سلفی‌کشی؛ بیماری که ظرف 6 سال جان 259 نفر را گرفت

اعتیاد شدید به سلفی گرفتن در حال افزایش است.
دوشنبه، 8 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
سلفی‌کشی؛ بیماری که ظرف 6 سال جان 259 نفر را گرفت
اعتیاد شدید به سلفی گرفتن در حال افزایش است.

به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ آمار «سلفی‌کشی» - این واژه برای کسی استفاده می‌شود که جان خود را برای سلفی گرفتن به خطر می‌اندازد – در دنیا در حال افزایش است. هفته گذشته فردی که در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده، برای گرفتن سلفی بر روی کوه آن هم با پوشش نامتعارف و کم اقدام کرد. این زن 36 ساله زمانی که در حال بالا رفتن از کوه یوشان تایوان بوده، حدود 19 متر سقوط کرد. او بعد از آنکه توانست از طربق تلفن ماهواره‌ای با اورژانس تماس بگیرد، به علت بدی آب و هوا، نجات او برای اورژانس غیرممکن شد و او در اثر سرمازدگی یخ زد و جان خود را از دست داد. از این نوع مرگ بسیار در حال فراگیر شدن است، اما به راستی علت این اتفاق چیست؟
 
یک روان درمانگر در نیویورک به نیوزیک گفت: «سلفی گرفتن در حال تبدیل شدن به یک اعتیاد است و بیماری‌ای شده است در حال فراگیر شدن.» «اعتیادی که افراد فکر می‌کنند کار آسانی است و برای آنها "هزینه" ندارد... جز اینکه جانشان را از دست می‌دهند.»
 

چرا مرد سلفی‌کشی می‌کنند؟

این روان درمانگر می‌گوید: «مردم این کارهای افراطی را به دلیل ایجاد یک احساس موقتِ قدرت مطلقی (کیفیت برخورداری از قدرت نامحدود) انجام می‌دهند که بسیار شبیه به دارو برای آن‌هاست.»
 
او در ادامه می‌گوید: «این افراد ممکن است فکر کنند دچار اعتیاد (واقعی) نشده‌اند، ولی به راستی وقتی آنها برای افراد در شبکه‌های اجتماعی کاری را انجام می‌دهند، یعنی خود فرد به فکر خودش نیست و این کار پوششی است بر هویت پوچی که در خود حس می‌کند.
 
آنها بدون چک کردن رسانه‌های اجتماعی خوابشان نمی‌برد، اول صبح بدون چک کردن این رسانه‌ها برنمی‌خیزند و به معنای واقعی کلمه علاقمند به این هستند که دیگران آنها را دوست داشته باشند.
 

مسئله سلفی‌کشی چقدر خطرناک است؟

بر اساس آماری که در هند گرفته شد، از سال 2011 تا 2017 حدود 259 نفر برای گرفتن بهترین سلفی جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین آمار این نوع فوت مربوط به هند، روسیه، آمریکا و پاکستان است. محققان بر این باورند که باید تابلو «سلفی ممنوع» در برخی مکان‌های خطرناک گذاشته شود.

یک رواپزشک دیگر اهل نیویورک نیز معتقد است این اتفاق زمانی تشدید می‌شود که افراد در مسافرت هستند. او می گوید: «مسافرت تبدیل شده است به نوعی سمبل وضعیت جدید! حتی ماشین یا خانه جدید که چیزهایی هستند اکه شما قدرت و آزادی‌تان را به نمایش می‌توانید بگذارید.» و چه راهی بهتر از سلفی گرفتن برای نشان این قدرت و آزادی!
 

برای درمان این نوع بیماری چه کارهایی صورت گرفته است؟

در هند، افراد زیادی برای درمان این بیماری به موسسات روان‌پزشکی مراجعه کرده‌اند. در روسیه نیز، تعداد روزافزون آمار مرگ ناشی از سلفی‌کشی موجب شده است که این کشور کمپین‌های عمومی به راه اندازد که از افراد را نسبت به گرفتن سلفی در مکان‌های خطرناک هشدار می‌دهد.
 



 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.