سلامت روان در سفر (بخش دوم)

یکی از لذت بخش ترین تفریحات سفر است. در عین حال سفر به دلیل شرایط خاصش می تواند فرد را با برخی مشکلات روانی روبرو نماید.در بخش اول این نوشتار به برخی نکات در جهت تأمین و حفظ سلامت روان پرداختیم، در ادامه به برخی نکات دیگر اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
سلامت روان در سفر (بخش دوم)
سفر لازمه یک جسم و روان سالم است. 
 
چکیده: یکی از لذت بخش ترین تفریحات سفر است. در عین حال سفر به دلیل شرایط خاصش می تواند فرد را با برخی مشکلات روانی روبرو نماید. با رعایت برخی نکات ساده می توانید آفت ها و آسیب های ناشی از سفر را به حداقل رسانده و بیشترین لذت را ببرید. در بخش اول این نوشتار به برخی نکات در جهت تأمین و حفظ سلامت روان پرداختیم، در ادامه به برخی نکات دیگر اشاره خواهیم کرد.

تعداد کلمات 1093/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
سلامت روان در سفر (بخش دوم)

2. برنامه درمانی خود را در سفر دنبال کنید.

 
الف. قبل از سفر با پزشک خود ملاقات کنید. به چندین دلیل بهتر است قضیه سفر خود را با پزشکتان در میان بگذارید. پزشک می تواند به شما بگوید در سفر، دریافت چه خدمات درمانی ضروری است و دریافت کدام خدمات را می توانید به پس از سفر موکول کنید. همچنین پزشک می تواند محل مراکز درمانی در مقصد را به شما معرفی کند.
 
ب. مصرف داروهای خود را ادامه دهید. اگر به خاطر یک مشکل مرتبط با سلامت روان دارو مصرف می کنید، لازم است مصرف داروهایتان را مطابق تجویز پزشک ادامه دهید. ممکن است هیجان و آرامش سفر موجب شود احساس کنید دیگر نیازی به مصرف دارو ندارد. اما باید بدانید که تغییر در داروها ممکن است موجب مشکلات روانی و دیگر عوارض جانبی گردد.
  • به منظور مصرف صحیح دارو در وقت مناسب، اختلاف ساعت محل زندگی و مقدصدتان را در نظر بگیرید.
  • قبل از سفر مطمئن شوید تمام داروهای مورد نیازتان را به اندازه کافی همراه خود دارید.
  • قبل از سفر از پلیس فرودگاه در مورد مجاز بودن حمل داروهایتان پرس و جو کنید.
 
ج. خدمات درمانی را در مقصد دریافت کنید. اگر سفری طولانی در پیش دارید، و یا روانپزشکتان پیشنهاد می کند، بهتر است در مقصد نیز تحت نظر یک متخصص سلامت روان قرار بگیرید. دسترسی به درمانگر و یا دیگر اشکال درمانی می تواند از احتمال بروز مشکل در طول سفر، بکاهد.
  • از پزشک خود بخواهید تا یک رواندرمانگر مطمئن و متخصص را در شهر مقصدتان معرفی کند.
  • از او بخواهید تا مدارک و اسناد مورد نیاز برای ارائه به رواندرمانگر را در اختیارتان بگذارد.
 
د. در گروه درمانی های محلی در شهر مقصد شرکت کنید. شرکت در گروه های درمانی ایده ای خوب است که علاوه بر آشنایی شما با دیگر افراد، کمک می کند تا با استرس ناشی از سفر و دیگر مشکلات روانی، مقابله کنید. افراد شرکت کننده در گروه های حمایتی می توانند به عنوان همدم و همراه در کنارتان باشند. همچنین این افراد می توانند به شما راهبردهایی را ارائه دهند تا به کمک آن ها بتوانید بر مشکلات ناشی از سفر فائق آیید.
 
ه. از مصرف مواد مخدر و الکل اجتناب کنید. ممکن است وقتی سفر می کنید احساس کنید مصرف الکل و یا مواد مخدر می تواند شما را آرام سازد. همچنین ممکن است این کار بنا بر مقررات کشور مقصد کاملاً قانونی باشد. ولی در هر حال باید مراقب تأثیر این مواد بر سلامت روانتان باشید. ممکن است الکل و مواد مخدر با داروهای شما تداخل داشته باشند. همچنین این مواد با تغییر در ادراک و عملکردتان ممکن است خطراتی را برایتان ایجاد کنند. از سوی دیگر مصرف الکل و مواد مخدر ممکن است موجب عود مشلات روانی گردد.  
  • سعی کنید در طول سفر به جای مصرف الکل و مواد مخدر از تفریحات سالم لذت ببرید.

3. از سفرتان بیشترین بهره و استفاده را ببرید.

 
الف. آرامش داشته و استراحت کنید. احتمالا شما نیز مانند بیشتر افراد در زندگی خود مسئولیت ها و وظایف مختلفی دارید. در طول سفر نیز ممکن است همان استرس ها را داشته باشید و بخواهید که هر کاری را انجام داده، هر جا رفته و هر چیزی را ببینید. اگر چنین روحیه ای داشته باشید، ممکن است اوضاع استرستان حتی بیشتر از خانه و محل زندگی تان شود. از فرصت پیش آمده از سفر استفاده کرده و تا می توانید استراحت کرده و آرامش داشته باشید. دور کردن استرس از خود و آرامش داشتن سلامت روانتان را تضمن خواهد کرد.
  • از فرصت سفر استفاده کرده و گاهی اوقات چرتی کوتاه بزنید، کتاب یا مجله مورد علاقه تان را مطالعه کنید و یا با آرامش کامل در شهر چرخی بزنید.
  • در سفرهای کاری، زمانی را به آماده شدن پرداخته و با آرامش تمام در جلسات و مذاکرات شرکت کنید.
  • به تأثیر تغییر منطقه زمانی توجه کنید و از سازگار شدن بدنتان با ساعت آن منطقه اطمینان یابید.

ب. هوای خودتان را داشته باشید! وقتی از خانه دور می شوید طبیعی است که احساس خاصی را تجربه کنید. در حقیقت این احساس متفاوت و متمایز به خودی خود مشکلی ندارد. اگر سعی کنید در سفر اندکی به خودتان برسید، عزت نفس، خلق و همچنین نگاهتان به زندگی تغییر خواهد کرد. به عبارت دیگر از لحاظ روانی سالم خواهید ماند. بنابراین در طول سفر به هر شکل ممکن به خودتان برسید.
  • در طول سفر یک لباس و مدل موی جدید را امتحان کنید.
  • خودتان را به یک غذا یا دسر خاص و یا یک غذای محلی دعوت کنید! البته سعی کنید غذای سالم مصرف کنید.
 
ج. روابطتان را تقویت کنید. اگر خوش شانس باشید و همسفرتان همسر محبوب و یا دوست مورد علاقه تان باشد، از فرصت سفر برای تقویت روابط خود استفاده کنید. می توانید در سفرتان به دور از دغدغه های روزمره به بالا بردن کیفیت تعاملاتتان بپردازید. سفر می تواند فرصتی باشد تا از هر گونه تنش در روابطتان بکاهید. به واسطه کاهش تنش، استرس هایتان نیز کاهش یافته و سلامت روانتان بهبود خواهد یافت.
  • به عنوان مثال اگر روابطتان با فرزند نوجوانتان تیره شده، می توانید از فرصت سفر استفاده کرده و در مورد تعارضاتتان صحبت کرده و روابط جدیدی با فرزندتان برقرار کنید.
  • می توانید در طول سفر نگرانی های خود را با همسفرتان در میان بگذارید. مطمئن باشید که آن ها می توانند برای حل مشکلتان پیشنهادات خوبی را مطرح کنند.

د. قدرشناسی و سپاسگذاری خود را افزایش دهید. ممکن است زندگی روزمره موجب شود که از سپاسگذاری در مورد بسیاری از داشته هایتان غفلت کنید. تحقیقات نشان داده اند سپاسگذار بودن نسبت به داشته ها موجب بهبود سلامت روان و نگاه مثبت فرد نسبت به خود و زندگی می گردد. سفر کردن یکی از بهترین راه هاست تا با نگاهی به پشت سر خود به تمام نعمت ها و داشته هایمان توجه کرده و سپاسگذار باشیم.
  • در طول سفر به کوچکترین اتفاق و داشته مثبت توجه کرده و سپاسگذار باشید. مثلاً وقتی قطارتان بدون تأخیر و به موقع حرکت کرد، به خاطر آن خوشحال بوده و شکر کنید.
  • یا برای مثال، ممکن است امکاناتی که در هتل محل اقامتتان دارید را با امکانات خانه مقایسه کرده و به خاطر این امکانات شکر و سپاس نمایید.

 

منبع: سایت wikihow


مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

 

بیشتر بخوانید :
سلامت روان در سفر (بخش اول)
چگونه برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنیم؟ (بخش اول)
فرمول لذت بردن از تعطیلات
12 پیشنهاد برای اوقات فراغت
تعطیلات و اوقات فراغت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.