همه آنچه که از رابطه جنسی پس از زایمان باید بدانید (بخش دوم)

در شش هفتۀ اول بعد از زایمان، شما به احتمال زیاد دچار خستگی شدید، دردهای مختلف بدن و گیجی هستید و بدن تان برای بهبود به زمان نیاز دارد. همچنین شما در هفت روز هفته در حال پاسخگویی یکسره به نیازهای نوزاد و مراقبت از او هستید و داشتن میل جنسی کم در هفته‌های اول پس از تولد نوزاد بسیار طبیعی است.
دوشنبه، 17 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که از رابطه جنسی پس از زایمان باید بدانید (بخش دوم)
در صورت امکان، زمانی را برای تنها بودن و رابطۀ جنسی کنار بگذارید.
 
چکیده : در شش هفتۀ اول بعد از زایمان، شما به احتمال زیاد دچار خستگی شدید، دردهای مختلف بدن و گیجی هستید و بدن تان برای بهبود به زمان نیاز دارد. همچنین شما در هفت روز هفته در حال پاسخگویی یکسره به نیازهای نوزاد و مراقبت از او هستید و داشتن میل جنسی کم در هفته‌های اول پس از تولد نوزاد بسیار طبیعی است.

تعداد کلمات 1022 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
همه آنچه که از رابطه جنسی پس از زایمان باید بدانید (بخش دوم)

تغییرات جسمی درونی و بیرونی بدن

برخی از مادران در دوران بارداری اضافه وزن پیدا می‌کنند. برای کم کردن این وزن بعد از زایمان به مدتی زمان نیاز است.ترک‌های پوست و در صورت سزارین، جای زخم عمل را هم به این مشکل اضافه کنید. تعجبی ندارد که بسیاری از زنان احساس خوبی نکنند، تمایلی به رابطۀ جنسی نداشته باشند و حتی به خاطر اندام فعلی خود کمی دلخور و آزرده شوند. اگر احساس جذابیت نمی‌کنید، می‌توانید از همسرتان بخواهید نیم ساعت در طول روز از فرزندتان مراقبت کند تا شما بتوانید ورزش کنید یا از او بخواهید در تهیۀ غذا‌های سالم‌تر به شما کمک کند. یکی از پیشنهاد‌های دیگر این است که لباس خواب‌هایی بخرید که با پوشیدن شان بیشتر احساس جذابیت کنید و قسمت‌هایی از بدن تان را که به نظرتان یک مشکل موقتی دارد بپوشانید.
یک مشکل جسمی دیگر این است که زایمان طبیعی باعث کشیدگی دیواره‌های واژن می‌شود که حس سایش و در نتیجه لذت جنسی را برای مدتی کمتر می‌کند. شاید مدتی طول بکشد تا عضلات این ناحیه به حالت اصلی خود برگردد. برای تقویت عضلات لگن تان، تمرینات کگل را انجام دهید. شل و رها کردن مکرر این عضلات به درمان سریع‌تر ناحیۀ پارگی واژن یا اپیزیوتومی نیز کمک می‌کند.
 

موانع احساسی برای شروع رابطۀ جنسی

اگر هنوز هم جدا از مسائل فیزیکی، با شروع مجدد رابطۀ جنسی مشکل دارید، شاید وقتش رسیده باشد که ببینید از لحاظ احساسی چه اتفاقی در رابطۀ شما افتاده است. از خودتان بپرسید چه چیزی باعث این همه احساس ناراحتی شده است که تمایل نداشته باشید با رابطۀ جنسی به همسرتان ابراز عشق کنید. یکی از موانع احساسی معمول، حس خشم یا بیزاری از ماندن در خانه و پوشک عوض کردن در کل روز است، درحالی‌که همسرتان به دنیای واقعی برگشته و کار‌های عادی خود مثلکار در بیرون از خانه و صحبت کردن با دوستانش را انجام می‌دهد. اگر از چیزی خشمگین باشید، طبیعتاً تمایلی به رابطۀ جنسی با همسرتان نخواهید داشت. یکی از موانع احساسی دیگر معذب بودن به خاطر اندام و خستگی ذهنی است که صحبت با همسرتان و حمایت او می‌توانید بسیاری از این مشکلات را رفع کند.
 

پذیرفتن وضعیت جدید

درست است که مسائل جنسی بین افراد مختلف متفاوت است، اما مشکلات مسائل جنسی زنان طی یک سال بعد از زایمان بهتر می‌شود. یک سال اول بچه‌داری از لحاظ جسمانی بیشترین فشار را دارد، پس در این دوران، زن و شوهر باید بپذیرند که شاید فعلاً نتوانند به اندازۀ قبل رابطۀ جنسی داشته باشند. این نکته هم واقع‌گرایانه است که شاید خیلی زود به شرایطی که قبل از بچه دار شدن داشتید، برنگردید. در هر مرحله از رشد کودک تان، ممکن است رابطۀ جنسی شما تعریف جدیدی پیدا می‌کند، اما مسئله این نیست که چقدر رابطۀ جنسی دارید، موضوع این است که هر یک چقدر از نداشتن رابطه ناراحتید و اگر یکی از والدین حس کند که درخواستش مدام رد می‌شود، این مسئله رابطۀ شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند. بهتر است این مشکلات قبل از آن که زمان درازی بگذرد، حل شود. اما اگر هر دو شکایتی در مورد کمتر شدن رابطۀ جنسی‌تان ندارید، لازم است بدانید که معمولاً با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نیستید.
 

تأثیرات حضور نوزاد در رابطۀ جنسی والدین

در شش هفتۀ اول بعد از زایمان، شما به احتمال زیاد دچار خستگی شدید، دردهای مختلف بدن و گیجی هستید و بدن تان برای بهبود به زمان نیاز دارد. همچنین شما در هفت روز هفته در حال پاسخگویی یکسره به نیازهای نوزاد و مراقبت از او هستید و داشتن میل جنسی کم در هفته‌های اول پس از تولد نوزاد بسیار طبیعی است. اما غیر از این موارد، ممکن است حضور یک نوزاد جدید، تأثیراتی را در رابطۀ شما با همسرتان بگذارد. در این مطلب می‌توانید با تأثیر داشتن یک نوزاد در تغییر احساسات شما و همسرتان، زمانی برای داشتن رابطۀ جنسی با وجود یک نوزاد و زنده نگه داشتن تمایلات جنسی در صورت نداشتن آمادگی برای رابطۀ جنسی آشنا شوید.
 

تأثیر نوزاد در تغییر احساسات شما

شما یا همسرتان ممکن است دریابید یا احساس کنید که پیوند و رابطه‌ای که با نوزاد خود برقرار کرده‌اید، باعث شده است از لحاظ احساسی کمتر به یکدیگر توجه کنید. از سوی دیگر، ورود یک نوزاد می‌تواند آن‌قدر شادی‌بخش باشد که رابطۀ جنسی شما را بهبود دهد. اگر همسرتان نسبت به رابطۀ شما با کودک احساس حسادت یا ترس می‌کند، سعی کنید به شکل مداوم به او اطمینان دهید که عشق و نیاز شما به همسرتان تغییری نکرده است و به او فرصت‌های زیادی برای مراقبت و ایجاد ارتباط با کودک بدهید. در میان گذاشتن شادی‌ها و خستگی‌های مادر بودن با همسرتان نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد و حتی ممکن است احساسات عاشقانۀ شما را نسبت به یکدیگر بسیار بیشتر کند.
 

زمانی برای داشتن رابطۀ جنسی با وجود نوزاد

در صورت امکان، زمانی را برای تنها بودن و رابطۀ جنسی کنار بگذارید. اگر متوجه شده‌اید که حواس شما مرتب پرت می‌شود و گوش تان به صدای نوزاد تیز خواهد شد، شاید بتوانید یک یا دو ساعت کودک را نزد یکی از اعضای خانواده یا یک پرستار قابل اعتماد بگذارید. اگر نمی‌توانید این کار را بکنید، بهتر است زمان برقراری رابطۀ جنسی را با زمان چرت یا خواب کودک تان هماهنگ کنید و اگر کودک شما در نامناسب‌ترین زمان ممکن بیدار شد، شوخ‌طبعی خود را حفظ کنید و صبور باشید. هنگامی که کودک شما شروع به خوابیدن منظم در طول شب کند، این مشکل حل می‌‌شود و شما نیز در آن زمان کمتر خسته هستید و برای داشتن رابطۀ جنسی نیز وقت بیشتری خواهید داشت.

ادامه دارد...

منبع :
سایت مادرشو

بیشتر بخوانید:
زمان شروع رابطه زناشویی پس از زایمان
رابطه جنسی با همسر در دوران بارداری
فعالیت های جنسی زنان باردار 
روابط زناشویی در دوران بارداری
الگوهای رفتاری جنسی در زمان بارداری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.