راهکارهای رسیدن به باهوش بالا و تمرکز

انسان هایی در این روزگار موفقند که از توانایی های ذهنی و هوش خود، بیشتر استفاده کنند. برای بالا بردن این توانایی ها، تمرین های فکری و بدنی لازم است. علاوه بر آن داشتن رژیم غذایی مناسب به تقویت هوش کمک می کند. در این مقاله، شما را با راهکارهایی جهت بالا بردن هوش و تمرکز آشنا می کند.
پنجشنبه، 20 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای رسیدن به باهوش بالا و تمرکز
به کار گرفتن مغز، ذهن شما را هوشیار نگه می دارد.
 
چکیده : انسان هایی در این روزگار موفقند که از توانایی های ذهنی و هوش خود، بیشتر استفاده کنند. برای بالا بردن این توانایی ها، تمرین های فکری و بدنی لازم است. علاوه بر آن داشتن رژیم غذایی مناسب به تقویت هوش کمک می کند. در این مقاله، شما را با راهکارهایی جهت بالا بردن هوش و تمرکز آشنا می کند.

تعداد کلمات 982 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهای رسیدن به باهوش بالا و تمرکز

 از مغز خود استفاده کنید

این یک واقعیت است: “یا از آن استفاده کن یا آن را از دست می دهی”. به کار گرفتن مغز، ذهن شما راهوشیار نگه می دارد. افرادی که در فعالیت های چالش برانگیز ذهنی فعال تر هستند به احتمال زیاد باهوش تر باقی می مانند. این روش ها را امتحان کنید:
  • کتاب بخوانید.
  • به سخنرانی بروید.
  • رادیو گوش کند.
  • بازی کنید.
  • از موزه دیدن کنید.
  • زبان دوم بیاموزید.
 

همه چیز را بهم بریزید

تلاش کنید مانند بچه ها برعکس حرف بزنید؟ محققان دانشگاه دوک تمریناتی ایجاد کردند که آنها را نوروبیک” نامیدند، این تمرینات مغز شما را با روش های جدیدی به فکر وا می دارند. از آنجا که برای یادگیری پنج حواس، کلیدی هستند از آنها برای ورزش ذهن خود استفاده کنید. اگر راست دست هستید، سعی کنید از دست چپ خود استفاده کنید و یا چشمان خود را ببندید و ببینید می توانید طعم مواد غذایی را تشخیص دهید.
 

تمرین بدنی برای باهوش ماندن

ورزش، به خصوص ورزش هایی که ضربان قلب شما را بالا می برند مانند پیاده روی یا شنا، دارای مزیت های ذهنیهستند. هر چند کارشناسان مطمئن نیستند که دلیل این امر چیست، اما فعالیت بدنی می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد و ارتباط بین سلول های مغز را بهبود بخشدفعال ماندن می تواند به حافظه، تخیل، و حتی توانایی برنامه ریزی وظایف، کمک کند
 

رژیم غذایی سالم مغز را قدرتمند می سازد

در حق مغز خود لطف کنید و غذاهایی که برای قلب و دورکمر شما مفید هستند را انتخاب کنیدرژیم غذایی نامناسب و چاق بودن در سنین میانسالی باعث می شود احتمال زوال عقل بعد از میانسالی دو برابر بیشتر شودکلسترول بالا و فشار خون بالا شانس شما را در زوال عقل بالا می برداین روش های ساده را امتحان کنید:
  • به جای سرخ کردن، غذاها را بپزید یا کباب کنید.
  • غذاها را با چربی های خوب” مانند روغن زیتون، مغزها، دانه ها به جای خامه، کره و چربی طبخ کنید.
  • میوه ها و سبزیجات مختلف بخورید.
  • ماهی بخورید.
 

بازی های کامپیوتری مغز شما را تمرین می دهند

بازی های کامپیوتری انجام دهید. مطالعات متعدد نشان داده اند که انجام بازی های کامپیوتری باعث تحریک قسمت هایی از مغز می شود، که تحرک، حافظه، برنامه ریزی، و مهارت های حرکتی ظریف را کنترل می کنند. برخی کارشناسان می گویند بازی کردن تنها باعث می شود شما در بازی کردن ماهرتر شوید. این عقیده هنوز هم می تواند ناممکن باشد، اما چرا به بچه ها اجازه ندهیم که این همه سرگرمی داشته باشند؟
 

موسیقی به مغز شما کمک می کند

اگر مادرتان با شما پیانو کار می کند از او تشکر کنید. نواختن ساز در کودکی موجب می شود در بزرگسالی تفکر بازتریداشته باشید. تجربه موسیقی عملکردهای ذهنی که هیچ ربطی به انجام موسیقی ندارند، مانند حافظه و توانایی برنامه ریزی را تقویت می کند. همچنین به هماهنگی بیشتر دست کمک می کند. به علاوه، سرگرم کننده است. و البته اگر هنوز شروع نکرده اید این را در نظر داشته باشید هرگز برای شروع دیر نیست.
 

به خاطر ذهن خود روابط دوستانه داشته باشید

معاشرت داشته باشید! در واقع صحبت با دیگران مغز شما را تیز می کند، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جامعه. مطالعات نشان می دهند فعالیت های اجتماعی ذهن شما را بهبود می بخشند. بنابراین داوطلب شوید، در کلاس های مختلف ثبت نام کنید، یا با یک دوست تماس بگیرید
 

آرامش خود را حفظ کنید

استرس بیش از حد می تواند به ماده خاکستری مغز شما، که شامل سلول هایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش می کند، آسیب بزند. روش هایی برای حفظ آرامش وجود دارندمانند:
  • نفس عمیق بکشید.
  • به دنبال چیزهایی باشید که باعث خندیدن شما می شوند.
  • به موسیقی گوش دهید.
  • یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید.
  • کسی را پیدا کنید و با او صحبت کنید.
  

خواب و مغز

قبل و بعد از اینکه چیز جدیدی یاد می گیرید، خواب کافی داشته باشید. شما به دو دلیل به خواب خوب نیاز دارید: هنگامی که خسته می شوید، تمرکز بر روی همه چیز دشوار می شود. و هنگامی که بعد از آن می خوابید، مغز شما اطلاعات جدید را بایگانی می کند، بنابراین می توانید آن را بعدا به یاد آورید. بزرگسالان به ۷-۸ ساعت خواب در هر شب نیاز دارند.
 

چیزهایی که به حافظه کمک می کنند

بین زمان حال و آینده فاصله ای قرار می گیرد. همانطور که سن شما بالاتر می رود، ممکن است چیزهایی که به آنها عادت دارید را به راحتی به یاد نیاورید. این روال طبیعی پیری است. روش هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد.
مانندهمه چیز را یادداشت کنید. حتی برای چیزهای کوچک و ساده از تقویم و یا نرم افزارهای یادآوری در گوشی موبایل خود استفاده کنید، (مثلا تماس با پدر)بر روی یک کار در یک زمان تمرکز کنید. چیزهای جدید را در گام بعدی در همان زمان یاد بگیرید.
 

بازی اسم

در یادآوری نام ها مشکل دارید؟ ممکن است همیشه در حالی که با دیگران صحبت می کنید اسم فرد را تکرار می کنید و یا اگر بلند بلند نگویید حداقل در ذهن خودتان بگویید. تصویر یا ریتم خنده داری که شما را به نام آنها مرتبط می کنند، ابداع کنید. مثلا، باب به باب اسنفجی نگاه می کند.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
راهکارهای باهوش و فعال بودن چیست؟
تکنیک هایی برای تقویت هوش​​​​​​​
5 راه ساده برای تقویت هوش
راهکارهایی برای افزایش تمرکز حواس ​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.