سلامتی و تندرستی شماره یازدهم

شلغم گیاهی مقوی و پرخاصیت است و جزو مواد غذایی پرارزش محسوب می ­شود. بعضی مواد غذایی هستند که به افزایش تمرکز شما کمک می­ کنند. داشتن بدنی سالم، تنها با تغذیه سالم مقدور نخواهد بود. بدون داشتن فعالیت بدنی مناسب، نمی ­توان سلامت بدن را حفظ کرد.
شنبه، 22 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی شماره یازدهم

پیامبر خدا حضرت محمد(ص) فرمودند: «سه چیز حافظه را افزون می­کند: قرائت قرآن، عسل و کُندر»
در حدیثی دیگر از ایشان است: «هرکس ناشتا بر خوردن مویز مداومت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزی او می­شود.»

 
شلغم داغ و فصل سرد

شلغم گیاهی مقوی و پرخاصیت است که به دلیل دارا بودن قند گیاهی و املاح مفیدی مثل کلسیم و منیزیم، جزو مواد غذایی پرارزش محسوب می ­شود. کلسیم و منیزیم آن نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری ­های خطرناک مانند سرطان دارد. همچنین شلغم یکی از پاک ­کننده ­ها و مواد خون­ ساز مفید است. متخصصان تغذیه توصیه می­ کنند در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری­ های تنفسی، حداقل چند نوبت شلغم بخورید. اگر با مزاجتان سازگار است، خوب است آب شلغم خام را به جای شلغم پخته مصرف کنید چون خاصیت خام آن بیشتر است.
 
رازهای تغذیه ­ای برای افزایش تمرکز

شاید بعضی وقت­ ها احساس کرده باشید، برای فعالیت ­های فکری تمرکز لازم را ندارید. بعضی مواد غذایی هستند که به افزایش تمرکز شما کمک می­ کنند. این مواد عبارتند از: قندهای طبیعی مثل میوه ­های تازه یا غلات سبوس ­دار. همین­طور ماهی که اگر دو نوبت در هفته مصرف کنید عالی است. ذرت که حاوی ویتامین ­های ب6 ، ب12 و ای می ­باشد. مغزها و دانه­ ها به خاطر وجود آنتی­ اکسیدان­ ها و پروتئین­ ها مفید هستند. سبزیجات سبز رنگ، سرشار از فولیک اسید هستند، و در آخر صبحانه کم کالری؛ اما حاوی فیبر بالا می­تواند به شما کمک کند تا حافظه قوی داشته باشید.
 
چرا ورزش کنیم؟

داشتن بدنی سالم، تنها با تغذیه سالم مقدور نخواهد بود. بدون داشتن فعالیت بدنی مناسب، نمی ­توان سلامت بدن را حفظ کرد. عادت به کم تحرکی از سنین نوجوانی آغاز می­ شود. پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی هم به این امر دامن می­ زنند. باید ورزش را جزو یکی از برنامه­ های جدانشدنی زندگی روزمره خود قرار دهید تا زمینه برای بروز بسیاری بیماری­ ها در سنین بالا، ایجاد نشود.
 
ورزش در هر گروه سنی مفید است؛ اما در هر دوره اثرات خاص خودش را هم دارد. مثلا در دوران نوجوانی ورزش به سلامت استخوان­ ها، عضلات و مفاصل کمک می­ کند. مانع اضافه وزن و چاقی می ­شود. عملکرد قلب و ریه را افزایش می­ دهد و به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می ­کند. اعتماد به نفس و استقلال را بیشتر می ­کند، و گرایش به تحصیلات دانشگاهی را در نوجوانان افزایش می ­دهد. به علاوه ورزش با خودش نشاط و شادابی می ­آورد و باعث یک خواب خوب با آرامش بیشتر می­ شود.
 

نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما