خواص درمانی انبه (بخش اول)

هنگام خوردن انبه شیرین و خوشمزه در هر فصل، شاید به خواص آن برای سیستم ایمنی فکر نکرده اید. انبه پادشاه میوه ها است. بجز طعم شیرین و لذیذ بودن، انبه سرشار از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان است که سلامت شما را تضمین می کند. با ما همراه باشید.
جمعه، 12 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی انبه (بخش اول)
انبه با دارا بودن ویتامین سلامت عمومی را تضمین می کند. منبع غنی پتاسیم و منیزیم است و فشار خون بالا را درمان می کند.
 
چکیده : هنگام خوردن انبه شیرین و خوشمزه در هرفصل، شاید به خواص آن برای سیستم ایمنی فکر نکرده اید. انبه پادشاه میوه ها است. بجز طعم شیرین و لذیذ بودن، انبه سرشار از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان است که سلامت شما را تضمین می کند. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1002 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 خواص درمانی انبه (بخش اول)

ارزش غذایی انبه!

انبه سرشار از فیبر است، بنابرین اگر حداقل روزی یک انبه بخورید، از خطر ابتلا به یبوست، بواسیر و علایم کولون اسپاستیک در امان خواهید ماند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مقالات جامع علوم غذایی، فیبر تاثیر مثبتی بر ازبین بردن بیماری های برگشت ناپذیری مانند سرطان و بیماری های قلبی دارد. بنابرین هم اکنون دلایل محکم تری برای قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود دارید.با تحرک بیشتر، پتاسیم بیشتری هم از دست می دهید، بنابرین انبه با دارا بودن پتاسیم بالا یکی از راه های مناسب برای جبران پتاسیم از دست رفته است.
انبه به خانواده پسته، گانداریا، مومبین و بادام هندی تعلق دارد. منشا این میوه به ۴۰۰۰سال پیش و به آسیای جنوبی مخصوصا برمه و هند شرقی برمی گردد. درخیلی از داستان های اسطوره ای هند، به این میوه اشاره شده است و گفته می شود بودا مقدس هم اغلب در جنگل انبه مدیتیشن انجام می داده است. کشت انبه از مالزی، آسیای شرقی آغاز و سپس به آفریقای شرقی گسترش یافت و در نهایت حدودا سال ۱۸۸۰ به کالیفرنیا معرفی شد. کاشفان پرتغالی انبه را به آفریقا و اروپا معرفی کردند، و قرن ۱۹کشت انبه در هاوایی و فلوریدا آغاز گردید.
براساس باورهای هندی ها، انبه سمبل زندگی است و در مراسم مذهبی استفاده می شود. همواره برگ های انبه برای فستیوال ها و مراسم ازدواج بکار می رود. چاتنی، غذای معروفی است که از انبه هندی بدست می آید. در حال حاضر، هند اصلی ترین تولیدکننده انبه می باشد اما تایلند، چین، برزیل و مکزیک نیز به کشت این میوه می پردازند.
 

مواد مغذی انبه

میزان چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم انبه پایین است. این میوه منبع غنی فیبر و ویتامین B6 و همچنین ویتامین A و ویتامین C است. این میوه سرشار از املاحی مانند پتاسیم، منیزیم و مس است و یکی از بهترین منابع رنگدانه هایی مانند کورستین، بتاکاروتن و آستراگالین است.چنین آنتی اکسیدان ها قوی می توانند رادیکالهای آزاد بدن را خنثی کنند. رادیکال های آزاد عامل بیماری های قلبی، پیری زودرس، سرطان و بیماری های تخریبی، می باشد.
 

فواید انبه

تونیک یین (yin tonic)، تونیک انبه است که در طب پزشکی چین استفاده می شود و برای قطع خونریزی، درمان آنمی، یبوست، تهوع، تب، دریا زدگی و ضعف گوارشی بکار می رود. 
 

حفظ سلامت عمومی

انبه با دارا بودن ویتامین سلامت عمومی را تضمین می کند. منبع غنی پتاسیم و منیزیم است و فشار خون بالا را درمان می کند. همچنین سلنیوم، کلسیم، آهن و فسفر دارد. این میوه سرشار از ریبوفلاوین، ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین C،ویتامین E، ویتامین K، نیاسین، فولات، تیامین و پانتوتنیک اسید است. چنین ترکیباتی از بروز بیماری های ناشی از فقدان ویتامین و املاح جلوگیری می کنند. ویتامین Eموجود در این میوه با تحریک فعالیت هورمون جنسی به ارتقا زندگی جنسی فرد کمک می کند.
 

جلوگیری از سرطان

انبه حاوی مقادیر بالایی از فیبر محلولی بنام پکتین است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. پکتین همچنین می تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. اخیرا مطالعات شده در موسسه تحقیقات غذایی نشان می دهد که مکمل پکتین با گالکتین ۳ (نوعی پروتئین که نقش مهمی در تمام مراحل سرطان دارد)، ترکیب می شود. براساس تحقیقاتی که در اروپا درخصوص سرطان انجام شده است، میان مصرف انبه و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط قوی وجود دارد.
مصرف انبه یکی از راحت ترین روش های افزایش وزن است. مصرف ۱۵۰گرم انبه حدود ۸۶واحد کالری دارد که براحتی بدن آن را جذب می کند. علاوه بر این، انبه حاوی نشاسته است که به قند تبدیل می شود و به افزایش وزن کمک می کند. خوردن شیر انبه روند افزایش وزن را تسریع می کند.
 
 

کمک به هضم غذا

انبه نقش مهمی در برطرف کردن بیماری هایی مانند سو هاضمه و اسید اضافی دارد. آنزیم های گوارشی موجود در آن به ایجاد هضم بهینه و نرمال کمک می کند. ترکیبات بیواکتیو موجود در انبه مانند استر، ترپن و آلدهید به افزایش اشتها و بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می کند.
 

درمان آنمی

انبه سرشار از آهن است و برای افراد مبتلا به آنمی مفید است. مصرف منظم و متعادل انبه می تواند تعداد گلبول های قرمز خون بدن را اقزایش دهد و آنمی را برطرف کند.
 

مفید برای بارداری

انبه برای زنان باردار مفید است و نیاز آهن را در دوران بارداری تامین می کند. اغلب پزشکان قرص آهن به زنان باردار تجویز می کنند، اما می توان بجای مصرف ترکیبات شیمیایی، آب انبه بخورید و از آهن سرشار آن لذت ببرید. حس چشایی هنگام بارداری ضعیف می شود، بنابرین انبه نه تنها برای بدن مفید است بلکه خوراکی خوشمزه ای هنگام بارداری محسوب می شود. 
 

درمان اکنه

حتما برای شما جالب است بدانید انبه با سلامت پوست ارتباط نزدیکی دارد. این میوه موجب شادابی و شفافیت پوستمی شود و رنگ پوست را روشن می کند. شما براحتی می توانید با قرار دادن این میوه در برنامه غذایی خود بطور منظم، زیبایی خود را بیشتر کنید.
انبه با باز کردن منافذ بسته پوست، در درمان اکنه موثر است. باز کردن منافذ مسدود شده پوست موثرترین روش برای برطرف کردن آکنه می باشد. برای بهره مند شدن از این خاصیت، نیازی به خوردن روزانه انبه نیست، فقط کافی است مقداری از این میوه را برای ده دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس صورت را بشویید.

ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
خواص انبه از دیدگاه طب سنتی
معرفی انبه و خواص درمانی آن (بخش اول)
معرفی انبه و خواص درمانی آن (بخش دوم)​​​​​​​
معرفی انبه و خواص درمانی آن (بخش سوم)​​​​​​​
خواص میوه انبه
واقعیات تغذیه ای انبه
مزایای درمانی انبه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.