راه حل آلمانی برای دور زدن تحریم

به دنبال تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران، اروپا سعی در ارائه بسته های حمایتی مختلف است که از جمله آنها پیشنهاد هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر کانال های پرداخت مستقل از آمریکا بود که باعث بحث های فراوانی گردید.
شنبه، 19 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
راه حل آلمانی برای دور زدن تحریم
راهکار پیشنهادی وزیر امور خارجه آلمان برای مقابله با تحریم های آمریکا
 
چکیده:
به دنبال تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران، اروپا سعی در ارائه بسته های حمایتی مختلف است که از جمله آنها پیشنهاد هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر کانال های پرداخت مستقل از آمریکا بود که باعث بحث های فراوانی گردید. این پیشنهاد که هفته گذشته در یک روزنامه اقتصادی آلمان منتشر گردید، پیشنهاد گردید که اروپا با ایجاد بانک های مستقل از آمریکا، پرداخت مالی خود را به صورت جدا انجام دهد. هرچند برخی از مقامات آلمانی این اظهارات را نظرات شخصی هیکو ماس عنوان کردند، اما آنها نیز بر ضرورت تقویت اروپا به صورت مستقل از آمریکا، تاکید کردند. بخصوص اینکه به گفته نویسنده، با ورود ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، اختلافات آمریکا و اروپا پررنگ تر از قبل گردیده است که خروج از توافق محیط زیستی پاریس، اعمال تعرفه گمرگی بر فولاد و آلومینیوم و خروج از توافق هسته ای ایران که با دیپلماسی چند جانبه کشورهای اروپایی حاصل شده بود، از جمله شواهد این امر می باشد. در این بین، آلمان معتقد است با توجه به روابط فرا آتلانتیک، موضع جدی تری در برابر آمریکا اتخاذ کند. البته در آمریکا نیز چهره هایی همچون ریچارد نیفیو ترس خود نسبت به سیستم پرداخت مستقل از بانک های آمریکا هشدار داده و معتقدند با خروج پول مردم از بانک های آمریکا، چالش جدی برای اقتصاد آمریکا رخ خواهد داد.

تعداد کلمات : 1466 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

آلمانی

نویسنده : کریشنادوف کالامور 
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
مشخص نیست که آنگلا مرکل نیز موافق این طرح باشد، اما مرکل نیز در مورد اقدامات آمریکا نگران است. مقامات آلمانی در مورد این نکته توافق دارند که اقدامی باید صورت بگیرد، اما آنها فقط به نظر می رسد که نسبت به اقدام مورد نظر نمی توانند توافق کنند
سخنان هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در روزنامه هاندنسبلات که روزنامه اقتصادی در آلمان است، مورد توجه قرار دهید که گفته است که اروپا و آمریکا، برای سالیانی هست که کم کم از یکدیگر جدا شده اند و تاکید کرده است که اروپا سهم مساوی از مسئولیت خود را در نظر بگیرد تا وقتی آمریکا از خطوط عبور می کند، بتواند حالت تعادل ایجاد کند و وزن اروپا را هنگام عقب نشینی سنگین تر کند و گفتگوی جدیدی را شروع کند. در میان پیشنهادات پررنگ وی در مورد چگونگی تحقق این امر، یک سیستم مستقل معاملات اقتصادی وجود دارد که شرکت های اروپایی که به دنبال تجارت با ایران هستند را از تحریم ها حفظ خواهد کرد.

تحریم های آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران در این ماه به دنبال خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران، مجددا اعمال گردید که هر شرکتی را که منافع اقتصادی در ایران داشته باشد و همچنین با بانک های آمریکایی و دلار این کشور مبادله اقتصادی دارد، مورد هدف قرار می دهد. بسته حمایتی از سوی کشورهای امضاء کننده توافق هسته ای (فرانسه، آلمان و بریتانیا) که تلاش بیهوده برای حفظ توافق هسته ای و باقی ماندن در آن انجام می دهند ( در کنار چین، روسیه و البته ایران) است.

در این روزنامه، هیکو ماس از تلاش ( به احتمال زیاد مشقت پایان ناپذیر) اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تحریم های آمریکا از طریق مکانیسم به اصطلاح مسدود کننده دفاع کرده است که شرکت های اروپایی را که با تحریم آمریکا علیه ایران همراهی می کنند، جریمه می کند. هیکو ماس در این روزنامه نوشته است: « بنابراین این امر حیاتی است که ما استقلال و حاکمیت ملی اروپا را با ایجاد کانال های پرداختی مستقل از آمریکا، تقویت خواهیم کرد که شامل تامین مالی اروپا و یک سیستم سوئیفت مستقل اروپایی می شود. این سیستم پرداخت مستقل، معاملات بین المللی بانکی را تسهیل می کند. او تاکید کرده است که «شیطان و اهریمن در هزاران جزئیات قرار دارد. اما هر روز که توافق هسته ای ایران ادامه پیدا کند، از انفجار بحران بالقوه ای که خاورمیانه را تهدید می کند، بهتر است.

اگر اظهارات هیکو ماس، به نظر سلول و جوانه یک ایده ای می رسید که به دنبال حک کردن سیاست خارجی اروپا است، پیام مجلس آلمان این بود که این امر خیلی سریع اتفاق نمی افتد. استفان سیبرت، سخنگوی صدر اعظم آلمان این اظهارات هیکو ماس را بیشتر از آنکه موضع دولت آلمان باشد، دیدگاه شخصی ماس نامید. با این حال، او به گزارشگران گفت که ماس همچنین دیدگاه هایی را مطرح کرده است که ذهن دولت را به خود مشغول کرده است.
هیکو ماس نوشته است که شک ندارد که این چنین ائتلافی هرگونه مشکل جهانی را حل خواهد کرد. اما این فقط کافی نیست که ما نسبت به تخریب نظم چند جانبه انتقاد و شکایت کنیم، بلکه ما باید بخصوص با توجه به موقعیت فعلی روابط فرآتلانتیک  برای این امر مبارزه کنیم.
آنگلا مرکل در کنار رئیس جمهور آنگولا هنگام بازدید از برلین، به خبرنگاران گف که اظهارات ماس در سرمقاله روزنامه، به بیان دیگری می باشد که او گفته است که رابطه میان آتلانتیک در حال تغییر است و اروپا نیاز دارد که مسئولیت بیشتری اتخاذ کند و سرنوشتش را در دست خود بگیرد. مرکل همچنین افزود که همکاری امنیتی با آمریکا، عنصر مهمی در روابط فرا آتلانتیک می باشد. او گفت که درباره سیستم پرداخت مستقل، ما بدون شک ما مشکلاتی در تعامل با ایران داریم. از سوی دیگر، ما می دانیم که به طور مثال در مساله سوئیفت، مساله حمایت مالی از تروریست ها، خیلی مهم است.

صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه او ممکن است از احزاب مختلف باشند ( مرکل از اتحادیه دموکراتیک مسیحی راست است و ماس از حزب سوسیال دموکراتیک چپ است) و ممکن است نسبت به حکمت سیستم پرداخت مستقل مالی، دیدگاهش با هیکو ماس متفاوت باشد، اما آنها دیدگاه مشترکی درباره اروپای قوی تر، دارند. چنانکه هیکو ماس، در سرمقاله این روزنامه نوشت « آلمان در حال تلاش برای اتحاد چند جانبه است که شبکه ای از شرکایی است که همچون آلمان، متعهد به پایبندی نسبت به قوانین و رقابت منصفانه هستند.» او گفت که از ژاپن، کانادا و کره جنوبی دیدار خواهد کرد تا در مورد این همکاری بحث و گفتگو کند و افزود که بیشتر آنها این همکاری را دنبال می کنند.  او گفت که خواستار همبستگی دولت ها است که معتقد به چند جانبه گرایی، همکاری بین المللی و حاکمیت قانون به منظور فائق آمدن بر چالش هایی هستند که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند بر آنها فائق آید که این چالش ها شامل تغییرات آب و هوایی و تجارت عادلانه می شود. این جملات سرزنش ضمنی آمریکا است که از توافق آب و هوایی پاریس خارج شده و جنگ تجاری با اروپا آغاز کرده است.

هیکو ماس نوشته است که شک ندارد که این چنین ائتلافی هرگونه مشکل جهانی را حل خواهد کرد. اما این فقط کافی نیست که ما نسبت به تخریب نظم چند جانبه انتقاد و شکایت کنیم، بلکه ما باید بخصوص با توجه به موقعیت فعلی روابط فرآتلانتیک  برای این امر مبارزه کنیم.

 

بیشتر بدانید : اقتصاد ایران نمی تواند در برابر تحریم های آمریکا دوام بیاورد؛ ادعا یا واقعیت


اختلاف و تفرقه میان آمریکا و متحدان اروپایی اش، قبل از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، آشکار بود و هیکو ماس، تا حد زیادی آن را تائید کرد. هر دو طرف، پیرامون جنگ عراق ( که آمریکا شروع کرد و فرانسه و آلمان مخالف آن بودند)، دادگاه جنایی بین المللی ( که دولت های اروپایی آن را تائید کردند، در حالی که آمریکا تمایل به شرکت در آن نداشته است) و نظارت جمعی با یکدیگر تضاد پیدا کردند. اما اختلاف فرا آتلانتیک، در دوره ترامپ، آن را عمیق تر کرده است. دونالد ترامپ، از توافق محیط زیستی پاریس خارج شد، ظاهرا حمایت نظامی آمریکا از ناتو مشروط به افزایش بودجه دفاعی اعضای ناتو می شود و افزایش تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم به آمریکا، از جمله این موارد است.

او همچنین از توافق هسته ای با ایران خارج شد که امضاء کنندگان اروپایی آن، این توافق را پیروزی دیپلماسی چند جانبه عنوان می کردند. حتی اگر اروپایی ها، به سرعت مسیر دیپلماتیک خود را شکل ندهند، این اختلافات فزاینده می تواند در نهایت آنها را مجبور به این کار بکند. ریچارد نیفیو، سرپرست تیم طراحی و اجرای تحریم های علیه ایران در دولت آمریکا که در تیم مذاکره کننده این کشور در توافق هسته ای ایران نیز حضور داشت، در کنفرانسی که اخیرا با گزارشگران برگزار شد، گفت او می ترسد که متحدان آمریکا در نهایت، سیستم جایگزینی را بوجود بیاورند تا تحریم ها و تعرفه های گمرکی آمریکا را پشت سر بگذارند.

او افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتند، مشکل اصلی این نخواهد بود که آمریکا فقط استفاده امنیت ملی خود از این ابزار را در آینده محدود کرده است، بلکه مشکل نسبتا بزرگ تری وجود دارد و آن این است که آمریکا منافع اقتصادی خود را به عنوان مرکزیت بین المللی اقتصاد جهانی، از دست خواهد داد. و من فکر می کنم که ما هنوز به طور کامل متوجه نشده ایم که اگر مردم نخواهند که پول هایشان را در اینجا بگذارند، چه اتفاقی خواهد افتاد. من فکر می کنم این مشکل بلند مدت است، اما قطعا مساله ای است که بخاطر اتخاذ انواع سیاست های تفرقه انگیز توسط این دولت، تبدیل به امر خطرناکی خواهد شد.

برگرفته از سایت: www.theatlantic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.