درصورتی که پزشک بیماران قلبی خانم، زن باشد احتمال نجات آنها بیشتر است

تحقیقات اخیر نشان می دهد زنانی که حملات قلبی دارند و از این موضوع رنج می برند نسبت به مردان 30 درصد بیشتر تامل و صبر می کنند و در مقابل درد آن سکوت می کنند و کمتر از مردان در مرحله های اول به دکتر مراجعه می کنند.
پنجشنبه، 17 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
درصورتی که پزشک بیماران قلبی خانم، زن باشد احتمال نجات آنها بیشتر است
رابطه بین زن بودن دکتر و بیمار
 
چکیده:
تحقیقات اخیر نشان می دهد زنانی که حملات قلبی دارند و از این موضوع رنج می برند نسبت به مردان 30 درصد بیشتر تامل و صبر می کنند و در مقابل درد آن سکوت می کنند و کمتر از مردان در مرحله های اول به دکتر مراجعه می کنند. تحقیقات اخیر  آکادمی ملی علوم در کشور آمریکا نشان داده اند که در مورد معالجه بیماران قلبی موضوع جنسیت بسیار مهم است. متخصصان بر این باورند که جنسیت فرد بیمار و پزشک معالج بر روی بیماران زن و نتیجه درمان آن بسیار موثر است. در تحقیق دیگری که در بین سال های 1991 تا 2010 بر روی بیماران فلوریدای آمریکا انجام شد، این نتیجه بدست آمد که بیماران قلبی خانمی که پزشک متخصص آنها مرد بود نسبت به زنانی که پزشک آنها خانم بود، از شانس کمتری برای رهایی از این بیماری برخوردار شدند.

تعداد کلمات : 1259 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

بیمار

مترجم: سید محمد حسن هاشمی

پزشکان متخصص در توصیه های خود اعلام کرده اند که زنان با توجه به مشغولیت های خانه داری و خانواده خود کمتر به فکر سلامت خود هستند و این مهمترین نکته در آسیب پذیری آنهاست. این مهم در صورتی که نسبت به قبل بیشتر رعایت شود می تواند کمک بزرگی به سلامت زنان بکند. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، امراض قلبی همچنان به عنوان یکی از اصلی ترین امراض کشنده برای زنان به حساب می آید و یکی از دلایل آن جنسیت است.

اگر شما خانم هستید و از بیماری قلبی رنج می برید، جنسیت شما و جنسیت دکتر شما یکی از فاکتورهایی است که می تواند در نجات جان شما موثر واقع شود. تحیقات اخیر نشان می دهد زنانی که حملات قلبی دارند و از این موضوع رنج می برند نسبت به مردان 30 درصد بیشتر تامل و صبر می کنند و در مقابل درد آن سکوت می کنند و کمتر از مردان در مرحله های اول به دکتر مراجعه می کنند. آنها همچنین نسبت به مردان اقدامات کمتری برای درمان خود انجام داده و تا می توانند این موضوع را به تاخیر می اندازند.
  حتی بعد از مراجعه به پزشک زنانی که دارای این بیماری هستند، خواهان اقدامات کمتری در زمینه درمان خود هستند.

در صورتی که برای  زنان دارای این بیماری مهم، درمان از سوی پزشک مرد  تجویز شود، آمار ها نشان داد است که آنها در مقابل درمان سختی های بیشتری نشان می دهند و برعکس در زمانی که دکتر آنها یک خانم باشد و همجنس آنها باشد، آنها روند درمان را بهتر انجام می دهند. تحقیقات همچنین نشان داده اند که این زنان که دکتر متخصص آنها از جنس مخالف است، شرایط بدتری را پیدا کرده و فاصله آنها با دکترشان بیشتر شده و در نهایت نتیجه خوبی از درمان حاصل نمی شود. سال هاست که بسیاری از مردم بر این باورند امراض قلبی تنها مخصوص آقایان است و اما آمار واقعی نشان دهنده این هستند که بیماری قلبی کشنده ترین بیماری برای خانم ها در آمریکا می باشد. در حقیقت از هر سه مرگ در آمریکا یک مرگ مرتبط با این بیماری است و از سال 1984 به بعد زنان بیشتری نسبت به مردان به خاطر این بیماری جان باختند.
 زنان به خاطر نگرانی بیشتری که از بیماری قلبی دارند، کمتر حاضرند در بیمارستان بستری شوند اما مردان با رویکرد متفاوتی با این موضوع برخورد می کنند و در مقابل بیماری های قلبی واکنش دیگری نشان می دهند. دکتر سوزان استیم بان بر این باور است که اکثر انسان ها بر این باورند که حمله قلبی مانند حملات قلبی در فیلم های هالیوودی است و فرد بیمار درد بدی را در سینه خود حس می کند و روانه بیمارستان می شود.
 

چرا این موضوع اتفاق افتاده است؟
تحقیقات اخیر  آکادمی ملی علوم در کشور آمریکا نشان داده اند که در مورد معالجه بیماران قلبی موضوع جنسیت بسیار مهم است. متخصصان بر این باورند که جنسیت فرد بیمار و پزشک معالج بر روی بیماران زن و نتیجه درمان آن بسیار موثر است.  در تحقیق دیگری که در بین سال های 1991 تا 2010 بر روی بیماران فلوریدای آمریکا انجام شد، این نتیجه بدست آمد که بیماران قلبی خانمی که پزشک متخصص آنها مرد بود نسبت به زنانی که پزشک آنها خانم بود، از شانس کمتری برای رهایی از این بیماری برخوردار شدند.
 
اکنون در بخش های ویژه بیماران قلبی در آمریکا همگونی جنسیت بیمار و پزشک متخصص رعایت می شود زیرا این نتیجه بدست آمده که ارتباطی میان پزشک و بیمار انجام میشود که برای استرس زدایی بیماران قلبی بسیار مفید است. زنان بیمار به راحتی می توانند با پزشکان معالج خود ارتباط برقرار کرده و این موضوع در روند بهبود آنها موثر واقع شود. زنان به خاطر نگرانی بیشتری که از بیماری قلبی دارند، کمتر حاضرند در بیمارستان بستری شوند اما مردان با رویکرد متفاوتی با این موضوع برخورد می کنند و در مقابل بیماری های قلبی واکنش دیگری نشان می دهند. دکتر سوزان استیم بان بر این باور است که اکثر انسان ها بر این باورند که حمله قلبی مانند حملات قلبی در فیلم های هالیوودی است و فرد بیمار درد بدی را در سینه خود حس می کند و روانه بیمارستان می شود. اما باید گفت در مورد زنان و حتی مردان شاید حملات قلبی علائم دیگری نیز داشته باشد.

نشانه های حمله قلبی در زنان می تواند شامل این موارد زیر بشود:
خستگی
علائم آنفولانزا
تنگی نفس
حالت تهوع
درد فک و گردن
 
خیلی از زن ها متاسفانه برای فرار از نگرانی این بیماری حتی حاضر نیستند که در زمان درد، وارد اتاق اورژانس بشوند که باید گفت تشخیص بیماری در اولین فرصت می تواند برای بیمار بسیار مفید واقع شود. به عبارت دیگر باید گفت که بیماران خانم زیادی توسط مردان درمان می شوند اما این خانم ها تا میتوانند درمان خود را به تاخیر انداخته و در هر بار معالجه ای که پزشک برای آنها تعیین می کند، تاخیر دارند.
 

بیشتر بدانید : علائم بیماری قلبی در زنان


فراتر از این مسائل بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که مردان نسبت به زنان در مقابل حملات قلبی و درمان آن مقاوم تر هستند. البته در همین تحقیقات نیز بدست آمده است که 30 درصد از زنانی که مورد حمله قلبی واقع می شوند تا مدت ها به آن بی اعتنا هستند و 20 درصد آنها نیز زمان مراجعه دوباره به پزشک را به تاخیر می اندازند. در زمینه بالن زدن نیز زنان ترس و واهمه شدیدی به این موضوع داشته و در زمینه برخی دیگر درمان ها حتی در مورد خود قرص های آسپرین نیز تعلل می کنند بنابرین برای آنها توصیه می شود که یک پزشک معالج زن انتخاب کنند تا تمامی این موارد لحاظ شود. فراتر اینکه، احتمال اینکه زنان نسبت به مردان در سال های بعد از عمل قلبشان نیز دوباره از مشکلات قلبی و حملات قلبی رنج ببرند، زیاد است و این موضوع در میان آنها تا حدود زیادی بیشتر از مردان است.
 
هرچند که آمار و ارقام بیماری های قلبی عروقی برای زنان خوشایند نیست اما تغییرات مثبتی در این زمینه ایجاد شده است. زنان در بیست سال اخیر نسبت به سال های قبل از آن از اطلاعات و آگاهی های بیشتری در این زمینه برخوردار شده اند و سطح مطالعه آنها در این زمینه افزایش یافته است.
 
طبق گزارشات سال 2012 از مرکز قلب آمریکا، زنان در سال 1997 احتمال اینکه از بیماری های قلبی جان دهند، زیاد بود به نوعی که 35 درصد از زنانی که دارای این بیماری ها بودند، جان می باختند اما در سال 2012 این رقم به 24 درصد رسید. البته همچنان گروه هایی از زنان هستند که از بیماری های قلبی رنج می برند و اطلاعات آنها در این زمینه کم است مانند آفریقایی ها و اسپانیایی ها.
 
پزشکان متخصص در توصیه های خود اعلام کرده اند که زنان با توجه به مشغولیت های خانه داری و خانواده خود کمتر به فکر سلامت خود هستند و این مهمترین نکته در آسیب پذیری آنهاست. این مهم در صورتی که نسبت به قبل بیشتر رعایت شود می تواند کمک بزرگی به سلامت زنان بکند.
 
برگرفته از سایت: http://healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.