پنجشنبه، 17 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ملحق کردن ایالت مونتانا به ایالات متحده امریکا(1889م)

ملحق کردن ایالت مونتانا به ایالات متحده امریکا(1889م)

مونتانا (به انگلیسی: Montana) ایالتی است در ایالت‌های غرب آمریکا و چهل و یکمین ایالتی است که در 8 نوامبر 1889 میلادی به آن کشور پیوست. پایتخت و شهرهای مهم آن هلنا و بیلینگز است.
پارک ملی گلیشر در این ایالت قرار دارد.

مونتانا سرشار از منابع طبیعی و دارای کمترین چگالی ساکنین در میان ایالات متحده می‌باشد.

اقتصاد مونتانا از کشاورزی سرچشمه گرفته‌است که رکن اصلی آن کشت غلات و دامپروری می‌باشد. سایر فعالیت‌های اقتصادی قابل توجه شامل نفت، گاز، زغال‌سنگ و سنگ‌معدن ، چوب و بخش گردشگری که به سرعت در حال رشد است، می‌باشد. سرویس‌های اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات دولتی از دیگر بخش‌هایی هستند که به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. پارک ملی گلیشر، بنای ملی یاد بود میدان جنگ لیتل بیگ هورن و پارک ملی یلواستون سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر است.
مقایسهٔ تولید ناخالص داخلی ایالت‌های آمریکا با کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۲. ایالت مونتانا در این سال تولید ناخالصی اش قابل مقایسه با کشور تونس بوده‌است.

در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۴۵٬۹۸۳ میلیارد دلار داشت، که بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور تونس (۴۵٬۶۶۲ میلیارد دلار) بود.

ریشه‌شناسی و تاریخ نامگذاری
نام مونتانا از کلمهٔ مانتانا اسپانیایی به معنای کوه یا بطور گسترده منطقهٔ کوهستانی گرفته شده‌است. مانتانا دل نورته نامی است که توسط کاشفان اسپانیایی به کل منطقهٔ کوهستانی غرب داده شده‌است. نام مونتانا توسط کمیتهٔ مناطق مجلس ایالات متحده، که در آن زمان توسط نماینده‌ها اداره می‌شد به لایحه اضافه شده‌است. جیمز اشلی از اوهایو، برای این قلمرو نام سرزمین آیداهو را پیشنهاد داد. نام مونتانا توسط نمایندگان، هنری ویلسون (ماساچوست) و بنجامین اف هاردینگ (اورگان) با این عنوان که مونتانا معنایی ندارد با موفقیت تغییر یافت.

منابع:
fa.wikipedia.org
ar.wikipedia.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما