشد. با این حال، هر نوع غذا می تواند یک واکنش آلرژیک، از جمله میوه ها و سبزیجات ایجاد کند. در موارد شدید، آلرژی غذایی ممکن است باعث آنافیلاکسی نیز بشود.

آلرژی به دارو
یک فرد همچنین می تواند یک واکنش آلرژیک به داروهای خاص داشته باشد، از جمله شامل داروهای تزریقی یا بلعیدنی می شود که علائم مشابه با علائم آلرژی غذایی دارند و همچنین می توانند موجب آنافیلاکسی شوند.
آلرژی های معمول دارو عبارتند از:
     پنی سیلین و آنتی بیوتیک های مرتبط
     داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن
     داروهای ضد انعقادی
     داروهای شیمی درمانی

 

بیسشتر بدانید : آلرژی چیست؟


تشخیص آلرژی
اگر شخصی با واکنش های آلرژیک شدید، تکراری یا بدتر شدن علائم مواجه می شود، باید به پزشک مراجعه کند تا او با بررسی علائم، سابقه پزشکی و از جمله سایر شرایط آلرژیک و سابقه خانوادگی، بتواند به تشخیص درست برسد. اگر آلرژی شدید باشد یا علت ناشناخته باشد، ممکن است لازم باشد که پزشک یک نفر را به یک کلینیک تخصصی معرفی کند. آزمایشهای آلرژی احتمالی عبارتند از:
    آزمایش خارش پوست
    آزمایش خون
     حذف رژیم غذایی
    تست چالش
آلرژی بیشتر در افرادی که دارای شرایط زیر هستند اتفاق می افتد:
    سایر شرایط آلرژیک مانند آسم یا اگزما
    سابقه خانوادگی آلرژی

واکنش آلرژیک چیست؟
آلرژی بسیار شایع است. با توجه به آمارمراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سالانه بیش از 50 میلیون نفر در آمریکا از آلرژی رنج می برند. واکنش های آلرژیک هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن یک ماده بی ضرر مانند غذا یا گرده را با ماده خطرناک دیگر اشتباه می گیرد و تلاش می کند تا با آن مبارزه کند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن یک آلرژن را تشخیص می دهد، آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین تولید می کند. این باعث می شود که بدن ما ماده شیمیایی را به نام هیستامین در پوست و دیگر مناطق بدن ایجاد کند. هیستامین ها بسیاری از علائم کلیدی یک واکنش آلرژیک را بوجود می آورند.
محققان به طور کامل پی نبرده اند که چرا این اتفاق می افتد یا چرا آلرژی ها در حال افزایش است. یک نظریه نشان می دهد که این امر می تواند به دلیل زندگی در محیط های پاکیزه و بهداشتی باشد چون سیستم ایمنی بدن در آنجا کمتر فعالیت می کند.
بسیاری از چیزها می توانند باعث واکنش آلرژیک روی صورت شوند. اکثر واکنش ها خفیف هستند و می توانند با آنتی هیستامین درمان شوند.


برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.