کاهش استقبال از روزنامه‌های کاغذی

افراد جوان جهت اطلاع از وقایع جاری، در حال روی آوردن به فناوری‌ها و منابعی جدید، غیر از روزنامه هستند. با گرایش روز ‏افزون مردم به فناوری‌های جدید، افراد کمتری وقت خود را به ورق زدن روزنامه سپری می‌کنند. بنابراین آیا می‌توان گفت که ‏روزنامه‌های کاغذی در حال نابودی هستند؟
شنبه، 31 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
کاهش استقبال از روزنامه‌های کاغذی
طی یک نظرسنجی انجام شده تنها 19 درصد از افراد 18 تا 34 ساله هر روز اخبار را از طریق روزنامه‌های کاغذی دنبال می‌کنند. در مقابل، 37 درصد اخبار محلی تلویزیون و 44 درصد اخبار روزانه منتشر شده در اینترنت را پیگیری می‌نمایند.

به گفته‌ی میرل براون مشاور رسانه‌ای: «در شیوه دسترسی جوانان به اخبار انقلابی در راه است». براون به هنگام آغاز به کار وب سایت خبری MSNBC در سال 1996 سرپرستی آن را برعهده داشته است.

روزنامه یکی دو نسل قبل از این مهمترین راه خبر رسانی به مردم بود. اکنون تقریباً در هر خانه دست کم یک دستگاه تلویزیون وجود دارد. و در بسیاری از کافه‌ها اینترنت بی‌سیم با سرعت بالا ارائه می‌شود. تلفن‌های همراه می‌توانند پیام‌های متنی را کنترل کرده و تصاویر را به ثبت رسانده و ایمیل‌ها را دانلود کنند.

شما به هنگام صبح دیگر نیازی به منتظر ماندن جهت دریافت روزنامه چاپی به در خانه‌های خود نیستید. به لطف فناوری جدید، در صورتی که بخواهید از اخبار و وقایع جهان پیرامون خود اطلاع یابید، می‌توانید بلافاصله به طرق مختلفی از آنها باخبر شوید.

 

اینترنت

روزنامه‌ها با چالش بزرگی روبرو هستند. امروزه با روی کار آمدن بازیهای کامپیوتری و ویدئویی و بزرگ شدن کودکان و نوجوانان با این فناوری‌ها، حتی زمانی که در حال خواندن مسائل جدی هستند باز هم خواستار صفحه نمایش‌های خیره کننده، جلوه‌های ویژه، دسترسی سریع به اطلاعات و شانس نشان دادن عکس‌العمل فوری می‌باشند.

بعضی کارشناسان عقیده دارند که چنانچه روزنامه‌ها نتوانند راه‌هایی خلاقانه  یعنی چیزی بیشتر از تنها جوهر و کاغذ جهت جلب مخاطب بیابند، ممکن است به طور کامل حذف شوند.

به گفته‌ی باب کوتورن کارشناس رسانه نو، یکی از مشکلات بر سر راه آنها این است که بسیاری از سازمانهای خبری حاضر به قبول پتانسیل اینترنت نیستند. هرچند اینترنت به سرعت در حال تغییر نحوه کار روزنامه نگاران است.

مقالات روزنامه‌های سنتی بایستی از ابتدا تا انتها خوانده شوند. از سوی دیگر در صفحات وب، آزادی عمل بیشتری وجود دارد. شما می‌توانید بر روی مطالب مورد علاقه خود تمرکز کرده سپس جهت یافتن منابع دیگر، لینک یا پیوندها را دنبال کنید. این امکان مهیا است که به گروه‌های مباحثه پیوسته، عکس‌العملهای سایر افراد را نسبت به یک موضوع خوانده یا در یک بلاگ ـ نوعی یادداشت روزانه آنلاین ـ نقطه نظرات خود را بیان کنید.

به گفته‌ی جین اِلن استیونس، در این دنیای «رسانه جدید» خطوط مستقیم دیگر اعمال نمی‌شوند. او خبرنگار مستقل چند رسانه‌ای است. او عنوان می‌کند که: «ترتیب آن به صورت 1، 2، 3، 4 نیست» «بلکه به صورت پراکنده است».

 

رویدادهای محلی

با وجود چالش‌های موجود، برخی روزنامه‌ها از فناوری‌های نو بهره می‌برند. به عنوان مثال در لارنس جورنال ورد (Lawrenc Journal-World ) تمام خبرنگاران با خود تلفن همراه داشته به طوریکه بتوانند اخبار را بلافاصله پس از اتفاق مخابره کنند. یک کنسول بازی ایکس باکس (Xbox) در اتاق خبر قرار داده‌اند بطوریکه نویسندگان ورزشی بتوانند بازی‌های میان تیم‌های واقعی را پیش از انجام شبیه سازی کرده و در مورد آنچه قرار است رخ دهد، ایده پردازی کنند.

گزارشگران رسانه‌های مختلف نیز تمایل به همکاری با یکدیگر دارند. بنابراین آندسته از خبرنگارانی که در خصوص علوم برای روزنامه قلم می‌زنند، فضای کاری خود را با گزارشگران علوم ایستگاه تلویزیونی محلی و وب سایت خبری به اشتراک می‌گذارند.روزنامه‌های محلی اغلب در پوشش اخبار ملی یا بین‌المللی مشکل دارند به این دلیل که ویرایش، چاپ و رساندن یک روزنامه به دست خواننده زمان می‌برد.روزنامه‌های محلی اغلب در پوشش اخبار ملی یا بین‌المللی مشکل دارند به این دلیل که ویرایش، چاپ و رساندن یک روزنامه به دست خواننده زمان می‌برد. به عنوان مثال پس از سونامی (امواج ویرانگر) رخ داده در آسیا، نخستین تصاویری که از این فاجعه به بیرون آمد از دوربین‌های دیجیتال و تلفن‌های همراه افرادی بود که در صحنه حضور داشتند. گزارشات مربوط به این واقعه در اندک زمانی بر روی وب سایتها و ایستگاه‌های تلویزیونی قرار گرفت اما بیش از یک روز طول کشید تا اطلاعات این سونامی در بسیاری از روزنامه‌های ایالات متحده به چاپ رسیدند.

به گفته مری لو فولتون ناشر روزنامه Northwest Voice، مردم دوست دارند مسائل مرتبط با زندگی روزمره  خود را مطالعه کنند. او می‌گوید: «لازم است که تعریف خود از اخبار را گسترده سازیم».

 

جادوی عکس

به گفته کارشناسان رسانه، کلید دیگر ساختن یک وب سایت خبری یا روزنامه اینترنتی موفق دنبال کردن و اطلاع از جدیدترین فناوری‌های نو و یافتن راه‌هایی خلاقانه جهت استفاده از آنها است.

عکاسی مبتنی بر واقعیت مجازی یا عکاسی VR نمونه‌ای از یک فناوری جالب با امکانات و پتانسیل‌های فراوان است. عکاسی VR به بیننده اجازه داده بر روی تصویری کلیک کرده و با استفاده از ماوس در داخل آن به اطراف حرکت کرده و آن را بزرگ و کوچک نماید. این فناوری بسیار جالب‎تر از ویدئو کلیپ‌ها یا  عکس‌های ثابت است، عکس‌های VR هم به لحاظ هنری و هم به دلایل کاربردی جالب هستند. آنها می‌توانند تصاویری از یک صحنه جرم را در اختیار بیننده قرار دهند یا به خریداران بالقوه نشان دهند که درون یک خانه چگونه به نظر می‌رسد.

به منظور ایجاد یک عکس VR کارشناسانی مانند دونالد بِین جغرافی‌دان و لندیس بِنِت ماونت عکاس، یک دوربین دیجیتال را در یک نقطه یا مکان قرار داده سپس برای بدست آوردن یک پانارومای 360 درجه‌ای (منظره تمام نما) عکس‌های متعددی از آن می‌گیرند. آنها بالا و پایین، چپ و راست آن مکان را عکسبرداری می‌کنند. آنگاه از برنامه‌های کامپیوتری جهت قرار دادن عکسها در کنار یکدیگر و متقابل ساختن نتیجه استفاده می‌کنند. در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود، یک پانورامای VR می‌تواند به شما این احساس را منتقل کند که گویی خود در آن تصویر حضور دارید.

 

گپ و گفت‌های خبری

علاوه بر ویژگی‌ها و اطلاعات ویژه در خصوص حوادث محلی، امکان محاوره و تعامل، به وفاداری افراد به برخی سایتهای خبری کمک می‌کند. بلاگ‌ها و انجمن‌های مباحثه‌ای به شهروندان عادی اجازه داده نقطه نظرات خود را مطرح ساخته و از افکار و دیدگاه‌های سایر افراد باخبر شوند. چت یا گفتمان‌های زنده با سیاستمداران و سرپرستان جامعه به مردم فرصت داده سئوالات خود را به طور مستقیم مطرح کنند، در شرایطی که به طور معمول به سختی قادر به دسترسی به این افراد است.
بعضی از این جوانان روزنامه‌های روز را خوانده و آنها را مفید و از جمله منابع قابل اعتماد می‌دانند.اخبار مربوط به جوانان و استقبال آنها از روزنامه‌ها تماماً بد و ناامید کننده نیست. بعضی از این جوانان روزنامه‌های روز را خوانده و آنها را مفید و از جمله منابع قابل اعتماد می‌دانند.  دانش آموزان جهت انجام تکالیف خود به روزنامه‌ها یا وب سایتهای این روزنامه‌ها مراجعه می‌کنند. بعضی دیگر نیز در مدارس خود برای روزنامه فعالیت می‌کنند.
با این حال واضح است که روزنامه‌ها نیاز دارند بیشتر تلاش کرده تا از فناوری‌های نو جهت بیان داستانهای خود به طرقی استفاده کنند که خوانندگان جوان یا پیر را در نظر گرفته و همچنین از جذابیت لازم برخوردار باشند.

منبع: sciencenewsforstudents


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.