خواص درمانی انبه (بخش دوم)

انبه میوه ی آبدار و خوش مزه ای است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد پس تعجبی ندارد که به انبه، «پادشاه میوه ها» می گویند.در این بخش شما را با خواص معجزه آسای انبه برای سلامتی و زیبایی آشنا می کنیم
جمعه، 12 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی انبه (بخش دوم)
انبه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B6 است که برای حفظ و تقویت عملکرد مغز بسیار حیاتی است.
 
چکیده : انبه میوه ی آبدار و خوش مزه ای است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد پس تعجبی ندارد که به انبه، «پادشاه میوه ها» می گویند.در این بخش شما را با خواص معجزه آسای انبه برای سلامتی و زیبایی آشنا می کنیم.

تعداد کلمات 1134 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

خواص درمانی انبه (بخش دوم)

به تعویق انداختن پیری

انبه حاوی ویتامین C و A است که به تولید پروتئین کولاژن بدن کمک می کند. کولاژن از گلبول های قرمز و بافت های مرتبط بدن محافظت می کند و روند پیری طبیعی را به تعویق می اندازد. بنابرین انبه را می توان غذای ضد پیری نامید.
 

تقویت سلامت مغز

انبه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B6 است که برای حفظ و تقویت عملکرد مغز بسیار حیاتی است. چنین ویتامین هایی موجب یکی شدن انتقال دهنده های عصبی می شوند که در تعیین حالت و اصلاح الگوهای خواب موثر هستند. با قرار دادن انبه در برنامه غذایی خود، می توانید سلامت مغز و عملکرد موثر سلول های عصبی را تضمین کنید و بدینوسیله از مصرف مکمل ها که عوارض جانبی دارند، دوری کنید. گلوتامین اسید موجود در انبه به تقویت تمرکز و حافظه کمک می کند.
 

ارتقا ایمنی

همانطور که قبلا اشاره شد، انبه مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است که کاروتنویید قوی محسوب می شود. این عنصر بهارتقاء سیستم ایمنی کمک می کند و سیستم را در برابر باکتری ها و توکسین ها مقاوم می سازد. بتاکاروتن اضافی هم در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A آنتی اکسیدان دیگری است که ایمنی مازاد بهمراه دارد و از سیستم های داخلی بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابرین انبه انتخاب بسیار خوبی برای قرار دادن در رژیم غذایی روزانه می باشد.
 

کنترل دیابت

تحقیقات همچنان ادامه دارد، اما برخی مطالعات نشان می دهد که انبه درمان طبیعی دیابت است. باورها براین بود که انبه بخاطر طعم شیرینش، قند دارد و افراد مبتلا به دیابت باید از خوردن آن اجتناب ورزند. اما در حال حاضر، علاوه بر میوه انبه، برگ های آن نیز در درمان دیابت موثر اند. قبل از خواب،۱۰ یا ۱۵ برگ انبه را در آب گرم قرار دهید و درپوشی روی آن قرار دهید، صبح بصورت ناشتا دمنوش را میل کنید. تکرار منظم این روش نتایج مثبتی بر کنترل قند خون دیابتی ها دارد.
 

آلرژی به انبه

احتمال آلرژی به انبه وجود دارد. برخی افراد ممکن است به انبه حساسیت داشته باشند، چرا که به خانواده پسته یان تعلق دارد و نسبت دوری با پیچک سمی دارد. انبه حاوی مقدار کمی ترکیبی به نام اوروشیول است که رزین سمی است و می تواند حساسیت پوستی ایجاد کند شدت آلرژی پوستی بین افراد متفاوت است. پوست و آب انبه حساسیت بیشتری ایجاد می کنند، درحالی که گوشت میوه احتمال بروز واکنش آلرژی کمتری بدنبال دارد.
 

از کجا انبه بخرید و چطور نگهداری کنید؟

برخی از انواع انبه زرد، نارنجی یا قرمز نمی شوند. اگر تمایل دارید انبه سبز بخرید، برای اطمینان از رسیده بودن میوه بدنبال نشانه های دیگر مانند عطر شیرین باشید. انبه سبز در تایلند، هند و مالزی محبوبیت دارد. در بازار هند،شما می توانید انبه سبز خشک شده پیدا کنید که به پودر انبه تبدیل شده اند و در هند بسیار محبوب اند.
برای انتخاب انبه رسیده، ضربه آرامی بزنید و مطمئن شوید که خیلی سفت نیست. اگر انبه نرسیده خریدید، آن را داخلکیسه کاغذی در محلی گرم قرار دهید تا ظرف دو روز برسند. اگر انبه نرسیده را در دمای اتاق نگهداری کنید، ممکن است حتی یک هفته طول بکشد تا کاملا برسند.

شما می توانید انبه تازه را با توجه به اندازه شناسایی کنید. انبه تازه حدود ده سانتی متر است و وزن آن بین ۲۵۵ گرم تا ۱۸۰۰ گرم متغیر است. میوه بزرگتر، نسبت دانه به میوه اش بالاتر است. فصل انبه از ماه می تا سپتامبر است، اما در خیلی از بازارها انبه وارداتی از مناطق گرم در سراسر سال دیده می شود.
شما می توانید انبه رسیده را بمدت دو هفته در یخچال نگهداری کنید و یا آنرا فریزی، خشک یا پوره کنید. شما می توانید انبه را بصورت کنسروی، تازه و یا خشک در بازار بخرید. اگر انبه خشک می خرید،حتما آن را بمدت ۴ساعت در آب گرم قرار دهید تا آبرسانی مجدد انجام شود و سپس به غذای دلخواه خود اضافه کنید.
اگر می خواهید انبه خام را فریزری کنید، تنها کافی است مقداری شکر روی تکه های میوه بریزید و با قاشق چوبی هم بزنید تا شکر به خورد انبه برود و سپس داخل ظرفی فاقد هوا قرار دهید و فریزری کنید.
 

چند نکته راجع به انبه

دو نوع انبه وجود دارد، انبه هندی و انبه فیلیپینی جنوب شرق آسیا. انبه هندی برنگ زرد روشن یا قرمز است در حالی که انبه فیلیپینی برنگ سبز کم حال است. گیاه انبه در آب و هوای فاقد یخبندان رشد می کند. در صورتی که دمای هوا کمتر از ۴درجه سانتی گراد باشد، میوه و گل انبه آسیب می بیند. بهترین شرایط رشد برای این میوه آب و هوای گرم و خشک است.
درختان انبه تا ارتفاع ۲۰متری هم رشد می کنند و چشم اندازی زیبا خلق می کنند. این درختان بخاطر ارتفاع بلندشان و میوه دادن با طول عمر بیش از ۳۰۰سال معروف اند. برگ های انبه معمولا سبز روشن اند که با رشد درخت و افزایش ارتفاع پر رنگ می شوند. برگ های جوان تر معمولا قرمز اند. گل های انبه در امتداد شاخه دیده می شوند. گل های قرمز انبه بصورت دسته ای اند و به حدود ۲۰۰۰ تا می رسند. چنین گل هایی ماده ای فرار منتشر می کند که ممکن است آلرژن باشند و برای برخی از افراد مشکلات تنفسی ایجاد کند.

بخش میوه درخت انبه در انتهای عقبی جوانه قرار دارد. اندازه میوه معمولا بین ۵ سانتی متر تا ۲۲سانتی متر متغیر است.شکل انبه بصورت قلوه ای، بیضی و یا گرد است. بافت گوشت این میوه شبیه هلو است. گوشتی پر آب دارد و از قسمت مرکزی و هسته بیضی شکل گسترش می یابد. حدود ۱۰۰تا ۱۵۰روز طول می کشد تا پس از گل دادن،میوه انبه کاملا برسد.
بهترین شرایط رشد برای انبه سایه کامل و هوای خشک است. درختان انبه در خاک خشک و بین پی اچ ۵/۵ و ۷/۵ رشد می کنند. این گیاه به سطح عمیقی از خاک برای رشد ریشه نیاز دارد و می بایست از یخ زدگی درخت در اوایل رشد مراقبت شود. باکتری، آفت و دیگر بیماری های می تواند در این گیاه منتشر شود که روش های مختلفی برای سالم نگه داشتن درختان انبه وجود دارد.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
خواص انبه از دیدگاه طب سنتی
معرفی انبه و خواص درمانی آن (بخش اول)​​​​​​​
معرفی انبه و خواص درمانی آن (بخش دوم)​​​​​​​
معرفی انبه و خواص درمانی آن (بخش سوم)​​​​​​​
خواص میوه انبه
واقعیات تغذیه ای انبه
مزایای درمانی انبه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.