راهکارهایی برای مقابله با استرس

استرس یک امر فراگیر شده در این دنیای ماشینی و کسانی که برای درمان خودشان به قرص پناه می‌برند، بدانند که این قرص ها تاثیر کمی دارد و آن چیزی که تاثیر فوق العاده ای دارد، توکل بر خداوند است . با ما همراه باشید .
جمعه، 7 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای مقابله با استرس
با تنظیم وقت و قرار دادن یک ساعت خاصی در طول روز برای ورزش کردن، به جنگ استرس و اضطراب بروید.
 
چکیده: استرس یک امر فراگیر شده در این دنیای ماشینی و کسانی که برای درمان خودشان به قرص پناه می‌برند، بدانند که این قرص ها تاثیر کمی دارد و آن چیزی که تاثیر فوق العاده ای دارد، توکل بر خداوند است . با ما همراه باشید .

تعداد کلمات 1053 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای مقابله با استرس
سجاد رستمی چورتی

مقدمه

اگر به دنبال این هستید که استرس چگونه بوجود می‌آید و برخاسته از چه عواملی است، می توان به چند نمونه از استرس زا ها اشاره کرد؛ 
(بعضی استرس زا ها برخاسته از محیط فیزیکی هستند مثلا؛ کوچک بودن خانه یا سرد و گرم بودن محیط. 
بعضی دیگر از استرس زا ها اجتماعی هستند مثلا حضور افراد عصبانی و پرخاشگر، یا سر و کار داشتن با افرادی که سخت می‌توانند منظورشان را برسانند. 
دسته ای دیگر از استرس زا ها، سازمانی هستند مثل؛ تعارض میان واحد ها یا کمبود زمان برای انجام کارها. 
غیر از عوامل بیرونی، آن چیزی که بیشترین نقش را دارد (گفت و گو با خود)انتظاراتی که خودمان برای خودمان بوجود می‌آوریم) [1] 

بعضی از افراد از خودشان انتظاراتی دارند یا پیش زمینه های برای خودشان درست می‌کنند و اگر نتوانند آنها را انجام دهند، در وجودشان استرس ایجاد می‌شود که چرا من نتوانستم فلان عمل را به خوبی انجام بدهم یا اینکه چرا همه ای مردم از من راضی نیستند. این دسته از افراد باید بدانند، دنیا زودتر از آن چیزی که فکرشو می‌کنند تمام می‌شود، پس قدر زندگی را بدانید و شاد باشید .
 

عوارض استرس روی بدن و سلامت

عوارض های استرس بر روی جسم عبارت اند از؛ زیاد شدن ضربان قلب، سخت شدن تنفس و نیاز به اکسیژن زیاد، فشار خون بالا، در بعضی ها هم ایجاد سردرد و معده درد می‌کند. 
اینها یک مقدار از نشانه های است که دکتر ها و اطباء بیان کردند. 
 

علامت استرس روی روح و روان

بیشترین آسیبی را که استرس وارد می‌کند، بر روح و روان شخص است که فرد را دچار عصبانیت، اضطراب، دلشوره، افسردگی، حساسیت، حتی باعث از دست دادن اعتماد به نفس می‌شود. 
نکته : اگر جلوی استرس را نگیریم و آن را مدیریت نکنیم، باید منتظر عواقب بدتر باشیم. 
اینکه بعضی ها می‌گویند نمی‌شود بر استرس غلبه کرد، حرف اشتباهی است. 
با راهکارهای که در اینجا بیان می کنیم، اگر بیشترین مشکلات را دنیا مامور بکند که بر شما استرس وارد کند، نمی‌تواند موفق شود چون شما با انجام این کارها دارای روحی قوی می شوید. 

راهکارهای مقابله با استرس

1. توکل بر خداوند

با توکل بر خداوند دارای آرامشی می‌شویم که طوفان دنیا هم نمی‌تواند بر شما غلبه کند. شاید هنگام خواندن مطلب بگویید مگر می‌شود هنگام استرس و اضطراب، آرامش خود را حفظ کرده و یا خدا باشیم، این حرف ها شعاری بیش نیست. 
یک مثال میزنم، کسی که توی سخت ترین مشکلات دنیایی یعنی ازدست دادن برادر، پسر، برادر زاده، اسارت، برای ما به این اندازه که مشکلات وجود ندارد، بله درست حدس زدید، منظورم به حضرت زینب است که توی همه این مشکلات در مجلس یزید، جمله ای از حضرت می‌شنویم که نشانه ای اوج توکل به خداوند است، می‌فرماید؛ ما رایت الا جمیلا، من به غیر از زیبای چیزی ندیدم. 
چرا حضرت زینب، مثل بسیاری از مردم، شکوه نکرد؟ چرا خانم، آرامش داشتن؟ جوابش چیزی جز اعتماد و توکل به خداوند منان نیست. 
نکته؛ بدانیم در این دنیای ماشینی که روز به روز باعث افزایش استرس می‌شود و قرص های که استفاده می کنیم، عملا درمان مقطعی مشکل است و هرگاه درمان قطع شود علائم بیماری مجددا بروز خواهد کرد، از جاده ای الهی انحراف پیدا نکنیم و در مسیر مستقیم باشیم تا دچار حملات روحی و روانی نشویم. 
 

2. استرس ناشی از رفتار دیگران را کم کن

( بر آن شو که خطاها و خرابکاری های دیگران را نادیده بگیری و در انتخاب افراد دقت کن که انقدر ارزش داشته باشند که برایشان انرژی صرف کنی و در برابر افرادی که نمی‌توانی هیچ اقدامی انجام بدهی و آنها را نمی‌توانی بیدار کنی سعی کن، خودت را بیدار نگه داشته باشی و از خودت مواظبت کنی) [2]
 

3. ورزش کردن

با تنظیم وقت و قرار دادن یک ساعت خاصی در طول روز برای ورزش کردن، به جنگ استرس و اضطراب بروید چون کسی که ورزش منظم داشته باشد، دارای روحیه ای قوی می‌شود و اتفاقات، تاثیر زیادی روی او ندارد. 
 

(4. نگرش مثبتی را در خودتان القا کنید

 به خودتان تلقین نکنید که نمی‌توانید از عهده ی کار برآید.
 

5. در مورد همه چیز یک حس شوخ طبعی داشته باشید

 چون شوخ طبعی تنش و اضطراب را کاهش می‌دهد و فشار های عصبی را هم از بین می‌برد) [3]
 

نکته آخر

این را هم افراد استرسی بدانند که وقتی استرس بتواند غلبه کند، شخص توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست خواهد داد و به مرور زمان، آدم منزوی و تنهای می‌شود که از حضور در جمع ها ترس دارد و توانایی های ذاتی آنها به مرور از بین خواهد رفت و تبدیل به یک شخص ضعیف می‌شود. 
پس عزیزان من بیایید با تمرین و توکل به خداوند منان، با این استرس خود مقابله کنیم و طعم شیرین زندگی را بچشیم و بدانیم احساسات شما در مرحله ی اول تحت اختیار خود شماست اگر ما نخواهیم، کسی نمی‌تواند در روح ما رسوخ کند و باعث اذیت ما بشود. سعی کنید قوی باشید چون فرد قوی بهتر می‌تواند از عهده ای پریشان حالی و استرس های زندگی روزانه خود به بهترین شکل ممکن برآید، فردی از همه قوی تر است که توکلش به خداوند بیشتر باشد و کارهای خودش را به خداوند واگذار کند نه به خلق او. موفق باشید.

پاورقی :
[1] لیندا براون، دبورا هال، جان بلانکشیپ. راهنمای استرس. مترجم، مهناز خزائیلی. چاپ اول چاپ غزال تهران: نشرنی، 1392، صفحه 24 و 25
[2] دکتر کنفوردند، مترجم هما احمدی، استرس را سرکوب کن، نیکا چاپ، صحافی منصوری، تهران: ناشر درسا. صفحه 229
[3] حمید رضا اشرفی، استرس و افسردگی، چاپ هشتم تهران؛ انتشارات پلیکان، 1388

منبع :
لیندا براون، دبورا هال، جان بلانکشیپ. راهنمای استرس. مترجم، مهناز خزائیلی. چاپ غزال تهران: نشرنی، 1392
دکتر کنفوردند، استرس را سرکوب کن، مترجم هما احمدی، نیکا چاپ، صحافی منصوری، تهران: ناشر درسا
حمید رضا اشرفی، استرس و افسردگی، چاپ هشتم ، تهران: پلیکان، 1388

بیشتر بخوانید :
برای داشتن زندگی بدون استرس، کوشاتر باشید
از استرس رها شوید
قدم به قدم با استرس خود مقابله کنید
منشأ استرس خود را شناسایی کنید
7 گام برای کاهش اضطراب در زندگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.