مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش دوم)

مهارت های صحبت کردن برای جلو افتادن در یک محیط حرفه ای ، بسیار مهم است , چه ما به یک مخاطب ارائه رسمی بدهیم , چه یک گفت و گوی ساده با رئیس مان برای توضیح داشته باشیم . ترس از سخنرانی عمومی یک چیز بسیار واقعی است ؛ در یک رتبه بندی به طور متوسط ترس افراد از سخنرانی عمومی بیشتر از مرگ است حقیقت این است که این ترس می تواند به زندگی حرفه ای و شخصی شما آسیب برساند.
جمعه، 25 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش دوم)
وقتی استرس را از خودتان دور می کنید و آرام می شوید، بدن تان را تسکین می دهید که باعث می شود کمتر تنش داشته باشید.
 
چکیده : مهارت های صحبت کردن برای جلو افتادن در یک محیط حرفه ای ، بسیار مهم است , چه ما به یک مخاطب ارائه رسمی بدهیم , چه یک گفت و گوی ساده با رئیس مان برای توضیح داشته باشیم . ترس از سخنرانی عمومی یک چیز بسیار واقعی است ؛ در یک رتبه بندی به طور متوسط ترس افراد از سخنرانی عمومی بیشتر از مرگ است حقیقت این است که این ترس می تواند به زندگی حرفه ای و شخصی شما آسیب برساند. 

تعداد کلمات 1316 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش دوم)
14.یک موضوع را انتخاب کنید که واقعا به آن اهمیت می دهید:

چگونه یک موضوع را انتخاب کنید که واقعا به آن اهمیت می دهید: این موضوع باید بر روی شما تاثیر غیر مستقیم بگذارد. شما می خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید پس به شدت ، احساس می کنید که دیگران می توانند از دانش شما بهره مند شوند . شما می توانید از ته قلب صحبت کنید. و وقتی درباره چیزی با اشتیاق صحبت می کنید , احساس راحت تری دارید.
 

15.برای هر صحبتی که می کنید 100کلمه را بدانید:

ارنست همینگوی نوشت: برای نوشتن خوب, شما باید برای هرکلمه ای که می نویسید در مورد موضوع آن 100 کلمه بلد باشید درغیر این صورت , خواننده می داند که این نوشتار درست نیست. من شخصا احساس می کنم که در صحبت کردن باید برای هر صحبتی که می کنید 100 کلمه را بلد باشید . در غیر این صورت , مخاطبان شما حس می کنند که شما واقعا نمی دانید درمورد چه چیزی صحبت می کنید.
 

16.روی سخنرانی تمرکز کنید نه روی مخاطبان :

با استفاده از  سه مرحله زیر می توانید تمرکز خود را حفظ کنید:

گام 1: بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید
قبل از حضور در جمع مخاطبین سخنرانی، بر تنفس عمیق تمرکز کنید و با استفاده از دریچه دیاگرام سعی کنید هوا را به تمام شش های خود برسانید. سعی کنید به صورت آگاهانه به بدن خود فشار بیاورید. به تنفس آرام و عمیق ادامه دهید به طوری که بتوانید فشار را بر بدن خود احساس کنید. با استفاده از انگشتان پا نیز به حرکت ماهیچه ها توجه داشته و در صورتی که در ماهیچه های خود فشاری احساس کردید، با منقبض و منبسط کردن آنها، این فشار را آزاد کنید.

گام 2: نقطه مرکزی بدن خود را بیابید
مرکز فیزیکی جاذبه بدن خود را بیابید. سعی کنید که مرکز تعادل بدن خود را بدانید. در صورتی که به این قسمت بدن تمرکز داشته باشید، احساس ثبات و آرامش به شما دست می دهد. زمانی که استرسی به شما دست می دهد، سعی کنید به مرکز بدن خود توجه داشته باشید تا حس تعادل و کنترل به شما دست دهد. وقتی توانستید این قسمت را پیدا کنید، حداقل پنج بار نفس عمیق بکشید. به تمرکز بر آن ادامه دهید تا تعادل و ثبات بدن خود را احساس کنید.

گام سوم: جریان انرژی بدن خود را به سمت مناسبی جهت دهی کنید.
در گام آخر، چند دقیقه قبل از شروع صحبت و حضورتان در جمع سعی کنید که انرژی خود را به کانال مناسبی برای رسیدن به اهداف خود جهت دهی کنید. در واقع به همه انرژی بدن خود توجه داشته، به طوری که احساس کنید که انرژی در مرکز بدن شما جریان داردبرای مثال در ذهن خود تصویر سازی کنید که این انرژی به صورت نیرویی مانند توپ یا بالونی در بدن شما جریان دارد. سعی کنید که افکار منفی را با استفاده از قدرت تصور از خودتان دور کنید. و با هر بار تنفس به خودتان تلقین کنید که افکار منفی از شما دور شده اند.در تنفس بعدی، به افکار مثبت توجه کنید و از جمله های مثبت و تایید مانند« ازعهده این کار بر می آیم» و یا «ارائه بسیار خوبی خواهم داشت»، هنگامی که تنش را احساس می کنید، استفاده کنید. یا حتی می توانید کلماتی مانند «موفقیت» و یا «اعتماد به نفس» را برای خود تکرار کنید
 

17.آرام باشید و ترس از سخنرانی عمومی را فراموش کنید:

وقتی استرس را از خودتان دور می کنید و آرام می شوید، بدن تان را تسکین می دهید که باعث می شود کمتر تنش داشته باشید.
 

18.بیش از حد به واکنش مخاطبان فکر نکنید:

در بین مخاطبان همیشه افرادی وجود دارند که با تلفن صحبت می کنند و یا خمیازه می کشند به یاد داشته باشید که همیشه افرادی وجود دارند که خسته و بی حوصله هستند .هیچ کدام از این مخاطبان , شخصا هیچ واکنشی در باره ی کاری که انجام می دهید ندارند.
 

19.از تند صحبت کردن خودداری کنید:

تند صحبت کردن ، در طول سخنرانی با الگو و ریتم تنفسی شما تداخل دارد اگر شما تند صحبت کنید ، کمتر نفس می کشید و احساس تنگی نفس باعث ترس و اضطراب شما می شود .تمرین کنید که آهسته صحبت کنید. این به شما کمک می کند که بیشتر آرام باشید.
 

20.انرژی عصبی تان را طوری بسازید که برای شما کار کند:

یاد بگیرید که انرژی عصبی خود را به انرژی مثبت تبدیل کنید عصبی بودن ، یک نوع از آدرنالین است که شما می توانید آن را به شیوه مثبت استفاده کنید که ارائه ای با هیجان و پرانرژی در طول سخنرانی عمومی داشته باشید.
 

21.برای یک سخنرانی خوب زمان تان را صرف کنید و هر هزینه ایی را بپردازید:

اکنون تصمیم بگیرید که می خواهید خوب صحبت کردن را یاد بگیرید برای رسیدن به هدف خود حاضر شوید که هر هزینه ایی را بپردازید و به هر جایی بروید ؛ من افرادی را دیده ام که با غلبه بر ترس از سخنرانی خود, در شغل شان از دیگران جلو زده اند و پیشرفت کرده اند در بلند مدت شما در شغل تان بهتر و بهتر خواهید شد.
 

22. پنج دقیقه در روز مدیتیشن کنید:

 مدیتیشن راه خوبی برای آرام کردن ذهن و حضور ذهن در لحظه هست. این کار در طول سخنرانی باعث کاهش اضطراب شما می‌شود. در عوض روی کاری که در حال انجامش هستید تمرکز خواهید کرد. سعی کنید از این روش مدیتیشن ساده استفاده کنید:
صندلی یا نیمکت راحتی در نقطه‌ای آرام که باعث مختل شدن شما نمی‌شود پیدا کنید.
بدن‌تان را آرام کنید و چشم‌های تان را ببندید.
تنفس عمیق را شروع کنید، به 4 شماره هوا را استنشاق و به 4 شماره آن را خارج کنید. ذهن‌تان را روی تنفس‌تان متمرکز کنید.
وقتی ذهن‌تان شروع به منحرف شدن کرد، وجود این افکار را پذیرفته و رهای شان کنید. تمرکزتان را روی تنفس‌تان برگردانید. دم و بازدم.
این تمرین مدیتیشن را به مدت 10 دقیقه و هر روز برای کاهش اضطراب‌تان انجام دهید. مطمئن شوید صبح روز سخنرانی هم حتماً این تمرین را انجام دهید.
 

23.در کارتان احساس افتخار کنید:

موفقیت های خود را تشخیص دهید و بدانید که قوی ترین منتقد شما, خودتان هستید . هنگامی که یک سخنرانی را تمام می کنید و یا یک سخنرانی را ارائه میدهید به آرامی پشت خودتان را نوازش کنید شما به ترس تان غلبه کردید و انجامش دادید , به خودتان افتخار کنید.
 

24.برنامه ای برای بهبود گفتار بعدی خود داشته باشید :

تمرین ، باعث بهترشدن می شود , اگر یک فیلم از سخنرانی شما وجود داشته باشد , آن را تماشا کنید و درمورد اینکه چگونه در دفعه بعد بهتر عمل کنید نکته برداری کنید.
 

فکر می کنید آن را چگونه انجام دادید؟

•    آیا مناطقی وجود دارد که فکرکنید بهبود یافته است؟
•    آیا چهره شما سخت و یا عجیب و غریب به نظر می رسد؟
•    آیا از پاورپوینت به نفع خود استفاده کرده اید؟ کمک کرد؟
•    آیا اغلب از"اووم" استفاده می کردید؟
•    ریتم شما چگونه بود؟
 
منبع : سایت نمناک

بیشتر بخوانید :
مهارت های دستیابی به سخنرانی بدون استرس (بخش اول)
نحوه ی سخنرانی با اعتماد به نفس را بیاموزید
آموختن مهارت های ارائه مطلب و سخنرانی
راهکارهایی برای تقویت فن بیان
7 دستور برای یک سخنرانی موفق
نحوه ایراد یک سخنرانی قانع کننده​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.