چگونه از کلیه های خود مراقبت کنیم؟

کلیه ها یکی از اندام های بدن می باشند که عملکرد صحیحشان تأثیری جدی بر سلامت عمومی بدن خواهد داشت و اگر بنا به هر دلیلی با مشکل مواجه شوند، می توانند سلامتی فرد را با مخاطره روبرو ساخته و حتی به مرگ فرد نیز منجر شوند. از آن جا که از پیشگیری هر لحاظ بهتر از درمان است، شایسته است با رعایت چند نکته ساده از بروز هر گونه مشکلِ جبران ناپذیر برای کلیه هایتان، اجتناب کنید.
جمعه، 5 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه از کلیه های خود مراقبت کنیم؟

با پیاده روی منظم به سلامت کلیه ها کمک کنید.
 
چکیده: کلیه ها یکی از اندام های بدن می باشند که عملکرد صحیحشان تأثیری جدی بر سلامت عمومی بدن خواهد داشت و اگر بنا به هر دلیلی با مشکل مواجه شوند، می توانند سلامتی فرد را با مخاطره روبرو ساخته و حتی به مرگ فرد نیز منجر شوند. از آن جا که از پیشگیری هر لحاظ بهتر از درمان است، شایسته است با رعایت چند نکته ساده از بروز هر گونه مشکلِ جبران ناپذیر برای کلیه هایتان، اجتناب کنید.

تعداد کلمات 1225 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه از کلیه های خود مراقبت کنیم؟
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

کلیه ها از اندام های حیاتی بدن محسوب می شوند. کلیه ها وظیفه دارند مواد زائد بدن را فیلتر کرده و آن ها را از طریق ادرار دفع کنند. همچنین کلیه ها به تنظیمِ تعادل آب، الکترولیت ها و نمک بدن، کمک می کنند. متأسفانه بسیاری از افراد به سلامت کلیه های خود اهمیت چندانی نمی دهند. در حقیقت سلامت کلیه ها یکی از فاکتورها و عوامل مهم برای داشتن یک زندگی سالم محسوب می شود. با رعایت یک رژیم و سبک زندگی سالم می توانید گام های مهمی در حفظ سلامت کلیه های خود بردارید.
 

1. رژیم غذایی سالم

الف. میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید. باید اطمینان یابید که رژیم غذایی تان حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان باشد. سعی کنید برای حفظ سلامت کل بدن و از جمله کلیه هایتان، روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید.
 میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، فییر، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هسند که همه آن ها برای کارکرد صحیح بدن ضروری اند.
اگر عادت دارید در میان وعده ها موادی همچون چیپس مصرف کنید، می توانید از امروز آن ها را حذف کرده و میوه های تازه را جایگزین نمایید.
از 5 واحد میوه ای که قرار است در طول یک روز مصرف کنید، تنها یک واحد را به آب میوه اختصاص دهید و 4 واحد دیگر را میوه سالم مصرف کنید.
 
ب. از غذاهای سرشار از نمک، شکر و چربی های اشباع شده اجتناب کنید. خوردن زیاد نمک، عملکرد درست کلیه ها را با مشکل مواجه ساخته و ممکن است باعث بوجود آمدن سنگ کلیه گردد. همچنین مصرف زیاد شکر و چربی های اشباع نیز برای سلامت کلی بدن مضر بوده و ممکن است موجب اضافه وزن گردند که قطعاً چاقی نیز اثری منفی بر سلامت کلیه ها خواهد داشت.
سعی کنید غذاهای پر نمک و فست فودها را از رژیم غذایی خود حذف نموده و میوه، سبزیجات و مواد غذایی مفید مانند آجیل، البته از نوع خام و نه بوداده، را جایگزین آن ها کنید. تا می توایند از سرخ کردنی و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو و ... اجتناب کنید.
در هنگام آشپزی می توانید نصف میزان همیشگی نمک به غذای خود اضافه کنید و به جای نصف دیگر از دیگر ادویه جات استفاده نمایید.

ج. چربی های سالم را بیشتر مصرف کنید. چربی ها و روغن های سالم مانند چربی های اشباع نشده و روغن ماهی حاوی مواد مغذی حیاتی برای بدن بوده و می توانند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری نمایند.
 
د. میزان مصرف کلم و اسفناج را افزایش دهید. کلم و اسفناج هر دو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، C و K و همچنین مواد مغذی دیگری همچون  پتاسیم و منیزیم هستند. مصرف بیشتر این دو گیاه به سلامت کل بدن و بخصوص کلیه ها کمک زیادی می نماید.
توجه نمایید همانگونه که در بالا اشاره شد این مواد غذایی سرشار از پتاسیم هستند و افرادی که دیالیز می شوند و یا به علت برخی بیماری ها مجاز به مصرف زیاد پتاسیم نیستند، باید در مصرف اسفناج و کلم احتیاط کنند.
کلم و اسفناج را می توانید در سالاد و ساندویچ نیز مصرف کنید.

ه. مصرف پروتئین خود را محدود نموده و از پرخوری اجتناب کنید. در هر وعده غذایی برای خود کم غذا بکشید و همین غذای کم را آهسته بخورید. اگر غذایی را که برای خوردن انتخاب می کنید واقعاً مغذی باشد، مقدار کم آن نیز برای شما کافی خواهد بود. با کم خوردن غذا دچار اضافه وزن نشده و پرتحرک تر خواهید بود.
اضافه وزن با بیماری هایی همچون دیابت و پرفشاری خون مرتبط است که هر دوی این بیماری ها از جدی ترین علل مشکلات کلیوی و قلبی عروقی محسوب می شوند.
اگر بتوانید متناسب با جثه و سن خود وزن ایده آلی داشته باشید، قطعاً عملکرد کلیه ها نیز بهبود خواهد یافت.

2. ورزش منظم

الف. 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته ورزش کنید. ورزش منظم می تواند به سلامت و کارکرد صحیح کلیه ها کمک زیادی نماید. اگر به دلیل محدودیت زمان نمی توانید به این میزان ورزش کنید، می توانید 3 بار در روز و هر بار به میزان 10 دقیقه ورزش کنید.
 
ب. ورزش هایی را انتخاب کنید که کل ماهیچه های بدنتان را درگیر کند. بهترین راه برای حفظ سلامت بدنانجام ورزش هایی است که فقط به تقویت بخشی از ماهیچه ها نپردازد.  
ورزش هایی که گروه بیشتری از ماهیچه های بدن را درگیر می کنند، علاوه بر تقویت ماهیچه ها، به کاهش وزن و در نتیجه سلامت کلیه ها کمک خواهند کرد.
برخی از ورزش هایی که چنین ویژگی ای دارند عبارتند از: شنا، دوچرخه سواری و روینگ.

ج. سعی کنید از هر فرصتی برای راه رفتن و قدم زدن استفاده کنید. قدم زدن و راه رفتن یکی از مؤثرترین ورزش ها برای حفظ سلامتی بدن و بویژه کلیه ها محسوب می شود و نیاز به هیچ امکانات، ابزار و هزینه خاصی ندارد و تنها با تهیه یک کفش استاندارد می توانید از مزایای این ورزش مفید بهره مند گردید.
در صورت امکان به جای استفاده از ماشین و یا وسائل حمل و نقل عمومی، پیاده به محل کار بروید. اگر محل کارتان دور است و معمولاً با اتوبوس می روید، می توانید اندکی زودتر از خانه خارج شده و حداقل دو ایستگاه اتوبوس را پیاده رفته و سپس سوار اتوبوس شوید.
اگر مشکل زانو ندارید به جای استفاده از آسانسور با پله بالا بروید.
 

3. تغییر سبک زندگی

الف. نگذارید آب بدنتان کم شود. کلیه ها مانند بقیه اندام های بدن برای کارکرد صحیح، نیاز به آب دارند. پس سعی کنید به اندازه کافی مایعات بنوشید.
اگر به مدت طولانی بیرون از خانه هستید و به آب دسترسی ندارید، حتماً یک بطری آب همراه خود داشته باشید.
توصیه می شود در طول شبانه روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. از مصرف نوشابه های گازدار اجتناب کنید، زیرا احتمال ابتلا به سنگ کلیه و بیماری های کلیوی را افزایش می دهند.

ب. سیگار نکشید. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری فشار خود محسوب می شود و فشار خون بالا نیز یکی شایع ترین علل بیماری های کلیوی است.
 
ج. فشار خون خود را کنترل کنید. فشار خون بالای 14 بر روی 9 می تواند به کلیه ها آسیب جدی برساند. پس سعی کنید به صورت منظم فشار خون خود را چک کرده و در صورت بالا بودن آن با مراجعه به پزشک فشار خونتان را کنترل کنید.
اگر فشار خونتان بالاتر از میزان نرمال باشد، ممکن است پزشک برای شما دارو تجویز کند، در این صورت در مصرف به موقع داروها کوتاهی نکنید.
 
د. برای پشیگیری از مشکلات کلیوی، دیابت و بیماری های قلبی خود را کنترل کنید. اگر دیابت دارید و یا به بیماری های قلبی مبتلا هستید، لازم است با کنترل این بیماری ها از بروز هر گونه آسیب به کلیه های خود پیشگیری کنید.

منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
کار کلیه و بیماری‌های آن
10 نشانه ابتلا به بیماری کلیه
علائم سنگ کلیه در زنان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.