ناشناس

تربیت جنسی کودک از چه موقع شروع می شود؟

با سلام.خسته نباشید.دختر من ۲سال و ۶ ماهش هست چند مدتی هست مدام دست توی بدنش میکنه(تناسلی)حتی وقتی میشورمش که پمپرزش کنم همش کنجکاوه نگاهش میکنه یا اشیایی چیزی برمیداه به عنوان بازی به بدنش میزنه .بعضی وقتها هم اشیایی چیزی از اسباب بازیهاش به وسط پای عروسکش میزاره. منظورشو نمیگیرم چرا این رفتار داره؟ از کنجکاوی یعنی هست یا چیز دیگر؟ممنونم .
سه‌شنبه، 23 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

تربیت جنسی کودک از چه موقع شروع می شود؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 21 ساله )

با سلام.خسته نباشید.دختر من ۲سال و ۶ ماهش هست چند مدتی هست مدام دست توی بدنش میکنه(تناسلی)حتی وقتی میشورمش که پمپرزش کنم همش کنجکاوه نگاهش میکنه یا اشیایی چیزی برمیداه به عنوان بازی به بدنش میزنه .بعضی وقتها هم اشیایی چیزی از اسباب بازیهاش به وسط پای عروسکش میزاره. منظورشو نمیگیرم چرا این رفتار داره؟ از کنجکاوی یعنی هست یا چیز دیگر؟ممنونم .


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین"دختر دوسال و نیم دارید مدتی است به ناحیه تناسلی اش دست می زند و کنجکاوی هایی دارد": مساله ای که عنوان کرده اید دغدغه و نگرانی بسیاری از والدین هست که چاره اش آگاهی از مراحل رشدی کودک، تربیت جنسی صحیح و برخورد مناسب با آن، است. نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا این مساله را به درستی مدیریت کنید:
- در تربیت جنسی کودک، ابتدا به سراغ تقویت و بهبود رابطه ی والد با کودک می رویم. باید رابطه حسی و عاطفی از طریق نوازش کردن و ایجاد ارتباط کلامی آرامش بخش برقرار شود و از بازی های هیجان انگیز و قصه خوانی بیشتر از قبل استفاده کنید. حداقل نیم ساعت زمان با کیفیت برای فرزند اختصاص دهید و بازی های مورد علاقه اش را با او انجام دهید تا نیازهای روحی و روانی کودک به شکل مناسب ارضا شود.
- اگر زندگی روزمره ی کودک یکنواخت و خسته کننده باشد و کودک سرگرمی و دلخوشی نداشته باشد و رابطه ی او هم با کودکان و افراد دیگر خانواده مطابق میل و دلخواه نباشد ، کودک خسته و بی حوصله و دلتنگ می گردد و به این عمل متوسل می شود تا به خود آرامش و تسلی دهد.
- به نظافت کودک توجه کنید . حمام کردن منظم ،رعایت نظافت در توالت و... بررسی عدم عفونت ها و سایر بیماری ها که موجب خارش ناحیه تناسلی میشود. بعد از اینکه کودک را از پوشک گرفتید، از پوشیدن لباس تنگ و زبر که مایه تحریک می شود خودداری بعمل آید.
- بچه ها اندام خصوصی خود را لمس می کنند، زیرا این کار برایشان احساس جالب و خوشایندی به همراه دارد، کودکان در لمس اندام جنسی بیشتر از تحریک جلدی خود لذت می برند و این به معنای لذت جنسی از جنس بزرگسالان نیست، زیرا بلوغ جنسی در آن ها شکل نگرفته و گاهی هم برای کاهش اضطراب یا به خواب رفتن به این عمل می پردازند.
- در چنین مواردی نادیده انگاری و استفاده از اصل تغافل بهترین گزینه است که معمولا موجب خاموشی این رفتارهاست. اگر بازهم مشغول شد، حساس نشوید و او را تنبیه نکنید، چرا که حساسیت بیش از حد و توجه کردن باعث میشود کودک باز هم به این کار روی آورد، سعی کنید حواس کودک را با انجام فعالیت دیگری پرت کنید و دست هایش را مشغول کنید.
- فهم اندام خصوصی و رعایت حریم شخصی را با بزرگتر شدن دخترتان، به تدریج در او پرورش دهید. هنگام دستشویی رفتن و حمام رفتن یکی از موقعیت های طبیعی مناسب برای تربیت جنسی است و می توان در این هنگام حساسیت به حریم شخصی، آشنایی با اندام خصوصی را در کودک پرورش داد و نهادینه کرد. و برای احترام به حریم خصوصی در هنگام استحمام لازم است اندام های خصوصی پوشیده باشد، هم کودک هم والد، بدین ترتیب در عمل نشان داده ایم نباید به اندام خصوصی کسی نگاه کنیم و کسی هم نباید به اندم خصوصی ما نگاه کند.
- اینکه بیان کردین کودک اشیای چیزی از اسباب بازیاش به وسط پای عروسکش میزاره، شاید هدفش ازین کار گذاشتن یک آلت تناسلی برای عروسکش هست. با توجه به کنجکاوی هایی که کودک دارد مشاهده می کند که عروسکش چشم، ابرو، دهان، دست و پا دارد، و وجود آن ناحیه را خالی می بیند احتمالا بخاطر همین این رفتار را نشان می دهد. و در نهایت، از بین رفتن این عادت یک دفعه ممکن نیست و نیاز به زمان دارد. پس باید با صبر و حوصله و رعایت نکات بالا سعی کنید تا این مساله را برطرف کنید. در صورتی که این عادت همچنان ادامه داشت بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید.
به امید موفقیت برای شما مادر گرامی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.