مواضع قاطعانه اقلیت‌های دینی در قبال جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران + بیانیه‌ها

یکی از بارزترین نمودهای همدلی و هویت جمعی ملت ایران، مواضع قاطعانه اقلیت‌های دینی در قبال جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران است. نمایندگان جوامع اقلیت‌های دینی در حرکتی خودجوش و هماهنگ، با صدور بیانیه‌هایی، ضمن محکومیت تحریم‌های اعمال‌شده ایالات‌ متحده، بار دیگر بر حمایت و همراهی خود با نظام و ملت ایران برای پایداری و خروج سرافرازانه از این بحران تحمیلی، تأکید کردند.
دوشنبه، 8 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواضع قاطعانه اقلیت‌های دینی در قبال جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران + بیانیه‌ها
یکی از بارزترین نمودهای همدلی و هویت جمعی ملت ایران، مواضع قاطعانه اقلیت‌های دینی در قبال جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران است. نمایندگان جوامع اقلیت‌های دینی در حرکتی خودجوش و هماهنگ، با صدور بیانیه‌هایی، ضمن محکومیت تحریم‌های اعمال‌شده ایالات‌ متحده، بار دیگر بر حمایت و همراهی خود با نظام و ملت ایران برای پایداری و خروج سرافرازانه از این بحران تحمیلی، تأکید کردند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، این مواضع در کنار اعتراض به رویکرد مداخله‌جویانه اخیر وزارت‌خارجه آمریکا در قبال اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران، بیش از گذشته، نشان داد تمام ملت ایران، یکپارچه در کنار هم ایستاده‌اند. در ادامه، به برخی از این اظهارات اشاره می‌شود:

 

بیانیه خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک ایران

«اظهارات برخی از مقامات آمریکا درباره حقوق اقلیت‌های دینی در ایران و نبود آزادی برای انجام مناسک دینی، ادعایی مغرضانه و بی‌اساس بوده و این درحالی است که ارامنه کاتولیک که پیروان یکی از ادیان توحیدی در ایران می‌باشند، با آزادی کامل به انجام مناسک و مراسم دینی و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و… پرداخته‌اند.

ارامنه کاتولیک، همسو با جامعه جهانی، نگرانی خود را از اجرای تحریم‌های جدید که سایه خود را بر تمام آحاد ملت از جمله اقلیت‌های دینی خواهد انداخت، ابراز می‌دارد. زیرا آحاد جامعه ارامنه کاتولیک ایران با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در قبال کشور، مانند دیگر هم‌وطنانشان تحت فشار قرار خواهند گرفت.

نگاه آمریکا به اقلیت‌ها، نگاهی منفعت طلبانه است؛ تا جایی‌که منافع آمریکا تأمین شود. به ظاهر از آنان جانبداری می‌کند ولی در موارد دیگر، آنان را قربانی سیاست‌های سلطه‌طلبانه خود می‌نماید که نمونه‌های بیشمار آن، نظیر برخورد با رنگین‌پوستان در آن کشور، قابل مشاهده‌است.

ما به عنوان عضوی از اعضای جامعه ادیان الهی، با توسل به درگاه خداوند متعال و دعا و نیایش، آرزومند تحقق نیافتن نیات و تصمیمات ناحق و یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهان پایان یافتن هر چه زودتر این وقایع، با عدم مداخلات آمریکا در امور کشورهای دیگر می‌باشیم.

صلح و آرامش و دوستی در میان انسان‌ها از خواسته‌های الهی است و هر آنچه موجب دشمنی، نفاق و نفرت مرگبار میان مردم گردد، محکوم است. با هم‌صدا شدن با تمام ملت‌های صلح‌طلبی که مدافع چنین اصولی هستند، خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز، همراه با استقلال کشور در پناه صلح و آرامش هستیم.

سرکیس داویدیان، اسقف و رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک ایران»

 

بیانیه جامعه ارامنه تهران و شمال

«با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انقلابی که برخاسته از اراده واقعی مردم و رهبری بصیر وفرانگر امام‌خمینی (ره) بود، و تجربه عمیق هشت سال دفاع مقدس ملت ایران از هر دین و قوم با متبلور ساختن وحدت و یکدلی ملی، و با تقدیم هزاران شهید انقلاب و جنگ و ایثارگر و جانباز و آزاده، ثابت کرده که وجودی است یکپارچه و در سایه حضرت حق، حیات خود را هدفمند و در جهت عدل و آزادگی‌ای می‌داند که اراده خداوند برای بندگانش است.

حال و پس از سر گذراندن این تجربیات و فشارهای ظالمانه استکبار و تحریم‌ها و موضع‌گیری‌های جانبدارانه آمریکا که ملت بزرگ ایران، استقلال و خودباوری خود را ظاهر ساخته‌است، آمریکا با تبلیغات و تحریم‌های دوباره اقتصادی و بدعهدی، سعی در به زانو در آوردن انقلاب و ملت ایران دارد؛ تلاشی که تجربه گهربار انقلاب و دفاع مقدس بر واهی بودن آن دلالت دارد.

جامعه ارامنه تهران و شمال ایران باور دارد که این‌بار نیز ملت شریف و بزرگوار ایران از هر دین و آئین، یکدلانه و استوار و در سایه هدایت‌های جامع‌نگر رهبری انقلاب از این مرحله با سرافرازی عبور خواهد کرد و توطئه‌های دشمنان ایران، که برخی همسایه‌ها نیز بیهوده و شاید با وحشت نابجایی که از پیروزی‌ها و اعتماد به نفس ملت ایران حس کرده‌اند، آب در آسیاب آنان می‌ریزند، بی‌اثر خواهد شد.

شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران با حمایت از تمامی تلاش‌های همه‌جانبه ملت و دولت ایران در راستای حفظ استقلال و تحقق اراده برحق مردم ایران، اعلام می‌دارد که جامعه ارامنه همچون گذشته، یکپارچه و یکدل در کنار ملت بزرگ ایران گام خواهد برداشت.

 

شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران

پیام محکومیت و اعلام همبستگی اسقف «سیبوه سرکیسیان»

«دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اوایل اگوست در اقدامی که نشان‌دهنده شخصیت غیر قابل اعتماد و بی‌ثبات او می‌باشد، برقراری مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را با هدف مقابله با اراده مبارز، مقاوم و خلاق ملت ایران اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این در ماه می گذشته نیز بر خلاف خواست اکثریت مردم کشورش، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. متأسفانه باید تأکید نمود که اقدامات و عملکرد دونالد ترامپ، بسیار به دور از اخلاقیات انسانی قرار دارد. شعار «نخست آمریکا» و «آمریکا پیش از همه چیز» با ایجاد فضای ملی‌گرایی، تبعیض و بیگانه‌ستیزی، ابتدایی‌ترین حقوق انسانی را پایمال می‌کند.

ادیان توحیدی، مروج صلح، دوستی، همزیستی و همکاری میان انسان‌ها هستند. شعار «نخست آمریکا» و «آمریکا پیش از همه چیز»، بیش از همه حکایت از روحیه خود بزرگ‌بینی، جاه‌طلبی و همچنین تحقیر ملت‌های دیگر دارد. این اقدام دونالد ترامپ بر خلاف آموزه‌های مسیحی و همچنین اصول انسانی بوده و ما به تبعیت از اصول انسانی و مسیحی، این اقدام ظالمانه و غیر انسانی رئیس‌جمهوری آمریکا را محکوم کرده و به نمایندگی از جامعه ارامنه، از رهبران جهان می‌خواهیم تا مانع از ادامه چنین اقداماتی شوند.

همچنین از رویکرد قاطع و محکم رهبران اتحادیه اروپا، از جمله انگلیس در مخالفت با خروج آمریکا از برجام، قدردانی می‌نمائیم.

بی‌تردید، ملت ایران که ریشه در تمدنی سه‌هزار ساله دارد، موفق به غلبه بر توطئه‌هایی خواهد شد که در پشت‌پرده آن‌ها رژیم صهیونیستی و اصول و سیاست‌های نژادپرستانه غیرانسانی آن قرار داشته و حقوق دیگران را پایمال می‌کنند.

ایمان داریم که ملت‌های صلح‌طلب و بشردوست نیز در کنار ما، همبستگی خود را با ملت بزرگ ایران اعلام و رویکردهای غیر انسانی رئیس‌جمهوری آمریکا را محکوم خواهند کرد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان

خلیفه ارامنه تهران»

 

اظهارات «کارن خانلری»، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی

«طی روزهای اخیر، بار دیگر سران کاخ سفید برای دستیابی به اهداف سیاسی خود، به موضوع اقلیت‌های دینی در ایران اشاره کرده و مطالب ناحق و ناروایی را مطرح نموه‌است. ترامپ با یاوه‌سرایی، مدعی شده حقوق اقلیت‌ها در ایران رعایت نمی‌شود، این در حالی است که اگر کسی کوچک‌ترین مطالعات میدانی در ایران داشته باشد، می‌فهمد حقوق مذهبی، دینی و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی اقلیت‌ها در ایران به طور کامل رعایت می‌شود. حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران رعایت می‌گردد و از این نظر مشکلی نداریم. اگر بر فرض مشکلی هم وجود داشته باشد، می‌توانیم در داخل آن را حل کنیم و نیازی به خارجی‌ها نداریم… در حوزه مذاکره با آمریکا نیاز داشتیم که خطوط سیاسی و راهبردی اصلی نظام، ترسیم و تدوین شود، چراکه در گذشته، عده‌ای به دنبال انجام مذاکره با آمریکا بودند و از محاسن آن می‌گفتند و عده‌ای نیز به طور کامل مخالفت می‌کردند.

رهنمودهای مقام معظم رهبری در حقیقت، خطوط سیاسی و راهبردی کلان نظام را در این حوزه ترسیم کرد و برای همگان، اتمام حجت و فصل‌الخطاب است و دیگر نباید بحثی درباره مذاکره با آمریکا، حداقل در زمان حضور دولت فعلی این کشور مطرح شود.» «آمریکا علیرغم تلاش‌هایی که برای منزوی کردن کشور ما در چارچوب ملاقات‌ها و اجلاس نیویورک داشت، ولی موفق نشد. این کشور سعی می‌کند، جبهه‌ای متحد علیه ایران به دست آورد و یکی از اقدامات مهمی که می‌توانیم علیه این کار انجام دهیم این است که انسجام داخلی خود را حفظ کنیم… واکنش‌های داخلی، نشان‌دهنده شعور بالای سیاسی جریان‌های کشور است که می‌توان علیرغم انتقادهایی که از دولت داریم-که نماد دموکراسی در کشور ماست- در موضوعات ملی، انسجام خود را حفظ کنیم.» «آمریکا نمی‌تواند با اعمال تحریم به مطامع موردنظر خود دست یابد، چراکه مردم ایران، به‌سادگی از ارزش‌ها و آرمان‌های والا و مقدس خود چشم‌پوشی نخواهندکرد.»

«هیچ جنگی میان ایران و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد، اما اگر جنگی نیز رخ دهد، مانند گذشته، اقلیت‌های دینی در صف نخست دفاع از کشور حضور خواهند داشت».

 

پیام انجمن موبدان تهران و اعلام همبستگی با ملت

«انجمن موبدان تهران در پیامی با اشاره به دین سپندینه زرتشتی که «پیمان‌شکنی» را ناشایست دانسته است و از بدترین کارها در جهان می‌شناسد، پیمان شکنی دونالد ترامپ در پابندی به مفاد «پیمان‌نامه برجام» را محکوم و با ملت ایران اعلام همبستگی کرده است.

متن کامل پیام انجمن موبدان تهران در دنباله آمده است:

به خشنودی اهورامزدا

محکومیت پیمان‌شکنی رئیس‌جمهور آمریکا و اعلام همبستگی با ملت ایران

بی‌تردید خداوند بزرگ، انسان را با بخشیدن دو نیروی بی‌همانند «خرد (عقل) و وجدان (دین)»، از سایر موجودات، کامل‌تر آفریده تا بتواند با اندیشه روشن، جهان هستی و قوانین حاکم بر آن را درک کند. خرد خویش را به علوم عقلی مجهز نماید و وجدان خود را هشیار کند و بیدار نگاه دارد، ضمن اینکه به دنبال سود خویش است، دست کم هرچه بخود نمی‌پسندد را به دیگران نیز نپسندد. «راستی جو و نیکی افزا باشد.».

همه پیام‌آوران خدایی آمده‌اند که انسان‌ها را انسانیت و اخلاق نیکو آموخته، فضای یکتایی ایجاد کرده، مردم را به سوی راستی و نیکی و جهان را به سوی پیشرفت و آبادانی رهنمون باشند. دین سپندینه زرتشتی، «پیمان‌شکنی» را «مهر و دروج» دانسته، از بدترین کارها در جهان می‌شناسد. پیمان‌شکنی دونالد ترامپ در پایبندی به مفاد «پیمان‌نامه برجام» که پس از سال‌ها گفتگوی سران کشورهای ۵+۱، بر پایه قوانین بین‌المللی به‌دست آمده و به امضای ریاست‌جمهور و وزیر امور خارجه وقت آمریکا رسیده و مورد تصویب نمایندگان کشورها و از جمله نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل متحد قرار گرفته بود، از بزرگ‌ترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ می‌باشد که جز فشار آوردن مادی و معنوی به مردم میهن‌دوست، سخت‌کوش، کار آفرین و صلح‌جوی ایران و بی‌اعتماد کردن دیگر مردمان نیک‌اندیش و نیک‌گفتار و نیک‌کردار جهان، نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا، هیچ نتیجه دیگری در برنداشته و نخواهد داشت.

خوشبختانه، مخالفت کشورهای اروپایی با خروج دونالد ترامپ از پیمان برجام، نکوهش جهانی را نسبت به این تصمیم خودخواهانه، انحصارطلبانه و غیر مسئولانه رئیس‌جمهور آمریکا، به دیگر مردمان دانا و صلح دوست جهان آشکار ساخت.

جامعه زرتشتیان ایران که بر پایه قوانین حاکم بر کشور جمهوری اسلامی ایران، در برگزاری آئین‌ها، آموزش‌های دینی و احوال شخصیه، از حقوق شهروندی برخوردار بوده، مورد حمایت حکومتگران و دولت‌مردان جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، این عمل غیرانسانی و جنگ‌طلبانه رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کرده، مراتب همبستگی خود را با اقشار ملت شریف ایران و دیگر پیروان ادیان توحیدی جهان که طالب صلح و آشتی و تعامل، در استقرار آرامش گیتوی و آسایش معنوی جهانیان هستند، اعلام می‌دارد.

تردیدی نداریم که دولتمردان باتدبیر ایران، با درایت وصف‌ناشدنی که در همه زمینه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی به کار خواهند گرفت، قادر خواهند بود که راستی و نیکی و داد را بر دروغ و بدی و بیداد، پیروز گردانند.

در پناه یزدان پاک

انجمن موبدان تهران

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان»

 

سخن پایانی

همزیستی وحدت‌بخش پیروان اقوام، ادیان و مذاهب مختلف در ایران، بُرنده‌تر از هر سلاح و قوی‌تر از هر عنصری، سال‌هاست نگرانی و ترس را به جان معاندان انداخته و به‌همین خاطر از هر شگرد و ابزار و فرصتی برای ضربه به آن بهره جسته‌اند. آنچه در این پرونده گذشت، تنها نمود کوچکی بود از نگرش پیروان ادیان توحیدی به ایران و نظام اسلامی و البته سندی قاطع بر عرق ملی و روحیه همدلی و یکپارچگی حاکم بر ملت ایران، اعم از مسلمان، مسیحی، زرتشتی و کلیمی. مروری بر نقش‌آفرینی اقلیت‌های دینی در انقلاب و سال‌های دفاع مقدس، سرنخ را برای کشف ریشه‌های یکدلی امروزشان در نبرد اقتصادی و روانی جریان استکبار علیه ایران به دست می‌دهد. این نهال در انقلاب کاشته شد و امروز در برابر تندبادها نه‌تنها رشد می‌کند بلکه مقاوم‌تر و تنومندتر از قبل خواهد شد.



 

مطالب مرتبط
تجلی «واعتصموا بحبل الله جمیعا» در مناطق شیعی و سنی‌نشین کشور
آغاز ثبت نام زائران نوروزی عتبات عالیات سال 98
انتقاد آیت‌الله مکارم‌شیرازی از سخنان رئیس‌جمهور درباره حجاب و فضای مجازی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.