روغن بنفشه پایه کنجد چه خاصیتی دارد و چگونه تهیه می‌شود؟

در این مطلب شما با خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد که برای سلامتی است، آشنا می‌شوید. شیوه تهیه خانگی آن را همراه با چند نکته ایمنی و نحوه استفاده آن، فرا می‌گیرید
جمعه، 18 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روغن بنفشه پایه کنجد چه خاصیتی دارد و چگونه تهیه می‌شود؟

مقدمه

طبیعت همواره نعمت‌های زیادی را به ما بخشیده است. فقط کافی است که چگونگی استفاده از آن را یاد بگیریم. گیاه بنفشه یکی از این نعمت‌هاست که می‌توان از آن روغن تهیه کرد.

روغن بنفشه در پایه‌های مختلفی مانند روغن کنجد و زیتون ساخته می‌شود. در این مطلب درباره روغن بنفشه پایه کنجد و خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد مطالب مفیدی را خواهید خواند. با ما همراه باشید.

گیاه بنفشه

گیاه بنفشه، بومی کشورهای ایتالیا، یونان و فرانسه است. گونه‌های زیادی دارد. گل بنفشه به خاطر رنگ بنفشش بسیار معروف بوده و در صنعت عطرسازی کاربرد زیادی دارد. همچنین به دلیل خاصیت‌های زیاد آن، برای بهبود وضع سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


روغن بنفشه پایه کنجد چه خاصیتی دارد و چگونه تهیه می‌شود؟
روغن بنفشه پایه کنجد یکی از داروهای پر مصرف در طب اسلامی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به سر و بینی از سینوزیت گرفته تا ضربه مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن بنفشه یکی از روغن‌های گیاهی و درمانی است که فواید زیادی برای بدن دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد. این روغن در پایه‌های مختلفی مانند روغن کنجد و زیتون ساخته می‌شود که خواص معجزه آسایی دارد.

اگر روغن بنفشه با پایه کنجد تهیه شود هر لطمه‌ای که به سر وارد شود را در لحظه درمان می‌کند و اگر با پایه زیتون ساخته شود در درمان ریزش و سفیدی مو بسیار مفید است. اگر می‌خواهید با خواص معجزه آسای روغن بنفشه پایه کنجد آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
 

روغن بنفشه پایه کنجد چیست؟

روغن بنفشه پایه کنجد در واقع همان روغن گل بنفشه است که با روغن کنجد ترکیب شده است. این روغن برای درمان سردرد، میگرن، سینوزیت و ضربه مغزی بسیار مفید و موثر است و در طب سنتی و اسلامی توصیه زیادی در مورد استفاده از آن شده است.

روغنی که از گیاه بنفشه استخراج می‌شود، روغن بنفشه نام دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد است. اکثر استفاده از گیاه بنفشه برای صنعت عطرسازی و طعم‌دهنده مواد غذایی است. مقدار کمی از آن برای روغن‌گیری استفاده می‌شود، به طور مثال، از هر 1000 کیلو گیاه، فقط یک لیتر روغن می‌گیرند. روغن بنفشه خاصیت درمانی زیادی دارد.

طبع روغن بنفشه

روغن بنفشه در طب سنتی با طبع سرد و تر شناخته می‌شود. این ویژگی آن را مناسب افرادی می‌کند که دارای مزاج گرم  و خشک هستند تا آن‌ها را به سمت تعادل ببرد.

روغن بنفشه پایه کنجد چیست؟

روغن بنفشه پایه کنجد در واقع همان روغن گل بنفشه است که با روغن کنجد ترکیب شده است. این روغن برای درمان سردرد، میگرن، سینوزیت و ضربه مغزی بسیار مفید است و در طب سنتی و اسلامی توصیه زیادی در مورد استفاده از آن شده است.
 

روش تهیه روغن بنفشه با پایه کنجد

از آن‌جایی‌که تشخیص روغن بنفشه پایه کنجد اصل از نمونه‌های تقلبی موجود در بازار کار آسانی نیست، شما می‌توانید خودتان اقدام به تهیه آن نمایید. این‌گونه از خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد اطمینان خواهید داشت. اگرچه این کار زمان زیادی طول می‌کشد اما کار چندان دشواری نیست.
 

فرایند ساخت به این صورت است:

  • گل‌های بنفشه را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید.
  • روی آن روغن کنجد بریزید تا تمام گل‌های بنفشه داخل روغن قرار بگیرند.
  • این ظرف را به مدت یک ماه پشت پنجره‌ای که نور آفتاب ملایم به آن بتابد، کنار گذاشته و به آن دست نزنید.
  • پس از یک ماه، روغن ظرف را صاف کرده و گل‌ها را خارج کنید.
  • گل‌های بنفشه دیگری را به ظرف اضافه کرده و مجددا در همان جا به مدت یک ماه دیگر قرار دهید.
  • در این میان هر چند روز یک بار ظرف را تکان دهید.
  • این فرایند باید ده بار، یعنی ده ماه تکرار شود.

به این چند نکته دقت کنید:

  • گل بنفشه‌ای که برای این منظور استفاده می‌شود، باید نیمه خشک باشد و ساقه آن را کاملا جدا کنید.
  • اگر کل تازه باشد، روغن شما کپک می‌زند.
  •  اگر خیلی خشک باشد، روغن کنجد دیر جذب آن می‌شود.
  • در خصوص نور نیز اگر حرارت یا نور به صورت مستقیم به ظرف روغن شما بخورد، خراب می‌شود.

خواص روغن بنفشه پایه کنجد

روغن بنفشه پایه کنجد در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به صورت تفکیک شده آن را بیان کرده‌ایم.
 

خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد برای سلامتی

روغن بنفشه پایه کنجد، خاصیت ضدالتهابی دارد و همین موضوع آن را برای تسکین درد مناسب می کند.

1- درمان سینوزیت
2- رفع گرفتگی بینی و آبریزش بینی
3- درمان سر درد
4- درمان میگرن
5- درمان پارکینسون
6- درمان لرزش دست و پا
7- رفع خشکی لب و بینی
8- گرم کردن مغز و ترمیم ضایعات مغزی
9- درمان سکته مغزی و کما
10- درمان تشنج
11- درمان فلجی ناشی از اختلالات مغزی
12- درمان ام اس
13- خواب آور
14- ضد التهاب و درمان کننده رماتیسم
15- رفع التهاب کلیه و مثانه
16- ضد تومور
17- قابل استفاده برای درمان سرطان ریه و پستان
18- کاهش فشارهای عصبی
19- تقویت سیستم ایمنی بدن
20- کاهش فشار خون
21- درمان بواسیر
22- کمک به درمان آکنه و اگزما

روغن بنفشه می‌تواند به رفع تعدادی از مشکلات پوستی کمک کند. از آن‌جایی‌که این روغن روی پوست، بسیار ملایم عمل می‌کند؛ یک ماده عالی برای تسکین پوست‌های مشکل‌دار است.

خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد می‌تواند آن را به یک درمان طبیعی برای آکنه و اگزما تبدیل کند و خواص مرطوب‌کنندگی‌اش، مناسب پوست خشک است.

عملکرد ضدالتهابی، از خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد است و سبب التیام قرمزی پوست می‌شود
 

طریقه مصرف روغن بنفشه پایه کنجد

برای استفاده از روغن بنفشه یک بالش مناسب را زیر گردن خود قرار داده و دراز بکشید. در این حالت دو قطره روغن بنفشه پایه کنجد را در داخل هر یک از سوراخ‌های بینی ریخته و چند دقیقه در این حالت بمانید. این روغن سینوس‌ها و مجاری تنفسی را شستشو می‌دهد.

اگر برای شفاف شدن پوست صورت یا رفع سرماخوردگی و زکام مایل به مصرف این روغن هستید، هم می‌توانید آن را در بینی ریخته یا اینکه بین دو ابرو بمالید. برای رفع ترک پا نیز دو قطره از آن را به داخل ناف بریزید.
 

خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد در طب سنتی

روغن بنفشه در طب سنتی کاربرد دارد که در ادامه ما مزایای آن را بیان کرده‌ایم:

  • روغن بنفشه پایه کنجد صفرا بر است.
  • در کاهش خارش و التهاب موثر است. در صورت استفاده موضعی، خارش را کاهش می‌دهد.
  • سبب التیام درد می‌گردد، به‌گونه‌ای که آن را داروی سردرد میگرنی می‌گویند.
  • برای درمان سرماخوردگی و بازشدن بینی استفاده می‌شود.
  • در درمان بیماری پوستی و سوختگی به کار می‌آید.
  • برای تقویت ناخن، مو و پوست استفاده می‌شود.
  • در درمان بیماری‌های زنان موثر است. عفونت واژن، رحم یا خارش واژن را می‌توان با روغن بنفشه بهبود داد.
  • در اسهال صفراوی و یبوست موثر است.
  • دم کرده گل بنفشه، گلاب و آب در از بین بردن تب مفید است.
  • از بنفشه می‌توان در تهیه غذا استفاده کرد.

خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد در صنعت عطرسازی

روغن بنفشه در صنعت عطرسازی به‌کار می‌رود. معمولا روغن گل بنفشه نسبت به روغن برگ بنفشه طرفداران بیشتری دارد. عطر حاصل از برگ بنفشه، خاکی با نت سبز است اما عطر حاصل از گل بنفشه، خوشبو و شیرین‌تر است.

پیشنهاد می‌شود هنگام استفاده از عطر برگ بنفشه، آن را با یک عطر دیگر مانند گل سرخ یا یاسمن همراه کنید. خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد در عطرها، به‌وجود آوردن خواب راحت و کاهش استرس است.

البته برای تسکین دستگاه تنفسی و افزایش میل جنسی نیز به کار می‌رود. می‌توانید آن را به صورت عطر استفاده کنید یا در دستگاه بخور ریخته تا در فضا بخش شود و شما آن را استشمام نمایید.

طریقه مصرف روغن بنفشه پایه کنجد

برای استفاده از روغن بنفشه یک بالش مناسب را زیر گردن خود قرار دهید و دراز بکشید. در این حالت دو قطره روغن بنفشه پایه کنجد را داخل هر یک از سوراخ‌های بینی ریخته و چند دقیقه در این حالت بمانید. خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد در این حالت، شستشو سینوس‌ها و مجاری تنفسی است.

اگر برای شفاف شدن پوست صورت یا رفع سرماخوردگی و زکام مایل به مصرف این روغن هستید؛ می‌توانید آن را در داخل بینی بریزید یا این‌که بین دو ابرو بمالید.

برای رفع ترک پا نیز دو قطره از آن را به داخل ناف بریزید.

چند نکته برای امنیت

اگرچه روغن بنفشه یک روغن ملایم بوده و حساسیتی را با خود به همراه ندارد اما رعایت چند نکته در مورد آن الزامی است.
 
  • به صورت داخلی نباید استفاده شود.
  • قبل از استفاده موضعی، نواحی موردنظر را با یک روغن حامل رقیق نمایید.
  • انجام یک تست حساسیت، پیش از استفاده پیشنهاد می‌شود. صرفا برای این‌که اطمینان پیدا کنید که نسبت به آن حساسیت ندارید.
  • در دوران بارداری و شیردهی نیز قبل از استفاده به عنوان یک روش درمانی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چند سوال متداول

  1. آیا در درمان بیماری کرونا تاثیر دارد؟

با توجه به خاصیت ضدالتهابی روغن بنفشه پایه کنجد، می‌تواند التهاب ناشی از سرماخوردگی و بوییدن گازهای ضدعفونی را در ناحیه حنجره، ریه، حلق و معده کاهش دهد و اندکی حال شما را بهتر کند اما در درمان کرونا هیچ تاثیری ندارد.
 
  1. در جلوگیری از ریزش مو موثر است؟

تغذیه سالم، رژیم غذایی مناسب و رژیم درمانی در ریزش مو موثر است و می‌تواند مشکلات زیادی را در این زمینه برطرف کند. خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد در کاهش ریزش مو نقش دارد. شما می‌توانید با استفاده از روغن بنفشه، شوره سر را درمان کنید و پیاز مو را تقویت نمایید.
 

سخن پایانی

اکنون درباره گیاه بنفشه مطالبی را خواندید و فهمیدید که می‌توان از آن روغن تهیه کرد. روش ساخت روغن بنفشه با پایه کنجد را فرا گرفتید، می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید. با خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد آشنا شدید که برای سلامتی کاربردهای زیادی دارد و در صنعت عطرسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی را امنیت شما بیان کردیم که رعایت آن را قبل از استفاده، توصیه می‌کنیم. چندتا از خاصیت روغن بنفشه پایه کنجد را در دیدگاه طب سنتی بیان کردیم که کامل کننده خواص روغن بنفشه است.

در پایان به شما اگر از درمان‌های پزشکی برای رفع مشکل خود استفاده می‌کنید، بهتر است به صورت همزمان از روغن بنفشه پایه کنجد استفاده نکنید. زیرا ممکن است طب سنتی و مصرف خانگی روغن کنجد با  درمان پزشکی اثر معکوس داشته و به جای بهبود وضعیت شما، تاثیر منفی را برجای بگذارد.

در ضمن همیشه مشورت گرفتن از متخصص را به شما توصیه می‌کنیم. فرقی ندارد که از درمان پزشکی استفاده می‌کنید یا مایل هستید که از درمان خانگی استفاده نمایید. متخصص‌ها همواره سعی می‌کنند که بهترین روش را با سنجش اوضاع شما به کار گیرند تا بهترین نتیجه را از فرایند درمانی خود بگیرید.
 
دقت داشته باشید که اگر از درمان‌های پزشکی برای درمان مشکل میگرن و سردرد و ... استفاده می‌کنید بهتر است به طور همزمان از روغن بنفشه پایه کنجد استفاده نکنید، زیرا طب سنتی و درمان‌های پزشکی اثر معکوس روی هم دارند و ممکن است در صورت مصرف همزمان روی بدن شما تاثیر منفی بگذارند.

همچنین بهتر است پیش از استفاده از روش‌های طب سنتی و داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید و از استفاده خودسرانه یا جایگزین کردن ناگهانی درمان‌های پزشکی با روش‌های طب سنتی بپرهیزید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.