با بهترین‌ها دوست شو!

دنیای رفاقت در دوره سنی شما بسیار پررونق و آباد است. برخی از نوجوانان هم‌سن شما، زمان زیادی را در ارتباط با دوستان خود هستند و در انتخاب آن‌ها هم زمان زیادی صرف می‌کنند تا مجموعه‌ای از دوستان را با سلیقه‌های گوناگون گردآوری کنند. نگاهی به دوستانی که انتخاب کرده‌اید، بیندازید!
دوشنبه، 27 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
با بهترین‌ها دوست شو!
دنیای دوستی

دنیای رفاقت در دوره سنی شما بسیار پررونق و آباد است. برخی از نوجوانان هم‌سن شما، زمان زیادی را در ارتباط با دوستان خود هستند و در انتخاب آن‌ها هم زمان زیادی صرف می‌کنند تا مجموعه‌ای از دوستان را با سلیقه‌های گوناگون گردآوری کنند. نگاهی به دوستانی که انتخاب کرده‌اید، بیندازید! برخی از این دوستان را به دلیل توانایی بالایی که در ورزش دارند، عده‌ای دیگر را به خاطر موفقیت‌های تحصیلی و گروهی دیگر را به دلیل اطلاعات فراوان‌شان انتخاب کرده‌اید. بعضی‌ها هم به دلیل خوش‌مشرب بودن و باصفا بودن به حلقه دوستان شما اضافه شده‌اند.
 
دوستی از جنسی متفاوت

برای نیازهای معنوی خود چه دوستانی انتخاب کرده‌اید؟ آیا کسانی را دارید که با دیدن آنها، یاد اخلاق نیکو، ارتباط با خداوند و تلاش برای خوب بودن و خوب ماندن بیفتید؟ دوستان شما چقدر در پویایی معنوی شما نقش دارند و می‌توانند شما را به پاکی و زلالی تشویق کنند؟ برای این نیاز، چه پاسخی را آماده کرده‌اید؟ شاید برخی از شما خودتان را راحت کنید و با یک جمله که «این جور آدم‌ها دیگر پیدا نمی‌شوند» از تامین این نیاز، طفره روید. واقعیت این است که هم دوستان خوب و اخلاقی همچنان هستند و هم راه‌های دیگری برای به دست آوردن دوستان خوب وجود دارد.
 
دوستان بالا؛ پیشنهاد خدا

نیاز ما به دوستان معنوی، نیازی واقعی و جدی است. خداوند در پاسخ به این نیاز هم ما را تنها نگذاشته است. البته به شرط آنکه واقعا بخواهیم در مسیر روشن حرکت کنیم و حاضر باشیم خودمان را به دنیای زیبای معنویت سفر کنیم. در قرآن کریم، دوستانی به ما پیشنهاد می‌شوند که نام آنها را «دوستان بالا» می‌گذاریم؛ چون پله‌های زیادی را طی کرده و نردبان آسمان را یکی پس از دیگری سپری کرده‌اند. در آیه‌ای از قرآن می‌خوانیم: (وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً) و هر که از خدا و پیامبرش اطاعت کند، همراه با کسانى خواهد بود که خدا نعمت‌شان داده است؛ چون پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان. و اینان چه نیکو رفیقانند. (نساء:69)

رفیق خوب یعنی این!

یکی از پیشنهادهای خداوند در این آیه، دوستی با شهداست. این دوستی با کمی دقت، قابل اجراست. نمی‌دانم شما دوست شهید دارید یا خیر؟ دوست شهید من، نامش «احمد» است. 17 سال داشت که شهید شد و من همیشه یادش می‌کنم. بتوانم برایش هدیه هم می‌فرستم؛ هدیه‌های نورانی مانند ثواب تلاوت قرآن، زیارت عاشورا یا هر کار نیکی که بتوانم انجام دهم. دوستی من و احمد از سال‌های قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. خدا به ما یاد داده که احمد و دیگر دوستان شهیدش زنده هستند، هر چند که به ظاهر میان ما نیستند ولی در زندگی ما هستند. رفیق خوب یعنی کسی که با زندگی خود ما را به خوبی دعوت می‌کند و هر زمان که به کمک او نیاز داشتیم، بتوانیم روی او حساب باز کنیم. رفیق، یاوری همیشگی و همراهی مطمئن در زندگی است و ما در چیره شدن بر موج‌های متلاطم، تنها نمی‌گذارد. رفیق شهید، همه این کارها را برای ما انجام می‌دهد، اگر ما مرد میدان باشیم!
 
در جست‌وجوی دوست

شما هم اگر خواستید یکی از شهیدان فامیل خود یا محله خود را انتخاب کنید. از زندگی‌نامه‌اش با خبر شوید و سفارش‌های او را بخوانید. با شهید دوست شوید و او را محرم اسرار خود نمایید. حتی می‌توانید از دوست شهید خود در مشکلات بزرگ زندگی کمک بگیرید و او را واسطه بین خود و خدای خود قرار دهید. شهیدان چنین مقامی دارند. دوستی با شهیدان سبب می‌شود ما هم به جایگاه آنها نزدیک شویم و از آلودگی‌های اخلاقی دور بمانیم. گاهی سر به گلزار شهدای محل زندگی خود بزنید و از دوستی خود با این شهیدان، لذت ببرید.

نویسنده: ابراهیم اخوی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.