مستند زخم صلیب

مستند زخم صلیب
زخم صلیب شهدای مسیحی سوریه، اثر محمدفرج صالحی
روایت فیلم زخم صلیب در مورد خانواده‌های شهدا در اصقیل‌بی، شهر کوچک مسیحی‌نشین در حاشیه استان حما در سوریه است.
تصویربرداری در این منطقه به سبب هم مرز بودن با استان ادلب که پایگاه اصلی تکفیری‌ها در سوریه بود، بسیار سخت و امنیتی بود که با کمک دوستان در سپاه قدس و همکاری حزب‌الله سوریه، این مهم انجام شد و توانستیم به مدت ۴ شبانه‌روز در این شهر بمانیم تا با مردمان شهر به گفت وگو بپردازیم.
از نکات جالب در این منطقه، تعداد زیاد شهدای مسیحی بود که مردم با افتخار از ایشان یاد می‌کردند؛ مردمان مسیحی‌نشین استان حما سوریه وقتی متوجه می‌شدند ما از ایران برای تصویربرداری و مستند‌سازی آمده‌ایم، بسیار گرم از ما استقبال می‌کردند. در طول کار سعی شد به خانواده‌های شهدا مسیحی نزدیک بشویم و با آنها گفت‌وگو کنیم.
مسیحیان سوریه هر ساله در روز معینی به دمشق و شهر ملولا سفر می‌کنند که در این ایام با هماهنگی‌های انجام شده توانستیم در این مراسم کنار خانوادهای شهدا مسیحی اصقیل‌بی باشیم و با آن‌ها از استان حما به پایتخت دمشق سفر کنیم.
مراوان اولین شهیدی بود که به ما معرفی شد تا به دیدار خانواده‌اش برویم. همه چیز برایمان ناشناخته بود. روبه‌رو شدن با خانواده‌ای که تازه عزیزشان را از دست داده‌اند، قاعدتاً پر از دلهره خواهد بود. وارد خانه‌ها که می‌شدیم با داستان و قصه‌های مختلف آشنا می‌شدیم،گاهی آن‌قدر خاطرات و قصه‌ها غم‌انگیز بود که صورتمان پر از اشک می‌شد تا حدی که دیگر تصویر در دوربین را نمی‌توانستیم ببینیم.
مستند زخم صلیب به کارگردانی محمدفرج صالحی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و به‌زودی از سیمای ملی نمایش داده خواهد شد. گفتنی است این مستند برای شرکت در جشنواره عمار به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.