زندگی موفق به همراه آرامش

آرامش،یکی از بزرگترین آرزوهای بشر است که بدست آوردنش محال نیست اما نیاز به درایت و هوش بالای دارد. در این چکیده به بحث آرامش در زندگی می پردازیم.
سه‌شنبه، 16 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
زندگی موفق به همراه آرامش
یکی از معضلات بسیاری از خانواده ها نبودن آرامش در زندگی آنهاست.
 
چکیده : آرامش، یکی از بزرگترین آرزوهای بشر است که بدست آوردنش محال نیست اما نیاز به درایت و هوش بالای دارد. در این چکیده به بحث آرامش در زندگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1146 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

زندگی موفق به همراه آرامش

سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

بدون تردید، هدف از خلقت انسان در این دنیای خاکی و پدید آمدن زندگی بشری، رساندن انسان به نقطه ای کمال و رساندن او به قله ای انسانیت یعنی مقام قرب و عبودیت است. 
از این نظر، انسانها فطرتا به دنبال کمال و سعادت هستند و می‌خواهند که فرد مفیدی باشند و پله های ترقی را طی کنند، اما همه ای انسانها در این مسیر، موفق نمی‌شوند. شاید دوست داشته باشید بدانید، آنهای که به سعادت رسیدند از چه راهی استفاده کردند، آنها یک کار ساده ای را انجام دادند. آنها، هر کاری را مطابق دستو الهی انجام می‌دهند و درِ مخصوص هر کاری را باز می‌کنند و از همان جا مسیر سعادت را طی می‌کنند. 
 وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. نیکویی آن است که پارسا باشید و به خانه‌ها (و به هر کار) از راه آن داخل شوید، و تقوا پیشه کنید، باشد که رستگار شوید. [1] 
تعبیر از این آیه این است که هر کاری را به روش اصولی که خداوند ترسیم کرده است انجام دهیم. 
(بسیاری از افراد تمام عمر خود را در پس دیوار زندگی گذرانده و در سعی و تلاش برای رسیدن به محوطه ای خوشبختی، آب را در هاون می کوبند و دچار تزلزل می‌شوند و گوهر سعادت را منکر هستند.) [2] برای این گروه، خوشبختی اصلا معنای الهی ندارد.  در حالی که خداوند، خوشبختی را در دو جمله نشان می‌دهد.  الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ  کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند خوشا به حالشان و خوش سرانجامى دارند [3] 
 

معضل زندگی ها

یکی از معضلات بسیاری از خانواده ها نبودن آرامش در زندگی آنهاست و یکی از مسیرهای مهمی که انسان را به سعادت می‌رساند و شاهراه سعادت است، آرامش است، اگر می‌بینیم که بسیاری از انسانها  به سعادت نمی‌رسد بخاطر اینکه در کانون خانواده خود نمی‌توانند آرامش را ایجاد کنند. 
 

دو نوع آرامش در قرآن کریم

نوع اول آرامش: الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب همان کسانى که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام مى گیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى یابد. 
نوع دوم آرامش: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. 
و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.
سه رازی که در این آیه وجود دارد. 
راز اول : وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا. زوجین باید بدانند که هیچ کدام، بر دیگری برتری ندارد، چون خلقت هر دوی آنها یکی است اگر تفاوت ساختاری بین آنها وجود دارد دلیل بر اولویت نیست، باید زوجین به یاد داشته باشند برای بدست آوردن آرامش، باید حس برتری را نابود سازند و در کنار هم شاد باشند. 

راز دوم : لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا. قرآن، هدف از ازدواج را آرامش بیان کرده است و آرامش را می‌توان یکی از بزرگترین آرزوهای بشر نامید و همه به دنبال آن هستند. خداوند متعال، آرامش را در ازدواج قرار داد و هدفش از بیان این صفت این است که زن و شوهر، سنگ صبور همدیگر باشند و دغدغه های روحی همدیگر را برطرف سازند. نه اینکه مشکلی، افزون بر مشکلات سابق باشند. 
توجه: آرامشی که خداوند در یاد کردن از خودش قرار داده و در ازدواج هم قرار داده، نشانگر این است که این دو با یکدیگر مرتبط هستند، کسی که یاد خداوند در زندگی او باشد، آرامش در زندگی مشترک او وجود دارد. و سختی ها و ناملایمتی های زندگی را به جان می‌خرد و سعی می‌کند که به طرف مقابل خودش هم آرامش بدهد. اما زمانی که آرامش خدایی یعنی یاد خداوند در دل و جان زوجین نباشد، آرامشی هم در زندگی مشترک شان وجود نخواهد داشت. اگر هم باشد برای لحظه ای هست و برای ساعاتی هم آرامش ندارند.  (هر قدر روابط فی ما بین همسران بهتر، سالم تر و پر جاذبه تر باشد زندگی، شیرین تر و با صفات می‌گردد و فرزندان پرنشاط و موفقی تربیت خواهند نمود.) [6] 

راز سوم:  وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ بعد از اینکه ازدواج حاصل شد و تفاوت های بین خودمان را فهمیدیم و درک کردیم که آرامشی در پی این ازدواج است. خداوند نعمت مودت را به ما ارزانی می‌دهد، مودت یعنی؛ محبتی که تمام شدنی نیست و خیانتی در پی ندارد و زمان و مکان هم ندارد. 
 

درک کردن متقابل

به هر حال، زن و شوهر باید توجه داشته باشند که جزء معصومین علیهم السلام، هیچ کس بی عیب و نقص نیست، هر انسانی دارای عیب های مخصوص هستند. زمانی که اختلافی بین زوجین پیش آمده باید فکر کنند که مگر خودش بدون عیب و نقص است که از همسرش انتظار دارد کاملا بدون عیب باشد. درک کردن همین مطلب ساده می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. 
 

آگاهی و دانش 

یک زوج خوشبخت و نمونه با آگاهی کامل از مسائل و مشکلات خانواده و هنر همسرداری، با یکدیگر برخورد می‌کنند و با دانشی که درباره ای امور خانواده کسب کرده اند سعی بر حفظ آرامش می‌کنند. اما زوج های که آگاهی کمتری دارند دارای زندگی آشفته ای هستند و بی اهمیت ترین مسئله آنها را متزلزل می‌کند. برای خوشبخت شدن باید تلاش و از خودگذشتگی داشته باشید.
 

قدردانی کردن از یکدیگر

(گاهی اوقات تشکر کردن از همسر، بیشتر از یک دست لباس خریدن در روح و روان زن تاثیر می‌گذارد. همان گونه که قدردانی از زن برای مرد لازم است برای زن نیز دارای اهمیت است زن نیز باید از شوهر خود بخاطر زحمات فراوان تشکر کنند، این قدردانی را باید زوجین به زبان جاری بسازند.) [7]

توجه: خوشبختی زوجین، تیری است بر قلب و دل شیطان که هدفش آشفتگی و پریشانی زوجین است.

پاورقی 
[1] قرآن کریم ،سوره بقره،آیه 189
[2] رسایی، حمید، سیمای خوشبختی در احادیث معصومین، قم: بوستان کتاب، صفحه 18
[3] قران کریم ،سوره رعد ،آیه 29
[4] قران کریم ،سوره رعد ، آیه 28
[5] قران کریم ،سوره روم ، آیه 21
[6] ملک محمودی، امیر، راهنمای خانواده، تهران: منشور وحی،صفحه 24
[7] ما جراجو،محسن،نیازها و روابط زن و شوهر، تهران: پارسایان، صفحه 89

منبع
قرآن کریم ، سوره بقره ، سوره رعد، سوره روم
رسایی، حمید، سیمای خوشبختی در احادیث معصومین، قم: بوستان کتاب
ملک محمودی، امیر، راهنمای خانواده، تهران: منشور وحی
ماجراجو، محسن، نیازها و روابط زن و شوهر، تهران: پارسایان

بیشتر بخوانید :
آرامش مورد نیاز در زندگی زناشویی
کسب آرامش در زندگی زناشویی
قناعت، سبب آرامش در زندگی زناشویی
رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده
راهکارهایی برای نشاط هرچه بیشتر در زندگی مشترک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.