اینترنت در برابر اینترانت – تفاوت بین این دو شبکه‌

تفاوت در درجه اول مقیاس پذیری، پیچیدگی و مدیریت پذیری است، در حالی که اصول اساسی و فن آوری های بنیادین هر دو شبکه یکسان هستند. اینترانت شبکه‌ای از چند صد رایانه با خدمات محدود است، در عین حال اینترنت شبکه‌ای از میلیاردها رایانه در سرتاسر جهان با خدمات متنوع است.
دوشنبه، 9 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
اینترنت در برابر اینترانت – تفاوت بین این دو شبکه‌
اگر در مورد میزان تفاوت اینترنت با اینترانت کنجکاو هستید، این مقاله در این مورد حاوی اطلاعات مفیدی است. این مقاله از طریق مقایسه، تفاوت بین این دو نوع شبکه را نشان می‌دهد.

عصر فناوری اطلاعات همه پیشرفت خود را مدیون توسعه شبکه های رایانه‌ای است. این شبکه‌ها رایانه‌ها را در مقیاس‌های گسترده‌ای به هم متصل می‌کنند که رویای دیرینه ما را مبنی بر دسترسی آزاد به اطلاعات از سرتاسر جهان به واقعیت بدل کرده است. اگر تمامی شبکه‌های رایانه‌ای به ترتیب صعودی از لحاظ پیچیدگی و مقیاس‌گذاری مرتب شوند، در انتها به دو نوع از شبکه‌ها می‌رسیم. یکی از این شبکه‌ها بدون شک اینترنت است و دیگری که ممکن است در شرکت شما موجود باشد، اینترانت است.

 

مقایسه اینترنت و اینترانت

شبکه‌سازی رایانه‌ای زیربنای اساسی اینترنت و اینترانت را شکل می‌دهد. آن به اشتراک‌گذاری منابع و اطلاعات را از میان گروهی از رایانه‌ها ممکن می‌سازد. اولین شبکه رایانه‌ای عملی برای وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا ساخته شد و به عنوان آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه (ARPANET) شناخته می‌شود. از آن به بعد، فناوری و معماری شبکه‌سازی نشات گرفته و تکامل یافته پیچیدگی و کمال است، تا برای ما اینترنت را به ارمغان آورد. همکاری سخت افزار محاسباتی شبکه پیشرفته و نرم افزار پیچیده شبکه‌سازی بر اساس پروتکل‌های اینترنتی این امکان را ایجاد کرده است. همانطور که در ادامه خواهید دید، یک اینترانت و اینترنت دو نقطه جداگانه و گسترده‌ای در مقیاس پیچیدگی شبکه‌سازی هستند که برای فراهم کردن بهترین حالت از به اشتراک‌گذاری اطلاعات و منابع بکار می‌روند.
 

تعریف

اینترانت یک شبکه رایانه‌ای خصوصی داخلی یا اتصال یک یا چند شبکه رایانه‌ای است که استفاده و دسترسی به آن به یک سازمان و کارمندان یا اعضای آن محدود می‌شود. این نوع شبکه‌ها برای سهولت اشتراک اطلاعات و ارتباطات در شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنایع، بر اساس فناوری اطلاعات، اینترانت‌ها کاملا ضروری هستند، زیرا کار آنها شامل میزان بالایی از اشتراک داده‌ها و همکاری در میان کاربران رایانه است. چنین اینترانتی، عمدتا از طریق یک وبسایت، توسط یک سرور محلی اجرا می‌شود، که به عنوان یک ابزار به اشتراک گذاری منابع عمل می‌کند. شما می‌توانید آن را یک اینترنت خصوصی کوچک بنامید. انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه مبتنی بر وب خصوصی ممکن است با استفاده از پروتکل های اینترنتی مانند HTTP(پروتکل انتقال ابر متن)، SMTP (پروتکل انتقال ایمیل ساده) و FTP (پروتکل انتقال فایل) کنترل شود. با این حال، تمام اینترانت‌ها از وبسایت‌های خصوصی استفاده نمی‌کنند. ممکن است سازمان‌هایی وجود داشته باشند که در آن بدون نیاز به استفاده از پروتکل اینترنتی یا وبسایت خصوصی از اینترانت برای به اشتراک‌گذاری فایل استفاده می‌شود.

این واقعیت که شما از طریق اینترنت به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنید، نشان می‌دهد که از قبل در مورد آنچه که اینترنت یا شبکه بین‌المللی می‌تواند برای شما انجام دهد، ایده‌ای داشته‌اید. شبکه‌های کوچک را در یک منطقه کوچک از شهر خود گسترش دهید، سپس آنها را با سایر شبکه‌های کوچک مانند شبکه‌های محلی (LANs) ادغام کنید. سپس تمام چنین شبکه‌های محلی را برای شکل دادن شبکه وسیعی از رایانه‌ها یکی کنید. بعد، تمامی چنین شبکه‌های ملی را با همدیگر متصل کنید. آنچه که در نهایت حاصل می‌شود، اینترنت است. این یک شبکه واحد است که رایانه‌های سراسر جهان را با استفاده از پروتکل‌های اینترنتی متصل می‌کند که امکان اشتراک‌گذاری و مسیریابی را امکان پذیر می‌سازد. نقطه اصلی تفاوت بین اینترانت و اینترنت، به شکل زیر است. در حالی که اینترانت شامل شبکه‌ای متشکل از چند صد رایانه متصل به همدیگر است، اینترنت شبکه‌ای از بیش از میلیاردها رایانه در سراسر جهان است. اینترنت به طور روزافزونی از مجموعه‌ای از پروتکل‌های اینترنتی (HTTP، FTP، SMTP، و غیره) برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. برخلاف اینترانت، اینترنت و سرویس به اشتراک‌گذاری اطلاعات به نام «وب جهان گستر»، که ما در آن کار می‌کنیم، نمی‌توانند بدون این پروتکل‌ها کار کنند.

 

ساختار، مقیاس و پیچیدگی

ساختار یک اینترانت در اصل به اینترنت شباهت دارد. هر دو از یک ساختار سرور-کاربر استفاده می‌کنند و هر دو شبکه‌ با استفاده از پروتکل‌های اینترنتی داده منتقل می‌کنند. با این حال، آنها اساسا به دلیل تفاوت گسترده در مقیاس شبکه و پیچیدگی متفاوت هستند.

با استفاده از میلیاردها رایانه به اشتراک گذاری و انتقال داده‌ها در میان یکدیگر، مدیریت اینترنت بسیار پیچیده است، زیرا مادر همه شبکه‌های رایانه‌ای است. تعداد زیادی از سخت افزار شبکه و مسیریابی برای اتصال همه رایانه‌ها در سراسر جهان مورد نیاز است. از سوی دیگر، اینترانتی که محدود به چند کامپیوتر است، مدیریت آن نیز ساده‌تر است.

 

کنترل سرور

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها، کنترل سرور است. اینترانت توسط یک سرور تک کنترل می‌شود که می‌تواند به طور کامل تمام وظایف را مدیریت کند. یک سرور تک یا خوشه‌ای از سرورها کنترل کاملی بر کل شبکه دارند.اینترنت توسط مجموعه‌ متصلی از میلیاردها سرور رایانه‌ای در سراسر جهان اداره می‌شود. این به دلیل حجم گسترده‌ای از اطلاعات است که در اینترنت رد و بدل می‌شوند که باعث می‌شود، غیرمتمرکز بودن مراکز کنترل اجتناب ناپذیر باشد. این تفاوت مانند تفاوت میان حاکمیت بر یک شهر و حاکمیت بر یک کشور است. غیرمتمرکزسازی ضروری است.
 

کاربردها

اینترانت در یک سازمان بدین منظور ساخته شده است تا اشتراک منابع را امکان‌پذیر سازد و یک کانال ارتباطی سریع فراهم کند که به طور موثری اعضای تیم و همکاران را متصل کند. اینترانت‌های شرکتی دسترسی کنترل شده‌ای را توسط شناسه‌های کاربری و رمزهای عبور ایجاد می‌کنند، که برای افراد در خارج از شبکه قابل دسترسی نیست. در برخی موارد، دسترسی خارجی ممکن است از طریق استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPNها) اعطا شود تا کارکنان از راه دور با شبکه ارتباط برقرار کنند. اینترانت مجموعه‌ای محدود از خدمات را فراهم می‌کند که توسط سازمان مورد نیاز است. بهبود بهره‌وری، صرفه‌جویی در هزینه و ارتباط سریع، برخی از مزایای ذاتی اینترانت است.

اینترنت و اینترانت از لحاظ کاربرد متفاوت هستند. اینترنت یک شبکه جهانی است که هدف آن به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سطح جهانی است. اینترنت به این معنی باز است که هر چیزی در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، برای هر فردی از سراسر جهان قابل دسترسی است. یکی از نکات برجسته تمایز، دامنه‌ای از خدمات ارائه شده است. در مقایسه با تعداد محدودی از خدمات ارائه شده توسط اینترانت، اینترنت طیف وسیعی از خدمات را به کاربران خود ارائه می‌دهد. رایانش ابری، ایمیل، FTP، وب جهان گستر، اشتراک نظیر به نظیر داده‌ها به سرویس VoIP و موارد دیگر، از خدمات اینترنت برای هر کاربر است.

منبع: وبسایت تک اسپریتد
 

 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما