دوئل پرافتخارترین ها برای رسیدن به فینال/حسرت 43 ساله به پایان می رسد؟

تیم ملی فوتبال ایران برای پایان دادن به 43 سال حسرت نرسیدن به فینال آسیا، باید مقابل پرافتخارترین تیم قاره ی کهن به پیروزی برسد. دوئلی سخت و حساس که برخی کارشناسان معتقدند، برنده ی این دیدار شانس بالایی برای قهرمانی جام هفدهم خواهد داشت.
يکشنبه، 7 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
دوئل پرافتخارترین ها برای رسیدن به فینال/حسرت 43 ساله به پایان می رسد؟
تیم ملی فوتبال ایران برای پایان دادن به 43 سال حسرت نرسیدن به فینال آسیا، باید مقابل پرافتخارترین تیم قاره ی کهن به پیروزی برسد. دوئلی سخت و حساس که برخی کارشناسان معتقدند، برنده ی این دیدار شانس بالایی برای قهرمانی جام هفدهم خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، فردا(دوشنبه)، اولین بازی نیمه نهایی ساعت 17:30 در ورزشگاه هزاع بن زاید العین با قضاوت "کریستوفر جیمز بیث" استرالیایی بین ایران و ژاپن برگزار خواهد شد.

اولین تقابل ایران و ژاپن در مرحله ی حذفی!
*تیم ملی فوتبال ایران با شکست 3 بر صفر چین، مقتدرانه پس از 15 سال به نیمه نهایی آسیا رسیده و حالا برای پایان دادن به انتظار و حسرت 43 ساله نرسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا با حریفی سرسخت و قدرتمند باید روبرو شود. این اولین رویارویی فوتبال دو کشور در مرحله ی نیمه نهایی جام ملت های آسیاست.
*تیم ملی ژاپن با برتری خفیف یک بر صفر مقابل ویتنام در مرحله ی یک چهارم، موفق شد به عنوان تنها تیم شرقی به نیمه نهایی برسد.
*آخرین حضور تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی، به سال 2004 برمی گردد که شاگردان برانکو مقابل چین پس از تساوی یک بر یک در وقت‌های قانونی و اضافه، در ضربات پنالتی 4بر3 به حریف باخت و در بازی رده بندی، با شکست بحرین سوم شد.
*ایران هشتمین نیمه نهایی خود را تجربه می کند و توانسته 3 بار به فینال صعود کند و قهرمانی را به دست بیاورد. از سوی دیگر این ششمین حضور چشم بادامی ها در نیمه نهایی است که آنها در 5 بار قبلی، 4 بار موفق به حضور در فینال شده و بر بام آسیا ایستاده اند.

دوئل پرافتخارترین ها برای فینال؛ کت تن کیست؟
*تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن در رنکینگ فیفا به ترتیب در رتبه ۲۹ و ۵۰ قرار دارند و در رده اول و سوم قاره آسیا هستند. ژاپن با 4 و ایران با 3 قهرمانی در قاره ی کهن به عنوان پرافتخارترین ها محسوب می شوند.
*اگر ژاپن از سد ایران بگذرد و به فینال برسد، حتی اگر قهرمان هم نشود می تواند فعلا به عنوان پرافتخارترین تیم آسیا بماند و اگر هم قهرمان شود، فاصله ی قهرمانی های خود با تیم ملی کشورمان را زیاد خواهد کرد.
*حالا شاگردان کی روش این فرصت را دارند که با یک تیر 2 نشان بزنند. با غلبه بر ژاپن هم طلسم 43 ساله ی نرسیدن به فینال آسیا را می شکنند و هم می توانند در صورت قهرمانی، کت پرافتخارترین تیم آسیا را از تن چشم بادامی ها در بیاورند. چرا که ایران در صورت قهرمانی در جام هفدهم می تواند با 4 قهرمانی ژاپنی ها برابری کند و با توجه به اینکه دو تیم هیچ عنوان دومی ندارند و مقام سومی ایران بیشتر از حریف است، تیم ملی کشورمان می تواند بالاتر از ژاپن، به عنوان پرافتخارترین تیم بر بام آسیا بایستد و شایستگی خود را به عنوان تیم اول آسیا اثبات کند.
 دوئل پرافتخارترین ها برای رسیدن به فینال/حسرت 43 ساله به پایان می رسد؟
آمار نشان از برتری ایران دارد
*شاگردان کی روش برای رسیدن به مرحله ی نیمه نهایی و رسیدن به ژاپن، موفق شده اند در 5 بازی دروازه ی خود را بسته نگه دارند و در خط حمله هم آماری فوق العاده از خود به جای بگذارند. ملی پوشان ایران در دیدارهای گذشته موفق شدند 12 بار دروازه حریفان را فتح کنند و میانگین 2/4 گل زده در هر بازی را ثبت کنند.
*در مقابل تیم ملی ژاپن در 5 بازی گذشته ی خود در جام هفدهم، 8 بار موفق به گلزنی مقابل حریفان شده و 3 بار هم دروازه ی خود را باز شده دیده است. البته نکته ی قابل تامل اینکه چشم بادامی ها سعی کردند در بازی های خود جنبه ی اقتصادی فوتبال را در نظر بگیرند و 3 بازی با نتیجه ی خفیف یک بر صفر پیروز شده اند. ویژگی بارز سامورایی ها در جام هفدهم این است که توپ و فضا را به تیم حریف می دهند و سعی می کنند با کمترین حمله و ضربه به توپ، به دروازه ی حریفان برسند.

نقطه ی مشترک ایران و ژاپن چیست؟
*کی روش برای تقابل با ژاپن مهدی طارمی را در اختیار ندارد اما ژاپنی ها تمام نفرات خود را مقابل ایران دارند. یکی از نقاط مشترک دو تیم اینجاست که در هر بازی ترکیب خود را تغییر داده اند و با سیستم چرخشی نفرات خود را به زمین فرستادند. حالا دو تیم قدرتمند جام هفدهم برای رسیدن به فینال، جدال حساس و سختی در پیش دارند و این بازی می تواند بسیار نزدیک و البته محتاطانه از سوی دو تیم دنبال شود. قطعا کی روش می داند که ژاپن را نمی شود با حریفان قبلی ایران مقایسه کرد. آنها نه مثل عمان و ویتنام به دفاع صرف رو می آورند و نه مثل چین با پرس از جلو، اشتباه مرگبار می کنند. آنها تیمی به مراتب سازمان یافته تر از هر رقیبی در آسیا برای ایران هستند و اولین اشتباه می تواند به آخرین اشتباه تبدیل شود.
 
*از سوی دیگر ژاپنی ها هم از قدرت دفاعی و هجومی ایران مطلع اند. می دانند که دفاع صرف مقابل ایران می تواند برای آنها مرگبار باشد و هجومی بازی کردن هم تاوان سنگینی برایشان مقابل یوزهای ایرانی خواهد داشت. آنچه مسلم است، شیوه ی بازی دو تیم با توجه به شناختی که از هم دارند، متفاوت تر از دیدارهای قبلیشان خواهد بود. دو تیم شیوه ای را در پیش خواهند گرفت که با کمترین تلفات و بیشترین سودآوری به فینالیست شدنشان ختم شود. امیدواریم که غیورمردان فوتبال ایران بتوانند با نمایشی خوب و بی نقص، چشم بادامی ها را از پیش رو بردارند و به حسرت 43 ساله ی ما پایان دهند.  
 
تاریخچه ی جدال ایران و ژاپن
*دیدار عصر فردا، هجدهمین رویارویی تاریخ فوتبال ملی ایران و ژاپن و چهارمین تقابل دو تیم در جام ملت‌ها است. تیم ملی کشورمان در 3 دیدار قبلی خود در جام ملت ها تا به حال موفق به شکست این حریف قدرتمند نشده و یک شکست یک بر صفر و 2 تساوی بدون گل داشته است.
*ایران در 17 جدال خود با ژاپن، 6 پیروزی و 6 شکست را تجربه کرده و 5 دیدار هم به تساوی کشیده شده است. در این دیدارها ملی پوشان ایران 19 بار موفق به بازکردن دروازه ی حریف شده اند و 18 گل هم دریافت کرده اند.
*بهترین پیروزی تیم ملی برابر چشم بادامی ها 2 بر صفر بوده که در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ کره جنوبی رقم خورد و بهترین برد ژاپن هم به بازی‌های آسیایی بانکوک برمی‌گردد که ۳ بر یک ایران را شکست داده بود.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.