تأثیرات مثبت و مفید اینترنت بر جامعه

طی سالهای 2000 تا 2009 تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کردند از 394 میلیون نفر به 1858 میلیارد نفر افزایش یافت. ‏با توجه به همه‌گیر شدن آن، می‌توان نتیجه گرفت که این فناوری بر روی افراد جامعه تأثیراتی را برجای می‌گذارد. آیا می‌دانید تأثیر ‏اینترنت بر جامعه تا چه اندازه بوده است؟ در این مقاله، بسیاری از تأثیرات مثبت اینترنت را مرور خواهیم کرد.‏
جمعه، 30 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تأثیرات مثبت و مفید اینترنت بر جامعه
همانطور که همه می‌دانند، اینترنت شبکه‌ای بزرگ از مجموعه شبکه‌هایی است که از طریق بسته‌های اطلاعاتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. طبق تعریف صورت گرفته، اینترنت یک سیستم جهانی از شبکه‌های کامپیوتری به هم پیوسته است که از پروتکل TCP/IP جهت برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. اینترنت به عنوان پایگاه اطلاعاتی در نظر گرفته می‌شود. و امروزه به بخشی جدائی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. شیوه‌های دسترسی آن نیز در طول زمان دچار تحول شده بطوریکه از اتصال تلفنی یا dial-up شروع شده و به تدریج به برود باند یا پهن باند (broadband) تغییر یافته، آنگاه پیشرفت بیشتری نموده و به دسترسی بی‌سیم تبدیل شده و سپس به فناوری سلولی (cellular) رسیده است. با افزایش و پیشرفت دسترسی به اینترنت، کاربرد و محبوبیت آن نیز در حال افزایش است. به لطف قابلیت دسترسی آسان، سرعت دسترسی بالا و انواع خدمات ارائه شده، اینترنت به نیاز روز تبدیل شده است.

همگی ما به دلایل بسیاری به اینترنت وابسته هستیم. از دسترسی به وب‌ سایتهای خبری گرفته تا بروز کردن خود در خصوص امور جاری و ارتباط با جهان به آن متکی هستیم. خواه استفاده از یک وب سایت اجتماعی باشد یا به اشتراک گذاشتن وقایع پیرامون خود، یا استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها جهت برقراری ارتباط با عزیزان‌مان، همچنین دسترسی به اطلاعات یا سرگرم ساختن خود، می‌توان گفت که اینترنت انتخاب اول ما است. ما از این فناوری جهت سفارش غذا و یا خرید لباس استفاده می‌کنیم. از آن جهت خواندن کتاب یا انجام بازیهای اینترنتی بهره می‌بریم. به لطف اینترنت می‌توانیم با یک کلیک ساده، به هر آنچه تمایل داریم، از مسائل مالی گرفته تا کمک‌های پزشکی دسترسی پیدا کنیم. این فناوری قطعاً تأثیر مثبتی بر جامعه گذاشته است.

 

جنبه‌های مثبت اینترنت

اینترنت را می‌توان به عنوان وسیله‌ای جهت دسترسی، ارسال و دریافت اطلاعات، همچنین انجام بسیاری کارهای دیگر در نظر گرفت. این فناوری انباری از اطلاعات و شاید بزرگترین پایگاه اطلاعاتی است که به راحتی در دسترس تمام افراد جهان قرار دارد. اینترنت برای تمامی افراد امکان دسترسی به اطلاعات را فراهم ساخته و پایگاهی است که در آن افراد می‌توانند نقطه نظرات خود را با سایر افراد در سراسر جهان درمیان ‌گذارند. هیچگونه محدودیتی در نوع اطلاعاتی که از طریق اینترنت می‌توانید ذخیره ساخته یا به آن دسترسی پیدا کنید وجود ندارد به این معنی که فایلها می‌توانند به هر نوع (متن، صدا، تصویر، ویدئو و غیره) باشند. و اینترنت یک مرکز تجارت الکترونیکی است که می‌توانید هر آنچه دوست دارید را به صورت آنلاین خریداری کنید.

اینترنت به طور گسترده به منظور ذخیره و دسترسی به اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. حساب کاربری یا اکانتهای ایمیل دارای چنان ظرفیت ذخیره سازی هستند که می‌توانند بسیار بیشتر از ارتباطات نوشتاری را در خود ذخیره سازند.

با توجه به افزایش حجم اطلاعات مفید در اینترنت، می‌توان آن را به عنوان پایگاه دانش در نظر گرفت. از ایده‌های خلاقانه برای کودکان گرفته تا رهنمودهای معنوی را می‌توان در وب سایتهای زیادی یافت که آماده کمک رسانی رایگان به شما هستند. همچنین وب سایتهایی را خواهید دید که نکات سلامتی و  خدمات مشاوره سرمایه گذاری را ارائه می‌کنند. آیا سئوالی به ذهن شما خطور کرده است؟ موتورهای جستجو در خدمت شما هستند تا پاسخ خود را دریافت کنید. به شکل ساده در یکی از این موتورهای جستجو سئوال خود را تایپ کرده و هزاران نتیجه مرتبط با سئوال خود را در ظرف چند میکروثانیه دریافت کنید. از این طریق سرعت دستیابی به اطلاعات افزایش یافته و نیز یافتن پاسخ برای هر شخص آسان می‌شود.
 ایمیل‌ها و پیام‌های فوری ارتباطات آنلاین را ممکن می‌سازنداینترنت برخی از مؤثرترین وسایل ارتباطی را فراهم می‌سازد. ایمیل‌ها و پیام‌های فوری ارتباطات آنلاین را ممکن می‌سازند. شبکه‌های اجتماعی و وب سایتهای وبلاگ نویسی و انجمن‌های گفتگو به عنوان بهترین مکان جهت بیان دیدگاه‌ها به اثبات رسیده‌اند. افراد زیادی از نقاط مختلف جهان می‌توانند از طریق اینترنت با یکدیگر همکاری کنند. آنها می‌توانند دیدگاه‌های خود را با یکدیگر در میان گذاشته، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و از طریق اینترنت با یکدیگر همکاری نمایند. افراد حرفه‌ای که در نقاط دور کار می‌کنند می‌توانند به لطف اینترنت دستاوردهای خود را به اشتراک گذارند. این فناوری جهان را به یکدیگر نزدیکتر ساخته و مکانهای دور را قابل دسترس ساخته است.

این روزها اینترنت به عنوان بزرگترین منبع سرگرمی عمل می‌کند. موسیقی، فیلم و حتی قسمتهایی از سریالهای تلویزیونی را می‌توان دانلود کرد و یا حتی می‌توانند به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شوند. همچنین چندین بازی آنلاین وجود داشته که برای بسیاری از افراد سرگرم کننده هستند. علاوه بر آن، اینترنت دارای محتوای سرگرم کننده از جمله داستان، لطیفه، معما و بسیاری مطالب دیگر است. برخی وب سایتها فعالیتهای سرگرم کننده‌ای مانند نقاشی، حل جدول و خیلی کارهای دیگر ارائه می‌کنند. پورتال‌هایی وجود دارد که برای شما تست‌های شخصیت شناسی فراهم کرده و آزمونهایی از شما به عمل می‌آورند که متوجه شوید به چه شخصیت کارتونی یا معروف شباهت دارید. معاملات مالی بزرگی را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد که شامل پرداخت قبوض، خرید و فروش کالا و معاملات بانکی می‌شوداینترنت دارای تجارت تحول یافته‌ای است. معاملات مالی بزرگی را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد که شامل پرداخت قبوض، خرید و فروش کالا و معاملات بانکی می‌شود. با روی آوردن مشتریان به خرید اینترنتی، مشاغل مختلف خود را از این طریق معرفی می‌کنند. حوزه‌هایی مانند بازاریابی آنلاین و تبلیغات اینترنتی به دلیل افزایش استفاده از اینترنت رونق گرفته‌اند. بر روی محصولات و خدمات می‌توان به طور مؤثرتری در اینترنت تبلیغ نمود. از طریق ابزارهایی مانند خبرنامه‌ها و تبلیغات آنلاین، اینترنت کار را برای مشاغل جهت رسیدن به مشتریان بالقوه و همچنین رواج برند یا نشان تجاری خود آسان‌تر ساخته است.

هنگامی که سخن از تأثیرات مثبت اینترنت در ابعاد مختلف جامعه به میان می‌آید، بخش‌های آموزشی، بهداشتی و مالی نخستین مواردی هستند که به ذهن خطور می‌کنند. توسعه اینترنت امکان آموزش آنلاین و آموزش از راه دور را  فراهم ساخته است. آموزش به کمک کامپیوتر امر یادگیری را خوشایند ساخته است. این فناوری در روش‌های تدریس پویایی و تعامل را بوجود آورده و همچنین به معلمین در فراهم ساختن بستری مناسب جهت آموزش بهتر به دانش آموزان کمک کرده است. به لطف اینترنت به متخصصان پزشکی می‌توان سریعتر دسترسی یافته و اطلاع از نظرات کارشناسانه آنها در قالب گزارشات پزشکی  آسان‌تر شده و یا سوابق بیمار در ظرف چند ثانیه می‌توانند به نقاط دور ارسال شوند. به طور مشابه مشاوره اقتصادی را می‌توان تنها با چند کلیک و به لطف اینترنت از افراد متخصص در این زمینه جویا شد. باارزش‌ترین هدیه‌ای که اینترنت به جامعه داده است افزایش سطح آگاهی است. به دلیل وجود بسیاری از منابع اینترنتی که محتوای آموزشی و اطلاعاتی را ارائه می‌کنند، نوعی آگاهی عمومی در میان مردم افزایش یافته است.

امروزه اینترنت به بخشی از زندگی افراد بدل شده است. البته که این فناوری معایبی نیز دارد اما در صورتی که از آن عاقلانه استفاده شود اثرات مثبت آن بر جنبه‌های منفی غلبه می‌کنند. در صورتی که بدانید برای چه کاری از آن استفاده می‌کنید، اینترنت می‌تواند وسیله‌ی خوبی  به حساب آید.

منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.