ماجرای خبرنگار معروفی که گزارش‌های دروغین می‌نوشت!

این خبرنگار 33 ساله آلمانی ضربه ای شدید به اعتبار نشریه "اشپیگل" آلمان وارد کرده است. بر اساس اعلام اشپیگل،دستکم یک چهارم گزارش های او بر مبنای داستان سرایی های دروغین تنظیم شده است.
پنجشنبه، 29 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجرای خبرنگار معروفی که گزارش‌های دروغین می‌نوشت!
این خبرنگار 33 ساله آلمانی ضربه ای شدید به اعتبار نشریه "اشپیگل" آلمان وارد کرده است. بر اساس اعلام اشپیگل،دستکم یک چهارم گزارش های او بر مبنای داستان سرایی های دروغین تنظیم شده است.

نشریه آلمانی "اشپیگل" یکی از سرشناس‌ترین خبرنگاران گزارش‌های تحقیقی خود را به خاطر نوشتن گزارش‌های دروغین بر اساس مصاحبه‌های غیرواقعی، اخراج کرده است.

به گزارش راسخون به نقل از عصرایران، این هفته‌نامه معتبر آلمانی دیروز اعلام کرد " کلاوس ریلوتیوس" خبرنگار مشهور خود را به خاطر نوشتن گزارش‌های ساختگی و دروغین اخراج کرده و کمیته‌ای داخلی برای بررسی گزارش‌های دروغین این خبرنگار تشکیل داده است.

بر اساس اعلام اشپیگل، 14 مورد از 60 گزارشی که از سوی این خبرنگار در نشریه چاپی یا نسخه آنلاین این هفته‌نامه آلمانی منتشر شده، بر اساس روایت‌ها و مصاحبه‌های دروغین تنظیم شده است.

اخراج این خبرنگار 33 ساله آلمانی در حالی است که او جوایز خبرنگاری مختلفی را طی سال‌های گذشته از آن خود کرده بود؛ از جمله این جوایز، جایزه بهترین خبرنگار تحقیقی سال 2014 از "سی‌ان‌ان" بوده است. او مدت 7 سال یکی از خبرنگاران بارز گزارش‌های تحقیقی اشپیگل بوده است.

او همچنین در اوایل ماه جاری میلادی جایزه بهترین خبرنگار آلمان را دریافت کرد. بهانه دریافت این جایزه گزارشی بود که او از ماجرای یک پسر جوان سوری تهیه کرده بود. اعضای هیات منصفه اعطای این جایزه، گزارش او درباره جوان سوری را به خاطر وجود مشخصاتی چون"روان بودن، استفاده از اشعار و نیز ارتباط با سوژه" شایسته تجلیل دانسته بودند.

اما پس از دریافت آن جایزه معلوم شد گزارش‌های این خبرنگار آلمانی در بهترین حالت متکی به منابع مبهم است و در بسیاری از موارد ساختگی است.

ماجرای این خبرنگار آلمانی از زمانی لو رفت که او به همراه " خوان مورنو" یک همکار دیگر خود از مهاجران مرز مکزیک و ایالات متحده آمریکا گزارشی تهیه کرد که در ماه نوامبر گذشته به چاپ رسید.

پیگیری "  ماجرا درباره منابع مصاحبه‌های "ریلوتیوس" از سوی "مورنو" نشان داد که او با دو شخصیتی که در گزارش با آنها گفتگو کرده، هیچ مصاحبه‌ای نداشته است و آن مصاحبه‌ها را به صورت ساختگی تنظیم کرده است.  

بررسی‌های بیشتر هیات تحقیق اشپیگل نشان داد او دستکم در 14 مورد از 60 گزارشی که طی سال‌های گذشته به چاپ رسانده از خودش داستان‌سرایی کرده است از جمله  گزارشی درباره یک زندانی یمنی زندان "گوانتانامو" و نیز گزارشی درباره " کالین کپرنیک" ستاره فوتبال آمریکایی که ماجرای برنخاستن او هنگام پخش سرود ملی آمریکا جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا به پا کرد.

اشپیگل از هفته نامه‌های معتبر آلمان و جهان است که تیراژ چاپی- هفتگی آن افزون بر 725 هزار  نسخه است و بیش از 6 میلیون مشترک اینترنتی دارد.



 

مطالب مرتبط
سخنان آیت‌الله سبحانی درباره مطالب مطرح‌شده در دیدار ایشان با ناشران
"سرباز کوچک امام(ره)" چطور قهرمان ۸۰ میلیون ایرانی شد؟
«محمدحسین لطیفی» مجری برنامه هفت می‌شود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.