مزایا و معایب اینترنت که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

احتمالا اینترنت مهم‌ترین نوآوری در زمینه‌ی ارتباطات در تاریخ بشر می‌باشد. مانند هر نوآوری دیگر، اینترنت نیز دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با این وجود، مزایای این فناوری نسبت به معایب آن بیشتر است. شبکه کامپیوتر جهانی انواعی از امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی از جمله شبکه‌های به هم متصل را با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی استاندارد فراهم می‌آورد.
جمعه، 3 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سهیلا حاجی زادگان
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب اینترنت که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.
چکیده:
احتمالا اینترنت مهم‌ترین نوآوری در زمینه‌ی ارتباطات در تاریخ بشر می‌باشد. مانند هر نوآوری دیگر، اینترنت نیز دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با این وجود، مزایای این فناوری نسبت به معایب آن بیشتر است. شبکه کامپیوتر جهانی انواعی از امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی از جمله شبکه‌های به هم متصل را با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی استاندارد فراهم می‌آورد.
تعداد کلمات: 1108 / تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
اینترنت
مترجم: سهیلا حاجی زاده
احتمالا اینترنت مهم‌ترین نوآوری در زمینه‌ی ارتباطات در تاریخ بشر می‌باشد. مانند هر نوآوری دیگر، اینترنت نیز دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با این وجود، مزایای این فناوری نسبت به معایب آن بیشتر است.

اینترنت
شبکه کامپیوتر جهانی انواعی از امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی از جمله شبکه‌های به هم متصل را با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی استاندارد فراهم می‌آورد.
بشر تاکنون تلاش‌های مداومی را به منظور ایجاد امکانات مطلوب‌تر و بهتر زندگی انجام داده است، در دهه 1990 با اختراع اولین کامپیوترهای دیجیتال الکترونیک شاهد انقلاب بزرگی بودیم. تا آن زمان، اصطلاح اینترنت برای اکثر مردم ناشناخته بود. با این‌حال، امروزه، اینترنت به قدرتمندترین ابزار برای انسان‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. با ظهور اینترنت، فاصله‌ها در دنیا عملا کاهش یافته و به فرم یک دهکده‌ی جهانی در آمده است.
با ظهور اینترنت، فاصله‌ها در دنیا عملا کاهش یافته و به فرم یک دهکده‌ی جهانی در آمده است.
اینترنت به عنوان شبکه‌ای از کامپیوترها تعریف شده که به منظور دریافت و ارسال اطلاعات در قالب ایمیل، وبلاگ، وب سایت و غیره طراحی شده است. به منظور سهولت کار، می‌توان عنوان کرد که اینترنت شبکه‌ای بوده که در آن حجم گسترده‌ای از اطلاعات وجود دارد که همزمان توسط میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساسا اینترنت شبکه‌ای بزرگ بوده که مجموعه‌ای از شبکه‌های کوچک‌تر را به هم متصل می‌سازد. همه فناوری‌های مدرن توسط اینترنت به هم متصل شده‌اند. این دنیای دیجیتال می‌تواند برای برخی افراد مثل یک زمین بازی و برای برخی دیگر مشابه یک میدان جنگ باشد.
امروزه اینترنت به یک ابزار کسب و کار ضروری تبدیل شده که به نزدیک‌تر شدن مردم دنیا به هم کمک می‌کند. دریافت اخبار از سراسر جهان، دسترسی به منابع اطلاعاتی و فروشگاه‌های آنلاین صرفا با یک کلیک قابل دستیابی خواهد بود. اینترنت دارای پتانسیل فوق العاده‌ای بوده و خدمات مناسبی را به عموم افراد ارائه می‌کند. با این‌حال، مشابه هر نوآوری دیگر در علوم و فناوری، اینترنت نیز دارای مزایا و معایبی بوده که در این‌جا مورد بحث قرار می‌گیرد.

مزایای اینترنت
اینترنت بزرگترین وسیله ارتباطی بشر به شمار می‌رود و نوآوری های جدیدتر باعث سریع‌تر و قابل اعتمادتر ساختن این فناوری می‌شود.
برای ارتباطات شخصی‌تر و تعاملی، امکان استفاده از کنفرانس‌های ویدیوئی، خدمات چت و پیام رسان از طریق اینترنت وجود دارد. با کمک این خدمات، کشورهای مختلف همانند جامعه‌ای متحد شده و قادر به به اشتراک گذاشتن افکار خود در رابطه با مسائل جهانی و اثرات هر یک از این مساله بر زندگی ما خواهند بود. اینترنت یک پلت فرم و محیطی مناسب را ارائه کرده که از طریق آن قادر به کشف فرهنگ‌ها و ایده‌های دیگر خواهیم بود.
اینترنت گنجینه‌ی اطلاعات بوده که در رابطه با هر موضوعی اطلاعات مهمی را به ما ارائه می‌دهد. موتورهای جستجو در اینترنت اطلاعات مربوط به موضوعات مختلف مانند قانون و خدمات دولتی، بازارهای تجاری و کنفرانس‌ها، اطلاعات بازار، نوآوری‌های جدید و پشتیبانی فنی و حتی مشاوره‌هایی در رابطه با مسائلی مانند عشق و روابط بین افراد را در اختیار ما قرار می‌دهد.
وب سایت‌ها اخبار به روزی را درباره‌ی آخرین پیشرفت‌ها در زمینه‌ی پزشکی، فناوری و دیگر حوزه‌های علمی ارائه می‌دهند. وب سایت‌های متعد مانند دکتر آمریکایی، امکان انجام مشاوره آنلاین از پزشکان متخصص بدون نیاز به ملاقات حضوری با پزشک را فراهم می‌آورند.
اینترنت از طریق خدمات رایگان و پولی به یک مبلّغ ضروری دانش تبدیل شده است. اعتبار این نوع آموزش و میزان امنیت و کیفیت آن معمولا از طریق صحت مطالب ارائه شده توسط هر وب سایت مورد تایید قرار می‌گیرد. شبکه گسترده جهانی به یک مسیر مهم برای افراد جهت کسب دانش بیشتر در رابطه با موضوعات مختلف تبدیل شده است. وب سایت‌هایی مانند ویکی پدیا نیز وظیفه‌ی انتقال دانش به افراد در همه گروه‌های سنّی را بر عهده دارند. این شبکه‌ها با ارائه‌ی فیلم‌های آموزشی، نشان دادن نمودارها و توضیحات مفاهیم بسیار شبیه یک کلاس واقعی می‌باشند.
 شبکه گسترده جهانی به یک مسیر مهم برای افراد جهت کسب دانش بیشتر در رابطه با موضوعات مختلف تبدیل شده است.
معایب اینترنت
استفاده از اینترنت برای بانکداری، شبکه اجتماعی یا خدمات دیگر اغلب اطلاعات شخصی ما را به خطر می‌اندازد. تقریبا هیچ راه مطمئنی برای محافظت از نام، شماره حساب، آدرس، عکس‌ها و شماره‌های کارت اعتباری از دسترس دزدان اینترنتی در این فضای مجازی وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه اینترنت، این است که هر نوع ویروس مخربی می‌تواند به راحتی از طریق اینترنت وارد رایانه شخصی ما شده و آن را آلوده سازد. کاربران اینترنت اغلب در معرض حملات ویروس‌ها و خرابی فایل‌های خود قرار دارند. برنامه‌های ویروس غیرقابل تشخیص بوده و ممکن است به سادگی با کلیک کردن بر روی یک لینک به ظاهر بی‌خطر فعال گردد. کامپیوترهای متصل به اینترنت به شدت در معرض حملات ویروسی قرار دارند و این امر می‌تواند به طور کامل سیستم را تخریب سازد.
ویروس‌های اینترنتی می‌توانند سه نوع باشند. اولین نوع از این ویروس‌ها فایل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دومین نوع ویروس‌ها به سیستم و فایل‌های قابل اجراء آسیب وارد می‌کنند و می‌توانند از روشن شدن کامپیوتر نیز جلوگیری به عمل آورند. سومین نوع ویروس‌ها، از دسته ویروس‌های ماکرو بوده که شایع‌ترین و همچنین مضرترین نوع ویروس نیز به شمار می‌روند. این نوع ویروس به سادگی مواردی مانند نمادها را بر روی فایل‌ها تغییر می‌دهد. کرم‌ها نوعی ویروس کامپیوتری بوده که خود به خود تکثیر و گسترش می‌یابند.
احتمالا پورنوگرافی و محتوای نامناسب برخی سایت‌ها بزرگترین خطر اینترنت باشد. عدم کنترل توزیع و دسترسی نامحدود به برخی محتویات اینترنت برای کودکان مخرب می‌باشد. در این شرایط والدین می‌توانند برخی سایت‌های مضر را قفل گذاری کرده و سایت‌هایی که فرزندانشان مورد بازدید قرار می‌دهند را نیز تحت نظارت قرار دهند. دانلود برخی مطالب نامناسب در اینترنت به راحتی امکان پذیر بوده و برخی مواقع در حالی‌که در برخی سایت‌های دیگر به دنبال مطلبی خاص می‌گردیم، اما به طور ناخوداگاه با کلمات و تصاویر نامناسبی روبرو می‌شویم.
بزرگترین مشکل اینترنت، توانایی ایجاد شکاف بین دنیای واقعی و مجازی می‌باشد. دنیای مجازی اغلب به نظر بسیار جذاب می‌رسد و در این شرایط بازگشت به دنیای واقعی به نوعی دلهره آور و ناراحت کننده خواهد بود. اعتیاد به برخی سایت‌های اینترنتی مانند بازی‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌های دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
در حال حاضر برخی کلینیک‌ها و پزشکان در حال حل مشکلات ایجاد شده توسط اینترنت می‌باشند. اعتیاد به اینترنت می‌تواند باعث بروز مشکلات فیزیکی و روحی شود و این موضوع در صورتی‌که مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.
ارتباط واضحی بین چاقی و اینترنت وجود دارد، هر چه بیشتر با اینترنت سروکار داشته باشید، اضافه وزن بیشتری نیز پیدا خواهید کرد.
بنابراین، با وجودی‌که اینترنت پتانسیل ساده و راحت‌تر کردن زندگی ما را دارند، اما توانایی فوق العاده‌ای در بروز برخی مشکلات اساسی نیز خواهد داشت. نفوذ اینترنت بر زندگی ما عمدتا وابسته به خودِ ما می‌باشد. می‌توانیم با مدیریت زمان خود در استفاده از اینترنت از بروز اثرات نامطلوب آن جلوگیری به عمل آوریم.
 
 
 برگرفته از سایت Buzzle


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.