مارچوبه و خواص درمانی آن (بخش دوم)

مارچوبه نوعی گیاه گلدار است که علاوه بر جنبه زیبایی برگ ها که برای تزیین استفاده می شود دارای خواص سلامتی و درمانی می باشد که از جمله فواید مارچوبه تنظیم کردن فشار خون است چرا که منبع بسیار خوبی از پتاسیم و مقدار کمی سدیم است.
چهارشنبه، 17 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مارچوبه و خواص درمانی آن (بخش دوم)
مارچوبه منبع خوبی از ویتامین A است که برای سلامت بینایی ضروری است.
 
چکیده : مارچوبه نوعی گیاه گلدار است که علاوه بر جنبه زیبایی برگ ها که برای تزیین استفاده می شود دارای خواص سلامتی و درمانی می باشد که از جمله فواید مارچوبه تنظیم کردن فشار خون است چرا که منبع بسیار خوبی از پتاسیم و مقدار کمی سدیم است. 

تعداد کلمات 1142 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

مارچوبه و خواص درمانی آن (بخش دوم)

کنترل دیابت

مواد مغذی ضد التهابی موجود در مارچوبه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، از جمله دیابت نوع ۲ کمک می کنند. این اثر مطلوب به وجود کروم مینرال، که نقش مهمی در تنظیم قند خون در بدن دارد، نسبت داده می شود. مطالعات انجام شده در این زمینه نتایج قابل توجهی را نشان داده اند و اثبات کرده اند که مارچوبه به حفظ سطح قند خون کمک می کند، ترشح انسولین را بهبود بخشد و از اثرات ضد دیابتی برخوردار است.
 

غنی از rutin

مارچوبه منبعی غنی از rutin نیز می باشد، rutin یک فلاونوئیدوئید است که خواص ضد التهابی دارد و برای درمان هموروئید و جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. این ماده باعث افزایش نفوذپذیری مویرگ ها، تقویت عروق خونی و محافظت از آنها از تخریب و شکنندگی می شود. rutin با کاهش ویسکوزیته خون و تقویت فشار خون، کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق، از سخت شدن سرخرگ ها نیز جلوگیری می کند.
 

مراقبت از چشم

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین A است که برای سلامت بینایی ضروری است. با توجه به وجود آنتی اکسیدان ها، مارچوبه در دفاع از شبکیه از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. وجود گلوتاتیون اسید آمینه در آن نیز به کاهش خطر بیماری های چشم مانند آب مروارید و شب کوری کمک می کند.
 

درمان بیماری سل

جوانه های مارچوبه به خاطر اثربخشی آنها در درمان برونشیت و سل نیز معروف هستند. مارچوبه عملکرد بافت ریه را بهبود می بخشد و همچنین به درمان عفونت های گلو کمک می کند.
 

درمان بیماری های انحطاط عصبی

مطالعات شواهدی ارائه کرده اند که حاکی از تاثیر شاتاوری مارچوبه بر درمان بیماری های انحطاط عصبی مانند بیماری های آلزایمر، پارکینسون و هانتینگتون هستند. این اثرات مفید به وجود فیتواستروژن ها در مارچوبه نسبت داده شده اند که دارای اثرات حفاظت عصبی خاصی هستند. بیماری های انحطاط عصبی ناشی از شرایط ژنتیکی یا دوره ای هستند که بر نورون مغز انسان اثر می گذارند و بدن به طور عادی توانایی جایگزینی نورون های آسیب دیده را ندارد.
 

درمان آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد التهاب در مفاصل می شود. مطالعات نشان داده اند مصرف خوراکی های غنی از فولات مانند مارچوبه، که دارای خواص ضد التهابی نیز هستند، می توانند به کاهش درد و تسهیل عملکرد کلی در بدن افراد مبتلا به آرتریت کمک کنند.
 

کاهش افسردگی

تحقیقات علمی حاکی از کارایی مارچوبه به عنوان داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی هستند. مارچوبه به بهبود حافظه، افزایش تولید و ترشح استروژن کمک می کند و اثر تجدید کننده و آرام بخش بر سیستم عصبی دارد.
 

درمان صرع

صرع یک اختلال مزمن است که بر مغز اثر می گذارد و منجر به تشنج های عود کننده می شود. مغز در نتیجه تغییرات غیر قابل برگشت در بافت های مغزی سیگنال های غیر طبیعی انتقال می دهد. ریشه مارچوبه می تواند به عنوان یک ماده ضد صرع برای درمان علائم صرع استفاده شود.
 

درمان عفونت های مجاری ادراری

تحقیقات نشان می دهند که مارچوبه دارای اثرات ضد انگلی است که به درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. با توجه به خواص دیورتیک مارچوبه، مصرف آن باعث افزایش دفعات و حجم ادرار می شود. این امر به سم زدایی و دفع مواد زائد سمی از بدن کمک می کند. طبق تحقیقات، اثر ضد انگلی می تواند به وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین های ضروری C و E مربوط باشد.
همچنین مشخص شده است که مارچوبه باعث ایجاد بوی خاص، تند و زننده در ادرار می شود که کاملا طبیعی است. این مسئله بدین دلیل است که مارچوبه اجزای تشکیل دهنده آمونیاک و گوگرد خود را به ترکیبات شیمیایی فرار تبدیل می کند که در واقع به سم زدایی بدن کمک می کند.
 

حفظ سطح کلسترول خون

مطالعات این واقعیت را ثابت کرده اند که وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان در مارچوبه توان بالقوه برای درمان استرساکسیداتیو همراه با اختلالات دیگر مانند هیپرلیپیدمی و هیپوکلسترولمی را دارد. این بیماری ها نشان دهنده وجود مقادیربالای چربی و کلسترول در بدن هستند که بیشتر می تواند تهدیدی برای شرایط کشنده مانند بیماری های قلبی عروقی و آترواسکلروز باشد.
 

کاربرد های آشپزی مارچوبه

مارچوبه دارای طعمی خوشمزه است و می تواند به صورت خام، کباب شده و یا برشته مصرف شود. مارچوبه می تواند به ترشی ها، سالاد ها و سوپ ها اضافه شود. جوانه های این گیاه به عنوان پیش غذا بسیار لذیذ هستند و به روش های مختلف در سراسر جهان آماده می شوند. مارچوبه نیاز به پخت کمی دارد، و در برخی فرهنگ ها برای کاری که باید سریع انجام شود، گفته می شود “به سرعت پخت مارچوبه”.
 

عوارض جانبی مارچوبه

مارچوبه نیز به عنوان گیاه رزایانا در طب آیورودا نامگذاری شده و از طیف گسترده ای از فواید سلامتی همراه با چند مورد استثنا یا عوارض جانبی که در زیر آمده است، برخوردار است.
افزایش خروج گاز از بدن: مارچوبه شامل یک کربوهیدرات شناخته شده به عنوان raffnose است. برای هضم این قند پیچیده، بدن انسان نیاز به تخمیر آن دارد. در طول فرایند شکستن این نوع کربوهیدرات، اغلب گاز تولید و متعاقبا از بدن آزاد می شود.
بارداری و شیردهی: مارچوبه تعادل هورمونی را تغییر می دهد و در قدیم برای کنترل بارداری استفاده می شده است. در دوران بارداری و شیردهی، مصرف مقدار معمول مارچوبه معمولا بی خطر در نظر گرفته می شود، اما بدون مشورت با پزشک برای دوزهای دارویی مناسب نیست.
واکنش های آلرژیک: مارچوبه می تواند موجب آلرژی برای افراد مستعد به واکنش های آلرژیک به پیاز، تره فرنگی و دیگر اعضای خانواده سوسن شود.
سنگ کلیه: مارچوبه حاوی پورین است. پورین ها برای ایجاد اسید اوریک شکسته می شوند که می تواند به علت محتوای پورین بالا در بدن انباشته شود. این مسئله برای افرادی که از عوارض مرتبط با اسید اوریک مانند نقرس یا سنگ کلیه رنج می برند، خوشایند نیست. برای افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند توصیه می شود از مصرف خوراکی هایی با پورین بالا مانند مارچوبه پرهیز کنند یا مصرف آنها را محدود کنند.
مارچوبه جوانی بخش است و به عنوان تقویت کننده برای اعصاب عمل می کند. همچنین برای بیماری هایی مانند آکنه، زردی، تب حلزون و جذام مفید است. مارچوبه سیستم ایمنی را تقویت می کند و به ارتقاء کلی سلامت جسمی و روانی کمک می کند. این غذا را در رژیم خود بگنجانید و از فواید آن لذت ببرید!

ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
مارچوبه و سرطان
فواید گیاه مارچوبه چیست؟
خواص درمانی مارچوبه
مارچوبه برای مقابله با یبوست



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.