اقدامات پیش از بارداری برای سلامت مردان

مردان در معرض مواد خاصی پیش از بارداری اضافه بر آنکه می تواند منجر به بروز مشکلاتی در باروری شود، می تواند بروز نقص‌ های مادرزادی در جنین را تا حدی افزایش دهد.بخش قابل توجهی از موارد ناباروری ناشی از مردان هست.
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقدامات پیش از بارداری برای سلامت مردان
گرمای ناشی از جکوزی، سونا، کیسۀ آب گرم، پتوی برقی، شلوار و لباس‌زیر تنگ می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد بیضه‌ها و در نتیجه کاهش تعداد اسپرم شود.
 

مراقبت های پیش از بارداری برای آقایان

مراقبت های پیش از بارداری در میان خانم ها موضوعی نسبتا شناخته شده است اما آیا می دانستید که این موضوع برای مردان نیز صدق می کند و اگر به دنبال یک فرزند سالم هستید، باید به عنوان یک مرد به نکات مهمی پیش از اقدام به بچه دار شدن توجه کنید. شما در نقش پدر آینده مسوولیت مهمی در سلامت فرزند و همسرتان دارید و فراموش نکنید که نیمی از ژن های فرزند شما از پدر به ارث می رسد. بنابراین توجه به این نکات پیش از اقدام به بارداری، به افزایش کیفیت زندگی خانواده تان کمک زیادی خواهد نمود.
 

مصرف داروها و تماس با مواد شیمیایی

از مصرف داروهایی که روی باروری تاثیر منفی می گذارند خودداری کنید: بهتر است با پزشک تان در مورد داروهایی که مصرف می کنید مشورت نمایید. گاهی اوقات حتی داروهایی که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند، روی تعداد اسپرم ها و باروری تاثیر منفی می گذارند. برای مثال آیا می دانستید که مصرف داروی سایمتدین که برای سوزش معده مصرف می شود سبب کاهش تعداد اسپرم خواهد شد؟ ممکن است تغییر داروها کمی زمان بر باشد. بنابراین هرچه زودتر برای این کار اقدام کنید زودتر به نتیجه می رسید. اگر سابقه رادیوتراپی یا شیمی درمانی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایش مایع منی باشد. گاهی اوقات درمان های سرطان سبب ایجاد ناباروری در مردان می شود و یا میزان باروری را تا حد زیادی کاهش می دهد.
 

نقش تغذیه پدر در باروری

تغذیه مناسب پدر می‌تواند تأثیر خوبی در باروری او داشته باشد. دریافت مواد مغذی کافی مانند روی که کمبود آن می‌تواند باعث کم شدن تعداد اسپرم مرد شود و ممکن است باروری مرد را بهبود دهد. رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش به پدر کمک می‌کند تا علاوه بر آنکه سلامت و باروری بهتری داشته باشد، به وزن مناسب نیز دست پیدا کند. کمبود وزن یا اضافه وزن زیاد می‌تواند در باروری مرد تأثیر منفی داشته باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای کمک به بهبود باروری مردان و مواد غذایی حاوی آن در زیر آمده است:
ویتامین c و آنتی‌اکسیدان‌ها: این مواد به پیشگیری از نقص‌های اسپرم و افزایش تحرک آنها کمک می‌کنند. یک لیوان آب پرتقال حدوداً دارای ۱۲۴ میلی‌گرم ویتامین c است. سعی کنید روزانه حداقل ۹۰ میلی‌گرم مصرف کنید و اگر سیگار می‌کشید، باید روزانه حداقل ۱۲۵ میلی‌گرم مصرف کنید.

روی: کمبود روی می‌تواند باعث چسبیدن اسپرم‌ها به یکدیگر و ناباروری شود. یک مرد روزانه به ۱۱ میلی‌گرم روی نیاز دارد. منابع غذایی که می‌تواند نیاز روزانۀ مردان را تأمین کند شامل گوشت فیلۀ گاو، لوبیای پخته و گوشت ران مرغ و بوقلمون است.

فولیک اسید: مصرف فولیک اسید در زنان باردار حیاتی است، زیرا از پیدایش نقص‌های لولۀ عصبی در جنین پیشگیری می‌کند. اما مطالعات نشان می‌دهد مردانی که سطح ویتامین‌های گروه b آنها پایین است، در تولید اسپرم‌های سالم دچار مشکل هستند. ممکن است بتوانید از طریق مصرف غلات صبحانه‌، سبزیجات دارای برگ سبز، حبوبات و آب پرتقال، نیاز خود به فولیک اسید یعنی ۴۰۰ میکروگرم را برطرف کنید، اما مصرف مکمل فولیک اسید یا مولتی‌ویتامین حاوی آن برای تضمین دریافت کافی این ماده توصیه می‌شود.

مولتی‌ویتامین‌ها: قرص، جایگزین رژیم غذایی سالم نیست، اما کمک می‌کند مردانی که قصد باردار شدن دارند، از رسیدن مقدار کافی ویتامین و سایر مواد مغذی به بدن خود مطمئن شوند.

افزودن ویتامین e به رژیم غذایی نیز می‌تواند باعث افزایش باروری شود. همچنین بهتر است مردان در دوران پیش از بارداری جهت اطمینان از دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های مناسب از مکمل‌های باروری مردان استفاده کنند که شامل ویتامین و مواد معدنی دیگر است. مصرف برخی از مواد مانند الکل، محصولات دخانی و مواد مخدر می‌تواند در باروری مردان تأثیر بگذارد و خطر بروز نقص‌های مادرزادی را در جنین افزایش دهد. مصرف الکل می‌تواند باعث کاهش روی در بدن مرد شود. مصرف سیگار، قلیان یا مواد مخدر نیز می‌تواند کیفیت اسپرم‌ها را کاهش دهد. همچنین ثابت شده است که مصرف مادۀ مخدر حشیش باعث کاهش کیفیت و تعداد اسپرم می‌شود. فعالیت بدنی و فکری زیاد و خستگی می‌تواند در کیفیت اسپرم و در نتیجه باروری مرد تأثیر داشته باشد. بهتر است مردان در دورانی که برای بارداری اقدام می‌کنند، استراحت کافی نیز داشته باشند.
 

تغییر در ورزش ها و فعالیت های بدنی

برخی فعالیت های جسمانی تاثیر مستقیمی روی باروری آقایان می گذارند. دوچرخه سواری در راس آنها است. چون سبب افزایش دمای بیضه ها می شود و به تولید اسپرم ها آسیب میزند. دیگر شرایطی که باید به آنها توجه کنید شامل سونا و حمام آب داغ طولانی مدت است. حتی لباس زیرهای تنگ و چسبان نیز می تواند سبب آسیب به تولید اسپرم بشود. موقع خواندن این مطلب ایران ام دی هم که لپ تاپ تان را روی پایتان قرار نداده اید؟
 

افزایش تعداد اسپرم

تا جوان هستید اقدام کنیدسعی کنید تا جوان هستید برای بچه دار شدن اقدام کنید. گرچه بعضی از افراد فکر می کنند "ساعت بیولوژیکی" برای باردار شدن فقط مخصوص زنان است. اما باید بدانید بعداز ۴۰ سالگی باردار کردن همسرتان سخت تر می شود.پس از۵۰ سالگی، تعداد اسپرم در مردان بسیار کاهش می یابد، البته بستگی به ژنتیک و عوامل دیگر هم دارد.
 

کشاله ران تان را خنک نگه دارید

دما بالا در حرارت بدن، تعداد اسپرم را کاهش می دهد. بیضه ها جوری خلق شده اند که رو به پایین باشند تا خنک بمانند.زمان زیادی را در محل های داغ صرف نکنید. همچنین، از رفتن به سونا و اتاق بخار اجتناب کنید.لپ تاپ یا دیگر لوازم الکترونیکی را روی کشاله ران خود قرار ندهید. چون هارد دیسک تولید گرما می کند، بنابراین بر روی یک میز کار با لپ تاپ تان را انجام دهید.
 

با دقت فعالیت های تان را انجام دهید

از دوچرخه سواری طولانی اجتناب کنید. دوچرخه و فشار صندلی دوچرخه می تواند اسپرم تان را بیش از حد گرم کند و باعث شکستن رگ های تان شود. ورزشی که روی بیضه بیش از حد فشار بیاورد انجام ندهید.اگر می خواهید این ورزش ها را انجام دهید بیضه بند ورزشی بپوشید. لباس ورزشی هایی بپوشید که اندام های جنسی تان را رو به پایین و خنک نگه دارد. ورزش معمولا اثر مثبتی بر روی تعداد اسپرم ها دارد. مردانی که اضافه وزن دارند، کمتر بچه دار می شوند.

منبع : سایت دلگرم - سایت مادرشو
 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.