بررسی موانع اصلی رونق تولید

چرایی ضرورت رونق اقتصادی

رونق اقتصادی به معنای افزایش تولیدات داخلی به موازات افزایش کیفیت آن و احیا و سرعت بخشیدن به حرکت چرخه تولید داخلی است.
يکشنبه، 11 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
چرایی ضرورت رونق اقتصادی
رونق اقتصادی به معنای افزایش تولیدات داخلی به موازات افزایش کیفیت آن و احیا و سرعت بخشیدن به حرکت چرخه تولید داخلی است.
 
center
نویسنده: آزاده مرنی
از دیرباز، اقتصاد و زوایای مختلف آن یکی از ارکان اصلی هر کشور را تشکیل می داد که از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و هست. امروزه نیز با رشد انواع علوم و تکنولوژی، بسیاری از قدرت های جهانی به جای راه اندازی جنگ نظامی و لشکرکشی، اقتصاد کشور مورد هدف را نشانه می گیرند تا علاوه بر آن که به مقصود خود نائل شوند، کشور مذکور را برای سال های آینده نیز دچار مشکلات گستره ای در زمینه اقتصاد و تولید داخلی کنند. باید توجه داشت، معمولاً کشورهایی که اقتصاد ضعیف و یا وابسته‌ای دارند در این جریان آسیب پذیرتر خواهند بود.

ارزیابی قدرت اقتصادی ایران
از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از کشورهایی که با نظام جمهوری اسلامی در ایران مخالف بودند، سعی کردند با آسیب وارد کردن به چرخه اقتصاد ایران و ایجاد وابستگی، سدی در برابر رشد و توسعه ایران اسلامی ایجاد کنند. تخصص زدایی، افزایش واردات، کاهش صادرات، مصرف گرایی و مواردی از این دست، راه هایی نامحسوس برای ایجاد وابستگی و ضربه زدن به اقتصاد ایران است که طی 40 سال گذشته شاهد آن بودیم.

طی سال های گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت و ژرف‌اندیشی، بارها و بارها بر استقلال اقتصادی، خودکفایی ملی و اقتصاد مقاومتی تأکید کردند اما متأسفانه آن‌طور که باید و شاید از سوی مسئولین مربوطه مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه آن چنین شده است که در بخش های بسیاری از اقتصاد، دچار بیماری هستیم و ابرقدرت هایی همچون آمریکا از آن به عنوان پاشنه آشیل ایران استفاده و ضربات سهمگینی را به بدنه آن وارد می کنند. درست است که در 4 دهه گذشته از لحاظ اقتصادی پیشرفت های چشم گیری را داشته و سطح وابستگی کشور نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، کاهش یافته اما هنوز هم وابستگی هایی مشاهده می شود که بهانه های خوبی به دست دشمنان این کشور داده است. عدم حمایت از تولیدات داخلی، افزایش نرخ واردات کالاهای غیر ضروری، وابستگی نفتی و... از جمله مواردی محسوب می شوند که اقتصاد ایران را ضعیف کرده و اجازه جولان دهی کشورهای دیگر را داده است.در برهه‌ای که انواع تحریم ها پس از خروج آمریکا از برجام و در دوران پسابرجام از سوی کشورهای غربی بر کشورمان اِعمال می شود، باید تدابیری در دستور کار قرار گیرند که ضمن خنثی‌سازی این تحریم ها، خودکفایی اقتصادی را نیز در پی داشته باشد و توان خرید مردم را افزایش دهد.
چرایی ضرورت احیای رونق اقتصادی
«رونق اقتصادی» یکی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت، بر آن تأکید داشته تا جایی که سال 98 را با این عنوان نام گذاری کرده اند. به طور کلی، رونق اقتصادی به معنای افزایش تولیدات داخلی به موازات افزایش کیفیت آن ها و احیا و سرعت بخشیدن به چرخه تولید است. بی‌شک، در هر کشوری که سطح تولیدات داخلی افزایش یابد، واردات کاهش و وابستگی اقتصادی به حداقل می رسد. از این رو، اگر دولت و مسئولین مربوطه با حمایت از تولید کنندگان، چرخ کارخانه ها به حرکت درآورند می توان به رونق اقتصادی امیدوار بود. باید توجه داشت که رونق اقتصادی تنها به حمایت دولت منوط نبود و مستلزم مهیا شدن موارد فراوانی از جمله: به کار گیری نیروی انسانی داخلی، متخصص پروری، افزایش میزان صادرات، ایجاد تعادل در قیمت گذاری انواع کالا و خدمات، تسهیل در روند وام‌دهی بانک ها و نیز گسترش فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی است.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، هرگاه در کشوری تولید داخلی افزایش و واردات کالاهای غیر اساسی کاهش یابد؛ ارزش پول ملی افزایش پیدا خواهد کرد، در چنین شرایط نرخ تورم به پایین ترین حد خود رسیده و قدرت خرید عموم مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونگی تقویت قدرت خرید عموم مردم و ایجاد رونق اقتصادی
در برهه ای که انواع تحریم ها پس از خروج آمریکا از برجام و در دوران پسابرجام از سوی کشورهای غربی بر کشورمان اِعمال می شود، باید تدابیری در دستور کار قرار گیرند که ضمن خنثی سازی این تحریم ها، خودکفایی اقتصادی را نیز در پی داشته باشد و توان خرید مردم را افزایش دهد. در سال گذشته شاهد فسادهای مالی فراوانی بودیم که آسیب های جدی و بزرگی به بازار وارد کرد. مهمترین این جریانات، ایجاد اختلال برنامه ریزی شده در بازار ارز بود. درست است که پس از چند ماه بسیاری از دست‌اندرکاران این فساد سازمان ‌یافته دستگیر و مورد محاکمه قرار گرفتند اما متأسفانه می بینیم که هنوز هم تغییر خاصی در این بازار اتفاق نیفتاده و همچنان هم در بازار با دلار بیش از 12 هزار تومانی مواجه هستیم. در اینجا است که باید بر سوء مدیریت ها دست گذاشت و انتظار نظارت و ایجاد تعادل بیش از پیش در حوزه قیمت‌گذاری داشت. در واقع، تا زمانی که کیفیت مدیریت بر حوزه های مختلف اقتصادی و بخش های وابسته به آن افزایش پیدا نکند و قوانین بازدارنده با متخلفان مالی و مفسدان اقتصادی تشدید نشود، نمی توان انتظار رشد و رونق اقتصادی را داشت.

در این میان باید توجه داشت که از لحاظ اقتصادی، راه های بسیاری برای افزایش قدرت خرید مردم در کشورهای مختلف وجود دارد اما با توجه به آنچه که در میان اقتصاددانان جهانی مشترک است، چند اصل اساسی برای این مورد لحاظ شده است که عبارت‌اند از:
- جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی: به حداقل رساندن استفاده از دلار و دیگر ارزها در معاملات تجاری، با انعقاد پیمان های پولی دو جانبه با دیگر کشورها با هدف کاهش تأثیر بهای دلار و افزایش ارزش پول ملی، نقش به سزایی در اقتصاد کشور دارد.

- مهار نقدینگی: جذب و جمع آوری نقدینگی سرگردان در بازار از طریق سرمایه گذاری با سود مناسب و سوق آن به سمت تولید با هدف رونق اقتصادی و سرعت بخشیدن به حرکت چرخه اقتصادی کشور، می تواند یکی از راه های مهار بی‌کاری و کنترل قیمت ها باشد که نتیجه آن بالا رفتن توان خرید مردم خواهد بود.

- مبارزه با قاچاق: مبارزه با قاچاق انواع کالاها، یکی از مواردی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اگر دو مورد پیشین محقق شوند اما قاچاق کالا به قوت خود باقی بماند، نمی توان به ایجاد تعادل در بازار و افزایش قدرت خرید مردم امیدی داشت. در این راستا، بازنگری در قوانین بازدارنده در این حوزه، ضروری است چرا که بر اساس آمار سالیانه، این قوانین تاکنون نتوانسته اند تأثیر خاصی در کاهش میزان قاچاق انواع کالا داشته باشند و روند فزاینده قاچاق نگرانی های فراوانی را ایجاد کرده است.
 
منابع:
1- یادداشت احمد توکلی| امروز اصلی‌ترین مانع رونق تولید چیست؟، خبرگزاری تسنیم
2- سال "رونق تولید" و نظراتی درباره آن، خبرگزاری ایسنا
3- شروط تحقق رونق اقتصادی، خبرگزاری مهر
4- رونق تولید، راهی برای برون رفت از موانع کشور، باشگاه خبرنگارن جوان
5- تشریح مسیر رونق تولید و وظایف دولت، جوان آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.