درمان سریع سرماخوردگی (بخش دوم)

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایعی است که در تمام فصول سال و بویژه فصل های سرد سال افراد زیادی را درگیر می کند. این بیماری اگرچه معمولا ًخطری جدی برای سلامتی افراد ندارد، اما در بیشتر موارد بسیار آزاد دهنده است. در بخش اول این مقاله راهکارهایی را برای بهبود سریع تر این بیماری ذکر کردیم، در ادامه به برخی راه های دیگر اشاره می کنیم.
شنبه، 8 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
درمان سریع سرماخوردگی (بخش دوم)
نعناع فلفلی حاوی منتول بوده و یک ضد احتقان عالی محسوب می شود. 
 
چکیده: سرماخوردگی یکی از بیماری های شایعی است که در تمام فصول سال و بویژه فصل های سرد سال افراد زیادی را درگیر می کند. این بیماری اگرچه معمولا ًخطری جدی برای سلامتی افراد ندارد، اما در بیشتر موارد بسیار آزاد دهنده است. در بخش اول این مقاله راهکارهایی را برای بهبود سریع تر این بیماری ذکر کردیم، در ادامه به برخی راه های دیگر اشاره می کنیم.

تعداد کلمات 1130 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 درمان سریع سرماخوردگی (بخش دوم)

2. از درمان های طبیعی استفاده کنید.

الف. عصاره آقطی سیاه[1] مصرف کنید. این گیاه به صورت وسیع در صنعت داروسازی استفاده می شود. این گیاه قادر است احتقان و دیگر علائم بیماری های تنفسی را کاهش دهد. آقطی سیاه که دارای خواص و ویژگی های ضد التهابی و ضد ویروسی است، می تواند با سرماخوردگی بجنگد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.  
عصاره آقطی سیاه در قالب شربت، قرص و کپسول در بیشتر داروخانه ها و عطاری ها یافت می شود.
می توانید با گل های آقطی، دمنوش درست کرده و میل کنید. برای تهیه دمنوش آقطی کافی است که 3 تا 5 گرم گل خشک را در یک لیوان آب ریخته و به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. سپس دمنوش آماده شده را از صافی عبور داده و میل کنید. این دمنوش را می توانید تا 3 بار در روز میل کنید.
از مصرف طولانی مدت آقطی، بدون مشورت پزشک خودداری کنید. همچنین لازم به ذکر است این گیاه مانند هر داروی گیاهی دیگری ممکن است دارای عوارضی باشد، مثلاً ممکن است مصرف این دارو برای زنان باردار، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و مبتلایان به فشار خون پایین، مضر باشد.
همچنین افرادی که داروهای دیابت، ملین، شیمی درمانی و یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، لازم است قبل از مصرف آقطی با پزشک خود مشورت کنند.
از مصرف آقطی نارس و یا خام خودداری کنید، چرا که احتمال سمی بودن آن وجود دارد.
 
ب. اُکالیپتوس را امتحان کنید. اکالیپتوس دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و از بدن در برابر رادیکاهای آزاد (مولکول هایی که به سلول ها آسیب می رسانند) مراقبت می کند. ماده فعال موجود در اکالیپتوس سینئول نام دارد که مانند اکسپتورانت عمل کرده و با عفونت های دستگاه تنفسی مبارزه نموده و به کاهش سرفه کمک می کند. این داروی گیاهی را می توانید در قالب قرص و شربت و مایع مخصوص بخور، از داروخانه ها و مراکز معتبر تهیه کنید. دقت کنید که اسانسی که جهت بخور در داروخانه ها عرضه می شود به هیچ وجه خوراکی نبوده و مصرف خوراکی آن به شدت خطرناک است، پس به خاطر شباهت آن با شیشه داروهای خوراکی، هرگز این محصول را در کنار دیگر داروهای خوراکی خود قرار ندهید.
پمادهای حاوی روغن اکالیپتوس نیز می توانند به اطراف بینی و سینه مالیده شده تا ضمن تسکین احتقان، موجب نرم شدن اخلاط و خالی شدن آن ها گردند.
همچنین می توانید با برگ های تازه و یا خشک اکالیپتوس دمنوشی گرم تهیه کرده و برای تسکین درد گلو، میل نمایید. برای تهیه دمنوش اکالیپتوس، بین 2 تا 4 گرم برگ خشک اکالیپتوس را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. این دمنوش را می توانید تا 3 بار در روز میل کنید. توجه کنید که اکالیپتوس نیز مانند هر داروی دیگر عوارض و محدودیت هایی دارد، نوشیدن این دمنوش برای خانمها در دوران بارداری و شیردهی و همچنین کودکان منع شده است.
مصرف بیش از اندازه این دمنوش ممکن است باعث ورم معده، روده و کلیه شود. پس اگر دچار ناراحتی کبد و یا التهاب روده و یا مجرای صفراوی می باشید از این دمنوش استفاده نکنید.
همچنین می توانید از اکالیپتوس برای غرغره کردن استفاده کنید، برای این منظور 2 تا 4 گرم برگ خشک اکالیپتوس را در یک لیوان آب گرم بریزید. سپس بین یک چهارم تا یک دوم نمک به آن اضافه کنید. محلول به دست آمده را به مدت 10 دقیقه در دهانتان بچرخانید.می توانید این کار را بعد از هر وعده غذایی و به منظور کاستن از درد گلو، تکرار کنید.
توجه نمایید که هرگز روغن اکالیپتوس را به صورت خوراکی مصرف نکنید چرا که می تواند سمی باشد. افراد مبتلا به آسم، تشنج، بیماری های کبد یا کلیه و یا فشار خون پایین نباید بدون مشورت با پزشک از اکالیپتوس استفاده کنند.
 
ج. نعناع فلفلی مصرف کنید. یکی از گیاهان پرکاربرد در درمان علائم سرماخوردگی نعناع فلفلی است. ماده مؤثره نعناع فلفلی عبارت است از منتول که یک ضد احتقان عالی محسوب می شود. منتول قادر است بلغم و اخلاط را در هم شکسته و دفع کند. همچنین نعناع فلفلی می تواند در تسکین درد گلو و سرفه مؤثر باشد. شما می توانید نعناع فلفلی را در قالب اسانس، قرص، عصاره، دمنوش و یا به صورت تازه مصرف کنید.
دمنوش نعناع فلفلی به درمان گلو درد کمک می کند. برای تهیه دمنوش، حدود 3 تا 4 گرم برگ خشک نعناع فلفلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد. اضافه کردن مقداری عسل به این دمنوش، به تسکین سرفه نیز کمک می کند.
هرگز اسانس نعناع را برای کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید. همچنین می توانید اسانس نعناع را برای رایحه درمانی و همچنین ماساژ دادن، استفاده کنید. توجه نمایید که اسانس نعناع فلفلی مصرف خوراکی ندارد.
 
د. عسل خام (حرارت ندیده) مصرف کنید. عسل حاوی عناصر ضد ویروسی بوده و سیستم ایمنی را تقویت می کند و از میان عسل ها، عسل خام بهترین نوع عسل محسوب می شود. عسل خام در دمای اتاق حالت جامد داشته و طعمش نسبت به عسل پاستوریزه قوی تر است.
اضافه کردن عسل و لیمو به دمنوش درد گلو را کم کرده و سرفه ها را کاهش می دهد.
به کودکان زیر یک سال عسل نخورانید.
 
ه. مصرف سرخارگل (اکیناسه) را در برنامه درمانی خود بگنجانید. سرخارگل قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگر چه مطالعات اثربخشی این گیاه را در درمان سرماخوردگی تأیید نمی کنند، اما امروزه سرخارگل یکی از داروهای طبیعی رایج در درمان سرماخوردگی محسوب می شود.
افرادی که داروهای خاص مانند برخی داروهای مختص بیماری های قلبی و داروهای ضد قارچ مصرف می کنند، نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند.
قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
و. سیر بخورید. به نظر می رسد سیر قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از سویی ممکن است خاصیت ضد ویروسی خفیفی نیز داشته باشد. برای تعیین اثربخشی سیر در درمان سرماخوردگی به مطالعات بیشتری نیاز داریم اما برخی مطالعات تأثیر بخشی آن را در درمان سرماخوردگی تأیید می کنند.
برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است روزانه 2 تا 4 حبه سیر مصرف کنید.

[1] آقطی سیاه در مناطقی از ایران انگور کولی و خمان کبیر نیز نامیده می‌شود درختچهای است که ارتفاع آن در نواحی مساعد به ۱۰ متر می‌رسد. این درختچه معمولاً در کنار جاده‌ها و حاشیه جنگل‌ها و در نواحی مرطوب و سایه‌دار می‌روید.
 
ادامه دارد....
منبع: سایت ویکی هاو
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
درمان سریع سرماخوردگی (بخش اول)
مدت زمان بهبودی از سرماخوردگی چقدر است؟
واقعیات و افسانه‌های موجود درباره‌ی سرماخوردگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.