آلرژی

ممکن است همه ما در فصل بهار دچار آلرژی فصلی شده باشیم و با علائم آن آشنا باشیم. اما آیا قادر به تشخیص علائم آن از سرما خوردگی در فصل سرما نیز هستیم؟ علائم مشترک این دو عارضه، مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه سبب می شود این دو مورد با هم اشتباه گرفته شوند اما با دقت در همین علائم تفاوت هایی دیده می شود که کار تشخیص را آسانتر می کند.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آلرژی
۷ علامت آلرژی و تفاوت آن با سرماخوردگی
 
چکیده
ممکن است همه ما در فصل بهار دچار آلرژی فصلی شده باشیم و با علائم آن آشنا باشیم. اما آیا قادر به تشخیص علائم آن از سرما خوردگی در فصل سرما نیز هستیم؟ علائم مشترک این دو عارضه، مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه سبب می شود این دو مورد با هم اشتباه گرفته شوند اما با دقت در همین علائم تفاوت هایی دیده می شود که کار تشخیص را آسانتر می کند.

تعداد کلمات : 1018 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: Sarah klein , March 21, 2018
مترجم : سید محمد حسن هاشمی
 
سرما خوردگی و آلرژی تفاوت هایی دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

در طول فصل سرما، به محض آنکه دچار گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش بینی می شویم، تصور می کنیم که سرما خورده ایم. اما در زمان شکوفه دادن درختان یا در فصل برگ ریزان، چطور می توانیم متوجه شویم که دچار سرما خوردگی شده ایم یا این ها تنها علائم آلرژیست؟

دکتر پوروی پاریک،‌متخصص آلرژی و سیستم ایمنی و عضو انجمن متخصصان آسم و آلرژی نیویورک میگوید: « تشخیص این دو مورد از هم همیشه برای پزشکان نیز دشوار است. زمانی که علائم خفیف هستند، می توان آنها را از هم تشخیص داد. به همین دلیل ما از سه پزشک زبده کمک گرفته ایم تا بتوانیم علائم آلرژی را از سرما خوردگی جدا کنیم.

در اینجا به برخی از علائم آلرژی اشاره می کنیم:

مخاط بینی شفاف
دکتر دیوید روسنستریج، رئیس بخش آلرژی و سیستم ایمنی دپارتمان پزشکی دانشگاه آلبرت انیشتین و مرکز پزشکی مونت فیور در نیویورک میگوید: آلرژی و سرما خوردگی هر دو در ابتدا با آبریزش بینی شفاف و رقیق آغاز می شوند. به مرور زمان، در سرما خوردگی، مخاط بینی زرد رنگ و غلیظ می شود در حالیکه در آلرژی، مخاط بینی رقیق و شفاف باقی می ماند.

سرفه های خشک
علائم گلو کار تشخیص را مشکل می کند اما همیشه یک تفاوت بزرگ وجود دارد: درصورتیکه سرفه ها خلط دار باشند،‌ شما قطعاً دچار سرماخوردگی شده اید. به عقیده دکتر پاریک، چنانچه شما این علامت را دارا باشید حتی اگر آب بینی شما نیز شفاف باشد، شما مبتلا به سرما خوردگی شده اید چراکه سرفه های ناشی ار آلرژی خشک است. آلرژی می تواند موجب خارش گلو شود اما معمولا با درد همراه نیست. دکتر دین دی مت کالف، رئیس آزمایشگاه تشخیص آلرژی در موسسه ملی آلرژی و بیماریهای واگیردار، معتقد است، مبتلایان به سرما خوردگی معمولاً دچار گلو درد می شوند در حالیکه در آلرژی چنین نیست.

 

بیشتر بخوانید : 15 درمان خانگی برای آلرژی


خارش و آبریزش چشم
به نظر دکتر روسنستریچ، زمانی که فردی سرما می خورد، ممکن است کمی ناراحتی و سوزش چشم داشته باشد اما آلرژی سبب آبریزش چشم و خارش آن می شود. همچنین ممکن است چشمها کمی متورم شوند.  دکتر مت کالف نیز می گوید: زمانی که شما سرما می خورید، ممکن است کمی خارش گلو و بینی داشته باشید اما علامتی در چشم ها نخواهید داشت.

نا پدید شدن علائم
به عقیده دکتر پاریک، دوره سرما خوردگی حدود ۳ تا ۵ روز است یا حتی ممکن است تا یک هفته نیز طول بکشد، اما علائم آلرژی مادامی که ماده حساسیت زا وجود دارد، ادامه خواهد یافت و می تواند بسیار طولانی تر از سرما خوردگی باشد. در مورد آلرژی، وضعیت شما با دور شدن از چیزی که به آن حساسیت دارید بهتر می شود که میتواند حیوان خانگی یا گرده افشانی گیاهان باشد. اما در مورد سرما خوردگی چنین نیست.

ابتلای فصلی
به نظر دکتر پاریک، اگر شما از آن دسته هستید که فکر می کنید هر سال در اولین ماه بهار سرما می خورید، اشتباه می کنید. اگر علائم شما در یک فصل خاص مانند بهار یا پاییز تکرار می شود، شما درگیر آلرژی هستید نه سرما خوردگی. دکتر روسنستریچ می گوید: این علائم ممکن است زودتر از زمانی که شما منتظرش هستید به سراغتان بیاید. مثلا در شمال شرق مردم این نکته را نمی دانند که حتی در زمتنیکه هنوز برف روی زمین است، درختان شروع به گرده افشانی می کنند. بنابراین با توجه به اقلیم محل زندگی، ممکن است علائم آلرژی در اواخر زمستان نیز بروز کند.

عدم بروز تب
به عقیده دکتر روسنستریچ، اگرچه آلرژی ممکن است دمای بدن را کمی بالا ببرد اما تب معمولاً به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا بروز می کند. دکتر مت کالف نیز معتقد است که آلرژی هیچ گاه با تب همراه نیست.به نظر دکتر پاریک، اگر شما از آن دسته هستید که فکر می کنید هر سال در اولین ماه بهار سرما می خورید، اشتباه می کنید. اگر علائم شما در یک فصل خاص مانند بهار یا پاییز تکرار می شود، شما درگیر آلرژی هستید نه سرما خوردگی. دکتر روسنستریچ می گوید: این علائم ممکن است زودتر از زمانی که شما منتظرش هستید به سراغتان بیاید. مثلا در شمال شرق مردم این نکته را نمی دانند که حتی در زمتنیکه هنوز برف روی زمین است، درختان شروع به گرده افشانی می کنند. بنابراین با توجه به اقلیم محل زندگی، ممکن است علائم آلرژی در اواخر زمستان نیز بروز کند.

عدم ایجاد درد
دکتر پاریک میگوید: «بر خلاف آلرژی که تنها سبب خستگی و خواب آلودگی می شود، سرما خوردگی یا آنفولانزا بی شک ایجاد بدن درد می کند.» دکتر مت کالف نیز معتقد است که آلرژی هیچگاه با بدن درد همراه نیست.

روش درمان متفاوت آلرژی و سرماخوردگی
دکتر روسنستریچ معتقد است، در مورد آبریزش بینی نیازی به تشخیص نیست و روش درمان در آلرژی و سرما خوردگی یکسان است. تنها تفاوت آنها این است که وقتی این علامت ناشی از سرما خوردگی باشد، به شما هشدار میدهد که به دیگران نزدیک نشوید چراکه شما ناقل ویروس هستید اما در آلرژی چنین نیست. به نظر دکتر پاریک، درمان هر دو مورد، با برطرف کردن علائم انجام می شود. این بدان معناست که خود بیماری درمان نمیشود و تنها نشانه های آزاردهنده بیماری از بین می روند. در هر دو مورد پزشکان معمولاً داروهای خوراکی و بدون نسخه مانند داروهای بازکننده بینی، آنتی هیستامین ها و اسپری بینی را توصیه می کنند. دکتر مت کالف در این باره می گوید: زمانی که شما مبتلا به سرما خوردگی یا ویروس دیگری از این قبیل هستید، می توانید برای کاهش درد و تب از داروهایی نظیر استامینوفن یا آسپرین استفاده کنید. در مواردی که بیمار مبتلا به آسم نیز باشد، در هر دو مورد دچار تنگی نفس خواهد شد و می بایست مرتباً از اسپری استفاده کند.

دکتر پاریک می گوید: « در سرما خوردگی استراحت کافی می تواند وضعیت جسمانی شما را بهبود بخشد اما در مورد آلرژی، خوابیدن کمکی نخواهد کرد. اما در هر دو مورد نوشیدن آب بسیار مؤثر است چراکه کم آبی علائم هر دو مورد را وخیم تر می کند. مایعات می تواند سبب کاهش گرفتگی بینی شود.
 

برگرفته از سایت: Health.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.