روغن کانولا و خواص درمانی آن

​​​​​​​از خواص روغن کانولا می توان به توانایی آن در تقویت سلامت قلب، کاهش کلسترول، حفاظت از پوست، تقویت غشا پوست، ارتقا سطح انرژی، کاهش ابتلا به سرطان، حفظ عملکرد بهینه مغز و جلوگیری از بروز دیابت اشاره کرد.
جمعه، 19 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روغن کانولا و خواص درمانی آن
روغن کانولا مانند خیلی از روغن های گیاهی سرشار از ویتامین E است که به دلایل مختلفی ویتامین ضروری بدن محسوب می شود.
 
چکیده : از خواص روغن کانولا می توان به توانایی آن در تقویت سلامت قلب، کاهش کلسترول، حفاظت از پوست، تقویت غشا پوست، ارتقا سطح انرژی، کاهش ابتلا به سرطان، حفظ عملکرد بهینه مغز و جلوگیری از بروز دیابت اشاره کرد.

تعداد کلمات 953 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
روغن کانولا و خواص درمانی آن 

روغن کانولا چیست؟

روغن کانولا، از انواع روغن های خوراکی است که از دانه های کلزا بدست می آید. این روغن همچنین از انواع خاصی از دانه های خردل بدست می آید. به همین دلیل، روغن کانولا را در برخی مناطق دنیا بنام روغن کلزا می شناسند. نام کلزا (کانولا) از ریشه لاتین rapum گرفته شده است که بمعنی شلغم است. شلغم، کلم و سایر گیاهان مشابه ارتباط نزدیکی با روغن کانولا که امروزه استفاده گسترده ای دارد. در طول تاریخ در فرهنگ های مختلف، از این روغن بعنوان سوخت برای هزاران سال استفاده می شده است.
گرچه این محصول را کانادایی می نامند،اما ایران هم یکی از تولید کنندگان و مصرف کنندگان این محصول است. مصرف سالانه روغن کلزا/کانولا در سراسر جهان حدود ۵۸ میلیون تن می باشد. به استثنائ روغن آفتاب گردان و روغن گلرنگ، روغن کانولا بالاترین مقدار چربی اشباع نشده را دارد.
از روغن کانولا همانند روغن دانه سویا استفاده های زیادی می شود. سوخت جایگزین خوبی برای منابع تجدید ناپذیری مانند روغن های نفتی مورد استفاده در رژلب، شمع، سوخت گیاهی،روان کننده ها و جوهر محسوب می شود. البته بعنوان روغن گیاهی پخت و پز، روغن کانولا برای مصرف کنندگان خواصی به همراه دارد که سایر روغن ها راحتی نمی توانند فراهم کنند. برخی از خواص به شرح ذیل است:
 

کاهش کلسترول

روغن کانولا در حقیقت هیچ کلسترولی ندارد و برای افرادی که مشکلات کلسترول دارند بسیار مناسب است. کلسترول می تواند رگ ها را مسدود کند و بر سیستم قلبی عروقی فشار مازاد ایجاد کند. کلسترول از اصلی ترین دلایل تصلب شریانها است که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.
 

تقویت سلامت قلب

در روغن کانولا اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ وجود دارد که اغلب کلسترول خوب و بد خوانده می شوند. مساله اینجاست که بدن به هر دو کلسترول نیاز دارد. نسبت کلسترول این روغن ۲به ۱است که سالم ترین نسبت در روغن های گیاهی است،حتی سالم تر از روغن زیتون. استرول نیز به مقدار زیاد در روغن کانولا دیده می شود. فیتواسترول موجود در روغن کانولا می تواند تولید و جذب کلسترول دریافتی از سایر غذاها را کم کند. بنابرین، نه تنها روغن کانولا کلسترول ندارد، بلکه میزان کلسترول شما را تا ۱۰-۱۵درصد کاهش دهد.
 

مراقبت از پوست

روغن کانولا مانند خیلی از روغن های گیاهی سرشار از ویتامین E است که به دلایل مختلفی ویتامین ضروری بدن محسوب می شود. ویتامین E آنتی اکسیدان موثری است و از پوست در برابر تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. بدین ترتیب پوست شما نرم می شود، سرعت ترمیم آسیب های پوستی افزایش می یابد، میزان بروز لک و آکنه کم می شود و پوست دیر تر چروک می شود. رادیکال های آزاد که ویتامین E می تواند آنها را خنثی کند، خطرناک ترین ترکیبات بدن هستند که بر ظاهر پوست تاثیر گذار اند، بنابرین روغن کانولا انتخاب منطقی برای کسانی است که می خواهند جوان و زیبا بنظر برسند.
 

محافظت از غشا سلول

ویتامین E آنتی اکسیدان محلول در چربی است، یعنی به یکپارچگی غشا سلولی بدن کمک می کند. غشا موکوس در حفاظت از بدن در برابر مواد خارجی موثر است و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.
 

افزایش سطح انرژی

مقدار پایین کلسترول و مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های مهم می تواند به کارکرد متابولیسم در حالت نرمال کمک کند. بدنتان تنبل نمی شود و انرژی شما بخاطر جریان خون ضعیف یا سیستم قلبی عروقی از بین نمی رود.
 

پایین آوردن احتمال بروز سرطان

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E در مقابله با سرطان بسیار مفید است. رادیکال های آزاد منجر به جهش سلول های سالم به سلول های سرطانی می شود، بنابرین قرار دادن مقادیر بالایی از ویتامین E در رژیم غذایی، ماند روغن کانولا می تواند بطور چشمگیری احتمال بروز سرطان و همچنین پیشرفت این بیماری را کاهش دهد.
 

بهبود عملکرد مغز

مشکلات ذهنی عموما، با افزایش سن بصورت آلزایمر و زوال عقل خود را نشان می دهند. آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند همچنین می تواند از آسیب مغز جلوگیری کند.
 

جلوگیری از دیابت

چربی های مونو اشباع نشده نه تنها از بیماری های قلبی جلوگیری می کند بلکه به حفظ میزان گلوکز خون کمک می کند. یعنی احتمال پیشرفت دیابت کمتر می شود چراکه سطح گلوکز متعادل می شود. متابولیسم بدن گلوکز و انسولین را به موازات هم قرار می دهد، بنابرین حتی اگر از دیابت رنج می برید،احتمال افت و خیزقند خون پایین است.
 

ارتقا کنترل گلیسمی

تحقیقات نشان می دهد که روغن کانولا می تواند موجب کنترل گلیسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲شود.
 

احتیاط

از آنجایی که در فراوری روغن کانولا خواص مفید آن از بین می رود، انتقاد های زیادی راجع به آن وجود دارد. همچنین شواهد زیادی اثبات می کند که امگا ۳ هنگام فراوری آن کاهش می یابد. در نهایت، می بایست یادآوری کرد که اروسیک اسید که بنظر می رسد به مقدار پایبن در روغن کانولا وجود دارد، ممکن است از آنچه انتظار می رود بیشتر باشد. سعی کنید قبل از قرار دادن هر ترکیب در رژیم غذایی خود، با پزشک متخصص خود صحبت کنید و مطمئن شوید که خواص روغن کانولا همان چیزی است که بدنبالش هستید.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
روغن کانولا برای مو
روغن کانولا در مقابل روغن زیتون​​​​​​​
آیا روغن کانولا برای شما مضر است؟​​​​​​​
کالری های موجود در روغن کانولا
ارزش تغذیه‌ای روغن کانولا



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.